Aragorn schreef:Floefloe schreef:Misschien een vraag die hier mee te maken heeft ... moet een Christen streven naar een politieke Christelijke staat, of moet hij zich conformeren aan de huidige regeringsvorm.
Dat is inderdaad de vraag die hierachter ligt. Ik ga in ons geval nadrukkelijk voor het laatste. 'Conformeren' heeft in dit verband echter wel een misleidende connotatie. In een democratie conformeer je je niet aan een regeringsvorm, hooguit aan wetten die met steun van de meerderheid aangenomen zijn. Dat zijn de regels van het spel, en zolang je niet gedwongen wordt om dingen te doen die tegen je principes ingaan zie ik geen noodzaak om andere mensen met het zwaard of de bom te dwingen tot het overnemen van jouw overtuigingen. Sterker nog, ik vind het een walgelijk en verachtelijk idee.
Toch blijf ik dit moeilijk vinden. Natuurlijk, de overheid is Gods dienaresse, Romeinen 13, die het zwaard niet tevergeefs draagt en zo. In die zin moeten we haar ook gehoorzamen en met de H. Catechismus zelfs eren zoals onze vader en moeder.
Maar wat nou als de overheid van Romeinen 13 dreigt te vervallen tot de overheid uit Openbaring 13? Als zij zich als een beest gaat gedragen en alles doet wat tegen Gods uitdrukkelijke wil ingaat?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit proces in ieder geval in Nederland speelt. En dan vind ik dat we ons als christenen te gemakkelijk de kaas van het brood laten eten. Er mag best meer en luider protest klinken dan tot nu toe gebeurd is. Als je echt hart voor de overheid en de samenleving hebt, sta je haar toch niet toe te verloederen tot een beest uit de afgrond?