Drie-eenheid, waarheid of fictie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 16 mar 2005 12:31

Yael schreef:jij gelooft dus ook dat God een (1) is?
Ja, uiteraard. Maar dat betekent weer niet dat ik niet aan onderscheiden personen denk. Je moet altijd met twee woorden spreken.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 16 mar 2005 12:33

Jas,
Waar lees jij dat God uit 3 personen bestaat?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 12:37

Yael schreef:
jas schreef:Het is een grote dwaling die je hier verkondigt. Hoewel er maar één God is, zijn de onderscheiden Personen toch allen voor Zich volledig God. Dit kunnen wij niet begrijpen, daarom is het een mysterie. Maar omdat het een mysterie is, wil dat nog niet zeggen dat het niet kan of niet zo is.
De theorie van 1/3 godheid voor elk der onderscheiden personen is onhoudbaar. 1/3 god is immers geen God, omdat deze in al Zijn hoedanigheden beperkt zou zijn. Het kenmerk van God is juist dat Hij in al Zijn eigenschappen volmaakt is, zonder enige beperking dus.
Lees eens de geloofsbel. van Nicea.

Dit is helemaal geen grote dwaling die ik verkondig. Als God Zelf de eenheid benadrukt dan doe ik dat ook. En ga ik niet spreken van drie goden. Er is maar 1 God. Trouwens ik beweer ook niet dat de Vader de Zoon en de Heilige Geest geen God is, maar dat je ze niet van elkaar moet scheiden en als eenheid moet zien. maar tja het gaat ver boven mijn verstand uit.

Ja er is ook maar Een God, maar toch 3 onderscheiden Personen. De Vader is niet de Zoon en de Heilige Geest, de Zoon is niet de Vader en de Heilige Geest, en de Heilige Geest is niet de Vader en de Zoon. Als je dat onderscheid niet maakt, dwaal je gigantisch.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 16 mar 2005 13:25

jas schreef:Ja er is ook maar Een God, maar toch 3 onderscheiden Personen. De Vader is niet de Zoon en de Heilige Geest, de Zoon is niet de Vader en de Heilige Geest, en de Heilige Geest is niet de Vader en de Zoon. Als je dat onderscheid niet maakt, dwaal je gigantisch.

nou dat geloof ik ook dus.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 13:38

Yael schreef:
jas schreef:Ja er is ook maar Een God, maar toch 3 onderscheiden Personen. De Vader is niet de Zoon en de Heilige Geest, de Zoon is niet de Vader en de Heilige Geest, en de Heilige Geest is niet de Vader en de Zoon. Als je dat onderscheid niet maakt, dwaal je gigantisch.

nou dat geloof ik ook dus.

ok. :wink:

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 16 mar 2005 15:23

Dat geloof ik dus niet, er is een drie-enige God, maar deze God bestaat niet uit drie Personen. Hoe dat wel is, weet ik niet, daar waar de Bijbel er niet over spreekt, moeten wij niet gaan speculeren.
Zie mijn vorige posting. Jas ik zal het geloven als jij me in de Schrift kunt aanwijzen dat God uit drie Personen bestaat.
Voor mij is dat niet mogelijk; zie hoe van Dale over een persoon spreekt, dat kan m.i. nooit op God betrekking hebben.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 mar 2005 15:32

Sinds wanneer is de vanDale een canoniek boek? :idea:

Dit woordenboek geeft de volgende definitie van het woord persoon:

per·soon (de ~ (m.), -sonen)
1 zelfstandig optredend menselijk wezen => figuur, man, personage
2 [jur.] menselijk wezen of lichaam (vereniging enz.) met rechten en plichten die door de wet erkend worden => rechtspersoon
3 personage
4 [taalk.] elk van de drie klassen van persoonlijke voornaamwoorden
5 [taalk.] elk van de vormen van het werkwoord die de verhouding uitdrukken tussen de spreker en het onderwerp van de werking

Mijns inziens is de definitie van persoon die de van Dale geeft dus een andere definitie die de christelijke kerk (Nicea) eraan geeft.

Maar dat God de Vader, God de Zoon en de Heilige Geest zelfstandig op kunnen treden, bewijst de Bijbel op elke bladzij. Dus ik zie de moeilijkheid niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 22:11

waarnemer schreef:Dat geloof ik dus niet, er is een drie-enige God, maar deze God bestaat niet uit drie Personen. Hoe dat wel is, weet ik niet, daar waar de Bijbel er niet over spreekt, moeten wij niet gaan speculeren.
Zie mijn vorige posting. Jas ik zal het geloven als jij me in de Schrift kunt aanwijzen dat God uit drie Personen bestaat.
Voor mij is dat niet mogelijk; zie hoe van Dale over een persoon spreekt, dat kan m.i. nooit op God betrekking hebben.

Ik heb dat in één van mn vorige postings al aangegeven, met teksten uit het oude testament. Ik kan daar evt. nog andere teksten bijvoegen, maar mijn ervaring is dat de ontkenners van de Drieëenheid zeer verstokt zijn. Ik bespaar me dus vooralsnog de moeite. Wel ben ik ervan overtuigd dat buiten het geloof in de Drieëenheid geen zaligheid is. Ik zou me dus als ik jou was nog maar eens goed in de materie verdiepen. Ik heb geen zin om het huiswerk van 2000 jaar kerk hier te gaan zitten intikken. Er is materiaal genoeg over beschikbaar.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2005 23:20

In de Nederlandse Geloofsbelijdenis staan toch genoeg Schriftgedeelten waarin over de H. Drievuldigheid gerept wordt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 17 mar 2005 11:20

Jas,
Het blijkt moeilijk om te lezen wat er er geschreven wordt, ik ontken geen Drie-eenheid, alleen ik kan nergens in de Schrift vinden dat God uit 3 personen bestaat.
Ook de NGB spreekt eigenlijk zichzelf tegen, ook zij komen er niet uit.
In art. 9 zegt de NGB dat deze Drie-eenheid uit vele plaatsen in het OT bewezen kan worden. Even later zeggen ze: wat in het OT duister is, is helder in het NT.
Nogmaals een mysterie moeten we laten zoals het is en deze heilige Drie-eenheid niet moeten willen verklaren.
Jas,
Nogmaals jij verbindt er de zaligheid aan, dus ik vraag je om mij te zeggen, waar ik in de Schrift kan vinden dat God uit 3 personen bestaat.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2005 11:33

Jacobus 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 17 mar 2005 11:41

Optimatus schreef:Jacobus 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Wat voor Bijbel gebruiken ze daar joh :).

Ik heb het idee dat het probleem ligt bij het begrip persoon. Het lijkt er inderdaad op dat het woord persoon in de geloofsbelijdenissen niet helemaal meer dezelfde betekenis heeft als de betekenis die wij er in het dagelijks spraakgebruik aan geven.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 mar 2005 11:47

waarnemer schreef:Nogmaals jij verbindt er de zaligheid aan, dus ik vraag je om mij te zeggen, waar ik in de Schrift kan vinden dat God uit 3 personen bestaat.

Om deze vraag te beantwoorden moet je jezelf (en de Bijbel) de volgende vragen stellen:
- is de Vader God?
- is de Zoon God?
- is de Heilige Geest God?
- is de Vader een Persoon?
- is de Zoon een Persoon?
- is de Heilige Geest een Persoon?
- hoeveel Goden zijn er?

En dan heb je het antwoord. :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mar 2005 11:50

parsifal schreef:
Optimatus schreef:Jacobus 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.

Ik heb het idee dat het probleem ligt bij het begrip persoon. Het lijkt er inderdaad op dat het woord persoon in de geloofsbelijdenissen niet helemaal meer dezelfde betekenis heeft als de betekenis die wij er in het dagelijks spraakgebruik aan geven.

Ik heb - o integratie op Refoweb - gewoon mijn Statenvertaling die ik nog op de basisschool heb gekregen gebruikt ;)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 mar 2005 11:54

Optimatus schreef:
parsifal schreef:

Ik heb - o integratie op Refoweb - gewoon mijn Statenvertaling die ik nog op de basisschool heb gekregen gebruikt ;)

Dan is dat wel een bijzondere Statenvertaling, een collectors item als je het mij vraagt (je hebt nog niet helemaal door waar parsifal op doelde). :mrgreen:

Terug naar “Archief”