respect

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 mar 2005 00:25

essieee schreef:Toch denk ik dat jij iets anders bedoeld, Jas. Dat iemand in verlegenheid komt heeft niets te maken dat de een of de ander geen respect heeft. Bij het hebben van respect gaat het niet over het met elkaar eens zijn maar hoe je er dan juist mee omgaat. Wat ik ook onrespectvol vind zijn dat vooral refo's last hebben is vooroordelen en het wetticisme...als die niet nageleeft worden., berg je maar....
Hoezo schrijnend?

Ik reageerde specifiek op lindita. Ik bedoelde te zeggen, wanneer mensen je niet groeten, hoeft dat niet te zijn omdat ze geen respect voor je hebben, maar kan het ook zijn dat ze zich geen houding weten te geven omdat ze zich bijv. in verlegenheid voelen gebracht.

Ik zal een overdreven voorbeeld geven om het duidelijk te maken:
Je hebt een erg aardige buurman waarmee je goed contact hebt. Natuurlijk groeten jullie elkaar als je elkaar tegenkomt. Maar, nu loop je die zelfde buurman tegen het lijf op het station, innig verstrengeld en ongegeneerd tongzoenend met een dame die jij niet kent.
Groet je hem dan ook, of doe je net of je hem niet gezien hebt?

Dat soort verlegenheid is wat ik bedoel. Als je van een kerk bent waar het dragen van broeken door vrouwen uitzonderlijk is en wellicht ook afgekeurd wordt, kan het choquerend zijn voor sommige mensen als één uit hun geloofsgemeenschap dat toch doet. Als ze die persoon dan tegenkomen weten ze zich niet goed raad en kiezen er misschien voor de persoon in kwestie te negeren. Dus niet uit gebrek aan respect, maar vanuit een ongemakkelijk gevoel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 mar 2005 00:30

Wat betreft je buurman, ja hoezo niet?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 mar 2005 00:37

essieee schreef:Wat betreft je buurman, ja hoezo niet?

Ok, laat maar zitten dan. Je snapt het blijkbaar niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mar 2005 03:26

Ik ben het hierin eens met jas; ik zou hem denk ik ook niet groeten, tenzij hij mij ook zou zien en groeten natuurlijk.

Het is idd zo dat het niet perse non-respect hoeft te zijn als mensen je niet groeten als je een broek aanhebt, alhoewel het vaak wel zo is. En als mensen een beetje invoelend zijn zullen ze over die verlegenheid ook wel heenstappen, omdat ze niet willen dat je denkt dat ze je niet groeten omdat ze je zo niet accepteren.

Wbt het onderscheid persoon-mening weet ik niet of je dat zo kunt stellen. Het kan denk ik wel zo zijn dat je een mening niet deelt, maar toch respecteert, omdat de overwegingen die ertoe leiden ook niet gek zijn. Dan kan het zijn dat je de persoon respecteert, en ook de mening van die persoon, terwijl je het er toch niet mee eens bent.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 mar 2005 12:26

Ja, ik weet dat Jas niet een persoon is die bewust iemand wil kwetsen , daarom denk ik ook dat Yvonne dingen vaak niet begrijpt die wel goed bedoeld zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 mar 2005 13:26

Als die buurman vrijgezel is zou ik hem zeker wel groeten... maar niet in zijn praktijken willen storen.... ik zou hem een knipoog geven :D

Tja, als je buurman getrouwd en is is het natuurlijk een ander verhaal :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 14 mar 2005 13:38

Ik snap het voorbeeld van Jas, maar dat vind ik toch weer een andere situatie.
Maar goed, het zou kunnen dat die persoon mij niet groet uit verlegenheid. De tijd zal het leren, want ik kom hem vast nog wel vaker tegen!
the most important things in life are not things

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 mar 2005 14:43

Als mensen je niet groeten kan ook zijn omdat ze een bril nodig hebben.
Eerst dacht ik van een vrouw die ik ken, dat ze boos op mij was, omdat ze me zo voorbij fietste, maar als ik haar van dichtbij zag, zei ze wel altijd gedag.
Later bleek, dat ze mij gewoon niet herkende, omdat ze eigenlijk een bril nodig had, daar kwam ze zelf ook pas achter toen mensen tegen haar zeiden: Ben je chagerijnig of zo, dat je vaak niet groet?
Maar dat lag dus aan de ogen.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 14 mar 2005 14:47

jas schreef:Lieve kind ik ben me er niet van bewust dat ik jou gekwetst heb. Wellicht heb ik een keer ergens grondig anders over gedacht dan jij, dat gebeurt wel vaker hier. Maar wees eens iets duidelijker. Stuur me dan een pb of zo en zeg waarom of waarmee ik je gekwetst heb. Je maakt er nu een beetje een raadspelletje van.

kijk is bij de topic je begravenis!! :idea:

en dat waar slaat dat nou weer op had ik eigenlijk tegen overkill...
Trucking isn't a crime,
It's just a way of life!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 mar 2005 14:59

Weer even terug naar het onderwerp :-)

Misschien kun je nog even precies uitleggen door wie en waarom je je niet geaccepteerd voelt (kerk, jongeren, ouders?) , Yvonne?
Misschien dat iemand een idee heeft om dat te voorkomen of op te lossen.

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 14 mar 2005 15:11

nog x dan
men ouders, vriendinnen, school, de kerk vast ook niet maar daar hoor ik niks over...
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 15:16

Waar moeten je ouders repect voor hebben? waar hebben ze het niet in? of bedoel je dat ze je gang moeten laten gaan?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 mar 2005 15:17

yvonne schreef:nog x dan
men ouders, vriendinnen, school, de kerk vast ook niet maar daar hoor ik niks over...

En wat accepteren ze precies niet? Hoe je denkt? Hoe je doet?
Kun je wat voorbeelden noemen?

yvonne
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor yvonne » 14 mar 2005 15:24

hoe ik denk.. wat ik doe.. wat ik op school doe.. wat ik wil..
Trucking isn't a crime,

It's just a way of life!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 mar 2005 15:31

Goed ik weet niet hoe wat waarom en wanneer..

Maar respecteer je ouders, waarom denk je dat ze niet zo graag zien dat je trucker wordt? denk je dat je pa en ma lekker thuis zitten als dochterlief ergens in polen wat pallets wodka afleverd? als je mijn kind was zou ik niet echt rust hebben als mijn dochter daar was.

Wat je op school doet, mijn vader zou ook liever gezien dat ik iets economisch was gaan doen, en ze begrijpen vaak niet wat ik nou leuk vind aan dat computer gedoe, maar hoe leg je het uit dat je het leuk vind om dingen te scripten, linuxservertjes te bouwen, en allerlei vage programmatje te testen enzo..

Mijn ouders keken ook even vreemd toen ik een alleen thuis dacht te zijn en woeste metal aan het luisteren was, toen zeiden ze ook, weet wat je luisterd.. weet waar je voor staat.

Ik heb mijn mening en ze zijn het vaak niet met mij eens, maar het ligt aan je eigen of je dat respect noemt, of liefde
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”