Katholieken en de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 16 mar 2005 10:49

Optimatus schreef:Doen jullie het beter dan?

Precies, enige zelfreflectie kan in geen enkele kerk kwaad

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 10:55

Op bepaalde punten (de punten die naarvoren komen in de HC bijvoorbeeld) durf ik daar inderdaad ja op te zeggen. In essentie maakt het niets uit, neem even twee dingen:

1. Vleeswording van de hosti tijdens het avondmaal.
2. Dopen met met gewijd water.

Daarvan zeg ik, ja wij doen het Bijbelser, maar wat is nou het probleem met het dopen van kinderen met gewijd water... is het zoveel veel slechter?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2005 10:57

Omwille van de hostie zou ik nooit Rooms-Katholiek kunnen worden (hoewel ik in het buitenland eigenlijk altijd even een auweltje ga halen tijdens de H. Mis). Wijwater is geen tovermiddel overigens, maar gewoon een ritueel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 10:59

Optimatus schreef:Omwille van de hostie zou ik nooit Rooms-Katholiek kunnen worden (hoewel ik in het buitenland eigenlijk altijd even een auweltje ga halen tijdens de H. Mis). Wijwater is geen tovermiddel overigens, maar gewoon een ritueel.
Percies... maar ik denk zovaak, wat maakt het in de essentie uit.. of het een hosti is.. (wordt niet gebroken ok) het gaat toch om de gedachtenis aan Christus?

Doe het dan goed, eet dan ook echt israelitisch brood, ongerezen in zure saus, drink ook geen franse wijn maar echte oude israelitische wijn..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mar 2005 11:41

Dat vind ik nou klinkklare onzin, dat de H.C. een agressief stuk is. Het aanvallen van andere kerken is daarin geen doel op zich, maar juist een uiteenzetting van de Bijbelse leer der zaligheid en aan de kaak stellen wat strijdt tegen de leer van vrije genade. Het is ook een dwaling op leven en dood waar de RK zich mee heeft ingelaten, nl. de verloochening van het volkomen verzoenoffer in Jezus Christus. Dat soort dwalingen kunnen niet genoeg bestreden worden. En ja, ik weet dat ook zij zeggen dat het genade is. Maar als de mens ook maar een sikkepit zelf moet bijdragen, is het al geen genade meer. Dus zijn het slechts mooie woorden als omhulsel om een kwalijke zaak te verbergen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Katholieken en de Kerk

Berichtdoor frekje » 16 mar 2005 20:32

Raido schreef:
frekje schreef:
Raido schreef: God kan Katholieken bekeren, maar die blijven dan niet lang in de Rooms Katholiek Kerk omdat ze dan inzien hoe de Kerk dwaalt.

Tja, denk het wel. De dwalingen die er al zijn zullen niet meer geaccepteerd worden en men zal naar de christelijke (nietrooms) kerken overgaan.

Maar ga mij ook niet vertellen dat het niet kan dat er een Katholiek is die nooit in een reformatorische kerk heeft gezeten en die niet bekeerd kan zijn. Want God kan alles!
Dan wordt het tijd dat je uit de PKN gaat, die kerk dwaalt evengoed ;-)

Haha

Nee, opzich is die opmerking er goed. Je kunt heel ver gaan met je beweringen, tot in de uiterste kerken van alle kanten waarin jij gaat beweren dat er geen christenen in zitten. Daarom kunnen ze ook overal zitten.

Tgaat hier niet over de PKN, maar dan moet jij je nog maar eens verdiepen in de PKN te Harskamp... Dwaalt die?

Tja, sommigen zullen ja zeggen, anderen nee. En dan? Zitten er als zo'n kerk dwaalt er per definitie geen bekeerden meer in... Oei...

Daarom ook de Roomse Kerk. In al haar dwalen, wat het ook mag wezen, kunnen Gods kinderen in die Kerk een plaats hebben. (Hoewel ze wel eerder de dwalingen in gaan zien en dan toch naar een reformatorische kerk gaan.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 20:34

En dat laatste ben ik het dus niet mee eens :)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 16 mar 2005 20:39

Raido schreef:En dat laatste ben ik het dus niet mee eens :)

Ja, oke. Gods kinderen kunnen een plaats hebben in de Roomse Kerk, met al die gebruiken die men daar heeft (dat zijn echt niet allemaal heidense gebruiken hoor, naar mijn mening zijn het gewoon symbolen die geen enkele waarde hebben).

Maar zelf zou ik mij daar niet thuis voelen. Zeker niet als de Paus daar als belangrijk iemand wordt gezien, wat een gelovige toch niet kan accepteren? Een gelovige zal toch zeggen dat God het enige hoofd van de kerk is?
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 mar 2005 20:43

Jezus ;-) Ja dat zal hij, maar je hoeft het niet 100% eens te zijn met de leer van de kerk, de kerk zegt niets over de katholiek.. net als gergem over mij :)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 mar 2005 20:50

Hmz, ik ben geen refo. Ben ik nu ook aan het dwalen?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 16 mar 2005 20:53

Lalage schreef:Hmz, ik ben geen refo. Ben ik nu ook aan het dwalen?

Ligt eraan... :wink: :wink:

Nee, iedereen vindt dat een ander dwaalt. Ik vind bijvoorbeeld dat bijna alle topic-posters hier dwalen, en dat zullen ook bijna alle topic-posters van mij zeggen. Iedereen heeft een eigen godsdienstje bedacht. Gelukkig heeft toch iedereen een gemeenschappelijk God, maar wat kunnen wij er toch veel omheen verzinnen...
Afbeelding

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Katholieken en de Kerk

Berichtdoor Optimatus » 16 mar 2005 22:06

frekje schreef:Daarom ook de Roomse Kerk. In al haar dwalen, wat het ook mag wezen, kunnen Gods kinderen in die Kerk een plaats hebben. (Hoewel ze wel eerder de dwalingen in gaan zien en dan toch naar een reformatorische kerk gaan.

Waarom zouden ze dan juist naar een reformatorische kerk gaan?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gercoo

Berichtdoor Gercoo » 16 mar 2005 23:27

Optimatus schreef:Ik zou Alex er eens op willen attenderen dat de kerkelijke ontwikkeling in de meeste kerken sinds het Concilie van Trente (1570) niet stilgestaan heeft. Verder lijkt het me heel zinvol om je eens in de Rooms-Katholieke, de Oud-Katholieke, de Anglicaanse en de Lutherse leren te gaan verdiepen alvorens je cathegeet na te praten.

Zelf nadenken wil nog wel eens werken om te voorkomen dat je willoos geleid wordt door mensen die ook niet verder komen dan zondag 30.

Ik heet wel geen Alex maar wil hier toch even op reageren.
Zoals ik het meen te weten zijn er veel verschillen tussen Anglicanen, Luthersen, Oud-Katholieken en Rooms-Katholieken en kun je ze dus niet over één kam scheren. Maar in elk geval bij de Oud-Katholieken en de Rooms-Katholieken zijn goede werken (oa) het middel om zalig te worden(voor zover ik weet) En dat is toch heel iets anders dan de reformatorische leer.
En over dat cathecheet napraten, de meeste informatie over de RK ed heb ik op school geleerd dus...(het zou natuurlijk kunnen dat ik het op school ook verkeerd geleerd heb)

De catecheet napraten doe ik overigens graag, want ik weet dat die man ook niet uit z'n nek loopt te kletsen, maar het uit de Bijbel haalt, natuurlijk zeg ik niet alles klakkeloos na wat hij zegt, maar wel wat ik denk dat in overeenstemming is met de Bijbel, nadenken is natuurlijk heel belangrijk, maar het is zeker niet goed om alles wat die beste man zegt, maar van je af te schudden om er daarna zelf over na te gaan denken en een of andere visie vormen met je botte hersens, zonder de wijze lessen van de catecheet in acht te nemen.
Het beste is denk ik de lessen van de catecheet proberen te onthouden en er dan zelf nog eens over na te denken en zo een visie te vormen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2005 08:08

Het beste is denk ik de lessen van de catecheet proberen te onthouden en er dan zelf nog eens over na te denken en zo een visie te vormen.
Hellenbroek leert bijvoorbeeld dat de paus den antichrist is, overal wordt Rome aan zijn oren bijgetrokken en zwartgemaakt terwijl het zo erg helemaan niet (meer) is.

Er is geen reformatorische kerk meer, die is verdeeld over een twintigtal kerkverbanden alleen al in nederland.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 17 mar 2005 09:23

Raido schreef:
Hellenbroek leert bijvoorbeeld dat de paus den antichrist is, overal wordt Rome aan zijn oren bijgetrokken en zwartgemaakt terwijl het zo erg helemaan niet (meer) is.

Er is geen reformatorische kerk meer, die is verdeeld over een twintigtal kerkverbanden alleen al in nederland.

Dat ben ik niet met je eens. Ook al zijn ze verdeeld over kerkverbanden, ze praticiperen landelijk wel in de SGP, in de zending, ze voelen zich wel verbonden met elkaar.
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Terug naar “Archief”