Moderator: Moderafo's
Suzan de Boer voelt zich platgepreekt. Iedere zondag ging ze naar de Christelijke Gereformeerde Kerk en ervoer hoe vooral de preek haar steeds meer ging tegenstaan. ,,Steeds weer te horen hoe het zou moeten, hoe het voor God het beste is. Het gevoel dat ik daaraan niet kon en wilde voldoen, groeide. Ik was kerkelijk actief in het jongerenwerk, wilde echt mijn beste beentje voorzetten. Maar als je erachter komt dat de angst voor de hel je enige motivatie is, klopt er iets niet. Dat idee zat diep. Als ik het niet zo zou doen als dominee, ouderlingen en andere kerkmensen dachten, was de hel mijn eindbestemming. Geleidelijk aan kon ik daar niet meer tegen.''
Doriens ouders zijn oprecht gelovige mensen in de Gereformeerde Kerk (synodaal) en waren voorheen actief bij de Navigators. Zelf draaide Dorien ook mee in verschillende clubs. Maar toen ze trouwde en zich wilde aansluiten bij een gemeente in haar stad, kon ze geen kerk vinden waar ze zich thuisvoelde. ,,Het stramien 'zo geloven wij het', dat staat me steeds meer tegen. Laatst was er Avondmaal in de Nederlands Gereformeerde Kerk in Houten. De voorganger nodigde iedereen uit deel te nemen, die God hartelijk wil erkennen als zijn Vader en Jezus als Verlosser. Wie daarvan niet zeker was, mocht voorbij laten gaan. De uitnodiging klonk vriendelijk, maar hij ging me recht tegen de haren in. Daar heb je het weer, dacht ik. God nodigt iederéén uit. En hoe ik God zie of invul, moet niet uitmaken. Waarom bepaalt die voorganger dat voor mij?! Alsof er één beeld van God bestaat.''
Hij kon niet meer uit de voeten met ,,dat vergeestelijkte denken''. Hij sneed de band met zijn gemeente door, leest de Bijbel niet meer en bidt ook niet langer. Toch heeft hij het idee dichter bij God te staan dan ooit. ,,Omdat ik zoek naar God en niet leef vanuit het beperkte beeld dat de kerk mij opgedrongen heeft.''
Het is niet verkeerd dat een gelovige even afstand neemt van 'de kerk van zijn ouders' om te herformuleren hoe hij er zelf over denkt, vindt Stefan Paas, evangelisatieconsulent bij het dienstenbureau van de Christelijke Gereformeerde Kerken. ,,We willen toch een geloof uit het hart, in plaats van een nageaapt belijden? En toegegeven, erg veel ruimte voor anders denken is er in de orthodoxe kerken lange tijd niet geweest. Dat daar nu zoveel deining is, komt denk ik mede doordat er een generatie van zich laat horen die veel noten op haar zang heeft.''
Twijfel krijgt zo gauw een negatieve lading. Als ik luister naar hoe mijn leeftijdgenoten zoeken, liggen daar oprechte motieven aan ten grondslag. Gemakzucht zie ik weinig. Ik zie mensen die zoeken naar een gemeenschap waar ze zichzelf kunnen vinden, maar waar ze zichzelf ook kunnen geven.
Tot haar verrassing 'vond' Suzan het in de Rooms-Katholieke Kerk. ,,De wijding trok me aan. Alle zintuigen werden geprikkeld. De geur van wierook benadrukte de heiligheid, de lofzang de eerbiedigheid.'' Ze ziet haar gang naar de kerk als een moment van bezinning, een godsdienstoefening voor je geestelijk leven. Maar of ze naar de Rooms-Katholieke Kerk blijft gaan, is niet gezegd. ,,Alles staat open. Ik weet wel, dat ik me niet meer laat binden zoals ik ooit gebonden was. Voortaan sta ik voor mijn eigen keuzes.''
...Bij mij staat niet langer de vraag centraal wat God met mijn leven wil, maar hoeveel ruimte ik Hem wil geven...
gurl schreef:Misschien kun je die mensen een brief schrijven ofzo...is het nl niet een btje raar om hier te gaan discusieren over wat deze mensen van het geloof vinden? helemaal omdat ze er niet echt bij zijn ofzo...
Boekenlezer schreef:Hoogopgeleide dertigers, die carrière hebben gemaakt, en dàn nog eens een keer over hun geloof gaan nadenken...
Tja, dan ben je in mijn visie toch wel erg laat hoor!
En blijkbaar brengen ze in die situatie dan ook nog eens allerlei gedachten voort, die nergens op slaan.
Of beter gezegd: ze moeten dan nog volwassen worden. Allerlei reactionaire ondeskundige gedachten, waar ze op een veel te absolute manier mee omgaan.
Napoleon schreef:Ik vind vooral deze:...Bij mij staat niet langer de vraag centraal wat God met mijn leven wil, maar hoeveel ruimte ik Hem wil geven...
zin heel opvallend. Ik kan me de twijfels over het geloof en de weerstand tegen bepaalde kerkelijke denkwijzen voorstellen, maar als deze zin exemplarisch is voor je denkwijze, creeer je dus een God die in jouw dienst staat, en die je moet helpen om je goed te voelen. Maar als je je met zo'n god goed kunt voelen, heb je m.i. helemaal geen God nodig.
Of je wilt alleen voor jezelf leven, en dan kun je dus een god naar eigen wensen bouwen, maar ik vraag me af waar dat goed voor is, of je accepteert dat er een God bestaat die buiten jezelf staat (en dat je op het wezen daarvan dus geen invloed hebt), en probeert voor Hem te leven, met alle consequenties van dien (dus ook met de vraag wat God nu wil met jouw leven).
Twijfel krijgt zo gauw een negatieve lading. Als ik luister naar hoe mijn leeftijdgenoten zoeken, liggen daar oprechte motieven aan ten grondslag. Gemakzucht zie ik weinig.
gurl schreef:Misschien kun je die mensen een brief schrijven ofzo...is het nl niet een btje raar om hier te gaan discusieren over wat deze mensen van het geloof vinden? helemaal omdat ze er niet echt bij zijn ofzo...
Dertigers willen horen wat geloven in deze tijd concreet betekent, denkt Ramaker. Met dogma's alleen hebben ze niet zoveel, het gaat ook om beleving.
Marnix schreef:Tja, hoogopgeleiden leren vaak ook alles te beredeneren en zo... dat kan natuurlijk wel bijdragen aan een dergelijke situatie... dat het bij deze groep veel voorkomt, houdt dat in dat die mensen dan toch erg dom zijn en dat het hun eigen schuld is, moeten ze maar niet zo raar denken? Wel erg gemakkelijk gedacht... blijkbaar spelen allerlei factoren vaak onderbewust een rol hierin.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten