Ja, uiteraard. Maar dat betekent weer niet dat ik niet aan onderscheiden personen denk. Je moet altijd met twee woorden spreken.Yael schreef:jij gelooft dus ook dat God een (1) is?
Moderator: Moderafo's
Yael schreef:jas schreef:Het is een grote dwaling die je hier verkondigt. Hoewel er maar één God is, zijn de onderscheiden Personen toch allen voor Zich volledig God. Dit kunnen wij niet begrijpen, daarom is het een mysterie. Maar omdat het een mysterie is, wil dat nog niet zeggen dat het niet kan of niet zo is.
De theorie van 1/3 godheid voor elk der onderscheiden personen is onhoudbaar. 1/3 god is immers geen God, omdat deze in al Zijn hoedanigheden beperkt zou zijn. Het kenmerk van God is juist dat Hij in al Zijn eigenschappen volmaakt is, zonder enige beperking dus.
Lees eens de geloofsbel. van Nicea.
Dit is helemaal geen grote dwaling die ik verkondig. Als God Zelf de eenheid benadrukt dan doe ik dat ook. En ga ik niet spreken van drie goden. Er is maar 1 God. Trouwens ik beweer ook niet dat de Vader de Zoon en de Heilige Geest geen God is, maar dat je ze niet van elkaar moet scheiden en als eenheid moet zien. maar tja het gaat ver boven mijn verstand uit.
Yael schreef:jas schreef:Ja er is ook maar Een God, maar toch 3 onderscheiden Personen. De Vader is niet de Zoon en de Heilige Geest, de Zoon is niet de Vader en de Heilige Geest, en de Heilige Geest is niet de Vader en de Zoon. Als je dat onderscheid niet maakt, dwaal je gigantisch.
nou dat geloof ik ook dus.
per·soon (de ~ (m.), -sonen)
1 zelfstandig optredend menselijk wezen => figuur, man, personage
2 [jur.] menselijk wezen of lichaam (vereniging enz.) met rechten en plichten die door de wet erkend worden => rechtspersoon
3 personage
4 [taalk.] elk van de drie klassen van persoonlijke voornaamwoorden
5 [taalk.] elk van de vormen van het werkwoord die de verhouding uitdrukken tussen de spreker en het onderwerp van de werking
waarnemer schreef:Dat geloof ik dus niet, er is een drie-enige God, maar deze God bestaat niet uit drie Personen. Hoe dat wel is, weet ik niet, daar waar de Bijbel er niet over spreekt, moeten wij niet gaan speculeren.
Zie mijn vorige posting. Jas ik zal het geloven als jij me in de Schrift kunt aanwijzen dat God uit drie Personen bestaat.
Voor mij is dat niet mogelijk; zie hoe van Dale over een persoon spreekt, dat kan m.i. nooit op God betrekking hebben.
Optimatus schreef:Jacobus 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
waarnemer schreef:Nogmaals jij verbindt er de zaligheid aan, dus ik vraag je om mij te zeggen, waar ik in de Schrift kan vinden dat God uit 3 personen bestaat.
parsifal schreef:Optimatus schreef:Jacobus 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
Wat voor Bijbel gebruiken ze daar joh.
Ik heb het idee dat het probleem ligt bij het begrip persoon. Het lijkt er inderdaad op dat het woord persoon in de geloofsbelijdenissen niet helemaal meer dezelfde betekenis heeft als de betekenis die wij er in het dagelijks spraakgebruik aan geven.
Optimatus schreef:parsifal schreef:Optimatus schreef:Jacobus 5:7 Want Drie zijn er, Die getuigen in den hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze Drie zijn Een.
Wat voor Bijbel gebruiken ze daar joh.
Ik heb het idee dat het probleem ligt bij het begrip persoon. Het lijkt er inderdaad op dat het woord persoon in de geloofsbelijdenissen niet helemaal meer dezelfde betekenis heeft als de betekenis die wij er in het dagelijks spraakgebruik aan geven.
Ik heb - o integratie op Refoweb - gewoon mijn Statenvertaling die ik nog op de basisschool heb gekregen gebruikt
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten