protestants terrorisme

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 08 mar 2005 19:51

Aragorn schreef:
Floefloe schreef:Misschien een vraag die hier mee te maken heeft ... moet een Christen streven naar een politieke Christelijke staat, of moet hij zich conformeren aan de huidige regeringsvorm.

Dat is inderdaad de vraag die hierachter ligt. Ik ga in ons geval nadrukkelijk voor het laatste. 'Conformeren' heeft in dit verband echter wel een misleidende connotatie. In een democratie conformeer je je niet aan een regeringsvorm, hooguit aan wetten die met steun van de meerderheid aangenomen zijn. Dat zijn de regels van het spel, en zolang je niet gedwongen wordt om dingen te doen die tegen je principes ingaan zie ik geen noodzaak om andere mensen met het zwaard of de bom te dwingen tot het overnemen van jouw overtuigingen. Sterker nog, ik vind het een walgelijk en verachtelijk idee.

Toch blijf ik dit moeilijk vinden. Natuurlijk, de overheid is Gods dienaresse, Romeinen 13, die het zwaard niet tevergeefs draagt en zo. In die zin moeten we haar ook gehoorzamen en met de H. Catechismus zelfs eren zoals onze vader en moeder.
Maar wat nou als de overheid van Romeinen 13 dreigt te vervallen tot de overheid uit Openbaring 13? Als zij zich als een beest gaat gedragen en alles doet wat tegen Gods uitdrukkelijke wil ingaat?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit proces in ieder geval in Nederland speelt. En dan vind ik dat we ons als christenen te gemakkelijk de kaas van het brood laten eten. Er mag best meer en luider protest klinken dan tot nu toe gebeurd is. Als je echt hart voor de overheid en de samenleving hebt, sta je haar toch niet toe te verloederen tot een beest uit de afgrond?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 09 mar 2005 21:10

Jezus is het Lam. Wie zich met geweld verzet of meent Jezus daarin te moeten vertegenwoordigen is een Beest! En die staan beide in Openbaringen 13 genoemd en zo, om ons heen te zien, richten die al genoeg schade aan in deze wereld. Want zo'n wereld streven zij na. On-geestelijk en maatschappelijk!

Het oordeel is reeds bezig. Straks als Hij verschijnt zullen we wel zien hoevelen Hem zullen verwerpen of aannemen. (door Zijns aanschijns)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 mar 2005 23:02

sela schreef:idd geen globalisering!

Dan weg met internet, weg met de wereldwijde handel, weg met de Verenigde Naties, weg met alles wat Europa verlaat of binnenkomt.

Wel consequent zijn graag.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 mar 2005 23:08

????????????

zullen we wel normaal redeneren...dan zouden we terug moeten naar de oertijd, daar lees ik niets over in de Bijbel!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mar 2005 01:43

Ik ben niet tegen globaliseren, maar het schijnt dat extreem-links en extreem-rechts er erg veel moeite mee hebben.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mar 2005 02:10

Maja de Bij schreef:Maar wat nou als de overheid van Romeinen 13 dreigt te vervallen tot de overheid uit Openbaring 13? Als zij zich als een beest gaat gedragen en alles doet wat tegen Gods uitdrukkelijke wil ingaat?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit proces in ieder geval in Nederland speelt. En dan vind ik dat we ons als christenen te gemakkelijk de kaas van het brood laten eten. Er mag best meer en luider protest klinken dan tot nu toe gebeurd is. Als je echt hart voor de overheid en de samenleving hebt, sta je haar toch niet toe te verloederen tot een beest uit de afgrond?

Oja, natuurlijk. Maar dat mag dus in geen enkel geval met geweld gepaard gaan, ik dacht even dat hier gesuggereerd werd dat er situaties zouden zijn waarin dat zo slecht of raar nog niet zou zijn.

sela

Berichtdoor sela » 12 mar 2005 08:13

Optimatus schreef:

Dan weg met internet, weg met de wereldwijde handel, weg met de Verenigde Naties, weg met alles wat Europa verlaat of binnenkomt.

andersgloblist ..
ik aggeerde zeer specifiek tegen de christelijke cultuur in amerika die wordt voorgesteld over te nemen.

het is een mooi iets hoor, andersglobalistisch denken.. :)
en dat betekent dacht ik in de meeste gevallen geen internet weg..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 mar 2005 09:25

Ahaaaaa...

Wel de lusten, niet de lasten.
Het Van-Twee-Walletjes-Eten-Principe.
GroenLinksgedoe dus.

doornroosje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor doornroosje » 12 mar 2005 09:32

je moet je gewoon vreedzaam verzetten handtekeningen en zo en dingen schrijven
leven is het meervoud van lef!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 12 mar 2005 13:55

sela schreef:
Optimatus schreef:

andersgloblist ..
ik aggeerde zeer specifiek tegen de christelijke cultuur in amerika die wordt voorgesteld over te nemen.

het is een mooi iets hoor, andersglobalistisch denken.. :)
en dat betekent dacht ik in de meeste gevallen geen internet weg..

scape schreef:hm, jammer dat het gelijk gaat over geweld . . . jammer ook dat het over principiele zaken gaat . . . wat duidelijk onchristelijk is in deze wereld is alle ongelijkheid. En dat komt ook voort uit ons eigen gedrag, niet alleen een overheid. Ik vraag mij af wat belangrijker is, scholing ipv kinderarbeid of een vaag begrip als 'protestantse waarden? Wat is actueleer? Kyoto of pilgrim fathers (of is er een verband?) :wink:

Ik zou eeerder spreken van calvinactivisme, maatschappelijke verandering van binnen naar buiten. Campagne voeren, bewust worden, netwerken opbouwen, verantwoorden!

Begin dus iets ipv bedenken of hypothetische terreur (t.b.v. kerkpolitieke gevoeligheden en heilige huisjes) te rechtvaardigen is. . .

succes, Scape

Zeker Sela, ik zie ook veel belang bij anderglobalistisch denken. Misschien vinden Refo's hun normen & waarden toch belangrijker dan de grote problemen in de wereld . . .

peace, Scape

sela

Berichtdoor sela » 12 mar 2005 19:34

Optimatus schreef:Ahaaaaa...

GroenLinksgedoe dus.

het veilige midden eet niet van twee walletjes?
hmm..

ahaaaaa!
oplossingen belangrijker dan idealen..
zonder idealen is men toch nergens..
heeft men niet eens oplossingen nodig..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 mar 2005 20:54

Valt mij ook altijd op, links wijst naar rechts dat ze idealistisch zijn en andersom.. En het lijkt dat er een geen tussen weg is. Pas zei een hardcore/diehard-SGP-fanaat tegen mij dat bijvoorbeeld links alleen maar fout is, wat is links...

1. Alleen maar idealen en geen concrete oplossingen
2. Wereldvrede, pacifisten, milleufreaks

Jezus was geen pacifist, zijn pacifisten dan fout? Jezus was ook niet extreem-rechts, of conservatief.. Jezus bracht wel een wereldvrede idee.. maar was idealist of had hij concrete oplossingen?

Valt het zorgen voor de natuur niet onder rentmeesterschap? Volgens hem ging de economie voor het milleu..

Ik vind persoonlijk dat we wel wat meer mogen zeggen, onze mening ook wat harde zeggen, en uitspreken. We laten ons onder de tafel praten door het anti-religiefront.. vrijheid moet.. een paradox in twee woorden.

Je kunt jou mening geven zonder daar anderen de dupe van te laten worden!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 12 mar 2005 22:43

als Jezus in de tempel de mensen wegjaagt stelt hij op dat moment Zijn idealen boven de economie...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mar 2005 16:55

Optimatus schreef:Ahaaaaa...

GroenLinksgedoe dus.

Dit is onzin Optimatus. Jij doet alsof de lasten automatisch bij de lusten horen en alsof daar niets aan te doen is door ons. Alsof wij het niet zelf zijn die het proces vormgeven.

Sowieso is de lusten-lasten-vergelijking onzinnig in dit verband.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mar 2005 20:45

Optimatus schreef:

weg met Europa, ja, als het aan mij ligt onmiddellijk.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”