essieee schreef:Toch denk ik dat jij iets anders bedoeld, Jas. Dat iemand in verlegenheid komt heeft niets te maken dat de een of de ander geen respect heeft. Bij het hebben van respect gaat het niet over het met elkaar eens zijn maar hoe je er dan juist mee omgaat. Wat ik ook onrespectvol vind zijn dat vooral refo's last hebben is vooroordelen en het wetticisme...als die niet nageleeft worden., berg je maar....
Hoezo schrijnend?
Ik reageerde specifiek op lindita. Ik bedoelde te zeggen, wanneer mensen je niet groeten, hoeft dat niet te zijn omdat ze geen respect voor je hebben, maar kan het ook zijn dat ze zich geen houding weten te geven omdat ze zich bijv. in verlegenheid voelen gebracht.
Ik zal een overdreven voorbeeld geven om het duidelijk te maken:
Je hebt een erg aardige buurman waarmee je goed contact hebt. Natuurlijk groeten jullie elkaar als je elkaar tegenkomt. Maar, nu loop je die zelfde buurman tegen het lijf op het station, innig verstrengeld en ongegeneerd tongzoenend met een dame die jij niet kent.
Groet je hem dan ook, of doe je net of je hem niet gezien hebt?
Dat soort verlegenheid is wat ik bedoel. Als je van een kerk bent waar het dragen van broeken door vrouwen uitzonderlijk is en wellicht ook afgekeurd wordt, kan het choquerend zijn voor sommige mensen als één uit hun geloofsgemeenschap dat toch doet. Als ze die persoon dan tegenkomen weten ze zich niet goed raad en kiezen er misschien voor de persoon in kwestie te negeren. Dus niet uit gebrek aan respect, maar vanuit een ongemakkelijk gevoel.