Zondagsbesteding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 12 mar 2005 11:22

charlie schreef: ik hoop dat ik het mis heb marnix, maar ik proef iets van <alle gemakken dienen de mens>. ik weet niet precies het gevoel te omschrijven, maar je moet niet alle gemakken als iets van God zien, snappie?

Als voobeeld noem ik maar een stupide voorbeeld: het feit dat er een auto is (Is voor weinig dingen goed qua welzijn) is wel gemakkelijk, maar niet niet DUS goed voor je. Ik heb zon gevoel dat we dit ook moeten beseffen in dit topic. Zoiets van: alleen door tegenwind bereik je grote hoogtes..

Hopelijk is er onder jullie een goed verstaander.. anders knip ik het weer weg hoor ;)

Hmm, vaag, waar moeten die gemakken dan vandaan komen? Heeft God de aarde niet helemaal geschapen, en onderhoud Hij de aarde nog steeds?

En dat je op zondag de auto niet mag gebruiken is grote onzin. Het zijn alleen een paar opgelegde regeltjes die nergens uit de Bijbel te halen zijn. Mag je dan geen vervoer hebben ofzo op zondag? Moet je dan echt overal naar toe gaan lopen?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

André

Berichtdoor André » 12 mar 2005 13:20

Petertje schreef:wat vinden jullie van dit artikel:
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=58076

ND artikel schreef:De zondagsheiliging is een van de grote zorgen van 'bezwaarde' vrijgemaakten.
Tsja, als ik hun was zou ik daar een strakke richtlijn voor opstellen en die laten ondertekenen door de "hersteld vrijgemaakten".
Moet te doen zijn, zoveel mede christenen zijn dat niet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2005 15:21

charlie schreef:
Marnix schreef:
joepie schreef:In deze 24 uurs economie kun je eenmaal niet meer zonder bepaalde dingen. Die zijn eigenlijk gewoon noodzakelijk geworden. Ik kan wel proberen om het stroom op zondag uit te zetten, maar dat gaat gewoon niet. Daarvan zijn we afhankelijk geworden. Om alleen maar te denken aan het eten koken.
En dat is geen vergelijk met dingen die jij aangeeft.
Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk, wat maar mogelijk is, andere niet voor mij te laten werken.
Dus dingen als de bus, trein, benzine, winkels en dergelijke vallen dan al af. Dat is nogal makkelijk.

Beetje flauw... Als ik het koud heb en op de bus wacht mag ik niet ff ergens gaan zitten om warm te worden..... maar thuis mag de verwarming rustig aan... Wou jij beweren dat je niet zonder warm water, verwarming en electriciteit kan op zondag? Ik weet zeker dat het best lukt, als je maar wil. :)

Dit zijn geen drogredenen... alleen vraagtekens naar anderen toe, dingen die ik dan niet begrijp. Ik ga me niet in bochten wringen om wat ik doe goed te praten, als ik dat moest doen zou ik ze namelijk achterwege laten. Ik doe die dingen omdat ik denk dat God ze me niet verbiedt.

Joepie schreef:Ik denk dat heel veel grenzen telkens verlegd worden.
Als ik denk aan toen ik jong was. Zeg 40 jaar terug.
Speelden we op zondag niet buiten, gingen we lopend naar de kerk, ook die ver weg woonden dus minstens een uur moesten lopen, en zeker ook als het regende. Als er ijs lag dan gingen we over het ijs lopen.
Later gingen we fietsen, en weer later kwam daar de auto bij.
Ik weet nog dat die auto alleen was omdat mijn vader toen ernstig ziek was en als hij naar de kerk kon, dan was dat met de auto. Anders gingen we gewoon lopen.
Werken op zondag deden we niet. De bus reed niet.
Op zaterdag werd er eten voorbereid zodat je op zondag zo min mogelijk hoefde te doen.
De radio ging niet aan. En we hadden helemaal geen saaie en ongezellige zondagen. Nee, het was altijd een gezellige dag. Waarop we veel met elkaar deden. Spelletjes en zingen, puzzels maken. B.v.

Gelukkig is er een hoop veranderd. Niet buiten spelen op zondag? Verbiedt God dat dan ook? Uren lopen in allerlei weer? Gelukkig is het niet meer nodig en zijn er auto's en rijden er bussen. De zondag is een rustdag toch? En als je vroeger 80 was kon je niet meer lopend naar de kerk, wat zijn auto's en bussen voor die mensen dan een zegen! Verder vind ik zondag nog steeds een gezellige dag waarop we hier thuis ook gezellig samen wat drinken, praten en ja, zelfs af en toe puzzelen :)

Dat het in die tijd zo ging als je beschrijft, prima... (op het niet buiten mogen spelen na, daar heb ik moeite mee). Maar ik ben nu maar wat blij dat het anders is.... als ik nu opeens 3 uur op een zondag zou moeten lopen, twee keer op en neer naar de kerk, dan zou ik dat niet echt fijn vinden. Mooi dat er nu snellere manieren van vervoer zijn.

ik hoop dat ik het mis heb marnix, maar ik proef iets van <alle gemakken dienen de mens>. ik weet niet precies het gevoel te omschrijven, maar je moet niet alle gemakken als iets van God zien, snappie?

Als voobeeld noem ik maar een stupide voorbeeld: het feit dat er een auto is (Is voor weinig dingen goed qua welzijn) is wel gemakkelijk, maar niet niet DUS goed voor je. Ik heb zon gevoel dat we dit ook moeten beseffen in dit topic. Zoiets van: alleen door tegenwind bereik je grote hoogtes..

Hopelijk is er onder jullie een goed verstaander.. anders knip ik het weer weg hoor ;)

Op zich ben ik het met je eens... Hoewel het ook vaak zo is dat of een gemak "van God is" of niet afhangt van hoe je er mee omgaat... Maar het woord gemak heeft inderdaad niet in zich: Het geeft gemak DUS is het goed.... dat klopt... Ik zeg ook nergens dat het goed is... wel dat het makkelijk is en een hoop tijd en energie bespaart :) Naar de kerk lopen is ook goed.... maar daarom nog wel ongemakkelijk.. of iets goed is, daar doe ik hier geen uitspraak over... wel of het niet slecht is :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mar 2005 16:37

Ik zal ook niet ontkennen dat we er in veel gevallen gewoon niet meer onderuit kunnen.
Maar dan nog kan ik de afweging maken of iets voor mij noodzakelijk is of niet. Is het beslist nodig dat ik die dingen doe.

En dan noem ik dingen op die voor mij zeker niet noodzakelijk zijn.
Of die voor een ander ook zo zijn, dat is die ander zijn keus en verantwoording.

Al moet ik zeggen dat als er gesproken wordt over eurotransplant ik dat ook noodzakelijk vind, maar trein reizen en bus reizen, winkelen, benzine tanken dus niet. Voor mij.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2005 17:56

Yep.

Ik denk dat ik een iets andere afweging maak. Ik denk niet: "Is het beslist nodig". Want dan zijn er een heleboel dingen inderdaad niet beslist nodig en kun je ze achterwege laten. Het probleem is dat de zondag dan een stuk minder fijn zou worden. Ik kan ook 20 minuten door de kou of door een stortbui heen naar de kerk gaan fietsen in plaats van met de bus gaan. Ik kan in diezelfde kou of in de regen op de bus naar huis gaan wachten. Je kan als nicotine-verslaafde dat pakje shag inderdaad gewoon niet kopen. En de discipelen hadden het zonder die aren ook wel overleefd.

De zondag is volgens mij niet een dag waarop je alleen mag doen wat beslist nodig is...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

charlie
Mineur
Mineur

sdfgsdg

Berichtdoor charlie » 12 mar 2005 18:38

Marnix schreef:De zondag is volgens mij niet een dag waarop je alleen mag doen wat beslist nodig is...

ja en nee.
nee als je het wettisisme bedoeld
JA als je bedoelt: alles wat nodig is om dichter bij God te komen. . .
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

joepie

Berichtdoor joepie » 12 mar 2005 19:40

Toch vind ik nicotine verslaving en dus sigaretten moeten kopen iets anders dan aren plukken.
Die vergelijking vind ik dus heel gewoon niet van dezelfde orde.
Ik vind zowiezo dat een Christen niet zou mogen roken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: sdfgsdg

Berichtdoor Marnix » 12 mar 2005 20:07

charlie schreef:
Marnix schreef:De zondag is volgens mij niet een dag waarop je alleen mag doen wat beslist nodig is...

ja en nee.
nee als je het wettisisme bedoeld
JA als je bedoelt: alles wat nodig is om dichter bij God te komen. . .

Nee dan ook niet. De zondag is bedoeld om dichter bij God te komen, naar Hem te luisteren, tijd aan Hem te besteden... Je mag alles doen op zondag wat je dichter bij Hem brengt... maar niet alleen maar dat ;)

Toch vind ik nicotine verslaving en dus sigaretten moeten kopen iets anders dan aren plukken.
Die vergelijking vind ik dus heel gewoon niet van dezelfde orde.
Ik vind zowiezo dat een Christen niet zou mogen roken.

Dat is weer een heel andere discussie. We gaan nu even uit vam een christen die wel rookt, ongeacht of dat niet zou mogen of wel.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mar 2005 00:07

jas schreef:
wieb83zd schreef:Overigens is ook Refomarkt hierboven lekker wettisch :lol:, zie nu ineens wel reclame verschijnen en tien minuten geleden wenste Kaw mij nog een gezegende zondag toe 8).

Dat vind ik niet wettisch, maar gewoon correct. Als er iets irritant is, is het wel reclame op zondag. Voor mijn part staat de hele economie stil 's zondags.

Hetgeen zou inhouden dat jij op zondag bij flakkerend kaarslicht het Woord zult moeten lezen ten einde geen stroom te gebruiken. Sterker nog, uit die koelkast, want ook die zuigt energie waarvoor een centrale draaiende gehouden dient te worden.

Ander alternatief: zonnenpanelen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 mar 2005 00:36

Optimatus schreef:
jas schreef:
wieb83zd schreef:Overigens is ook Refomarkt hierboven lekker wettisch :lol:, zie nu ineens wel reclame verschijnen en tien minuten geleden wenste Kaw mij nog een gezegende zondag toe 8).

Dat vind ik niet wettisch, maar gewoon correct. Als er iets irritant is, is het wel reclame op zondag. Voor mijn part staat de hele economie stil 's zondags.

Hetgeen zou inhouden dat jij op zondag bij flakkerend kaarslicht het Woord zult moeten lezen ten einde geen stroom te gebruiken. Sterker nog, uit die koelkast, want ook die zuigt energie waarvoor een centrale draaiende gehouden dient te worden.

Ander alternatief: zonnenpanelen.

Ik heb al eens een paar jaar zo geleefd en dat waren zowat de beste jaren uit mijn leven. Een mens heeft niet zoveel nodig. Ik had niet eens verwarming, stookte een houtkachel en kookte daar ook op. Ik denk er soms nog met weemoed aan terug.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 mar 2005 17:08

Als het zoveel meerwaarde heeft....waarom ben je er dan niet mee door gegaan?

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Re: Zondagsbesteding

Berichtdoor Annemieke86 » 14 mar 2005 18:14

ezri schreef:* Vind jij recreatief wandelen of fietsen geoorloofd?
Jazeker. Om te ontspannen, na te denken of gewoon als familie / vrienden de zondag door te brengen.

ezri schreef:* Vind jij het kunnen om geld uit te geven (buiten de collecte in de kerk om), bijv tanken als je bij vrienden geweest bent geweest of uit eten gaan?
Vind ik een moeilijke. Ik ben er wel op tegen om buitenom de collecte geld uit te geven. Iemand ervoor of juist tegen? En waarom?

ezri schreef:* Op zondag je verjaardag vieren en al je vrienden en fam uitnodigen of zelf bij vrienden/familie op verjaardag gaan?
Op zondag je verjaardag vieren.. Mmm moeilijk. Dan zijn de meeste wel vrij natuurlijk. Maar ik zie de noodzaak er niet van in om het juist op zondag te vieren.

ezri schreef:* Mail checken/forummen enz?
Forummen vind ik niet erg. Zoals refoweb is toch interessant om lekker met elkaar te discussieren? :D Mail checken.. Ja als je dan toch bezig ben met forummen :lol:

ezri schreef:* Tv kijken?
Misschien alleen het nieuws. Voor de rest zie ik de noodzaak er niet van in. Ik doe het iig weinig behalve het nieuws en Nederland Zingt. Als het maar niet verslavend wordt..

ezri schreef:* Krant/ tijdschriften lezen?
Moet kunnen..

ezri schreef:* Voorbereidingen treffen voor de nieuwe werkweek, bijv iets voorbereiden, planning maken enz.
Je kan er met elkaar best over praten maar om een hele boel overhoop te halen vind ik wel overdreven. Kan ook op maandagavond :D

ezri schreef:Verder... als er iets is wat jij geoorloofd vind, zou je het nalaten voor anderen die zich dan aan jouw gedrag storen?
Ligt er aan. Als ze met goede argumenten komen wil ik er wel over praten.

ezri schreef:En als je op vakantie/ in een andere omgeving bent, verruim je dan je regels? Hoe sterk sta je? Pas je je aan als je bijv bij christenen in de Oekraine te gast bent die winkelen op zondag heel normaal vinden?
Ik verzuim de regels niet. Ik ga ook op zondag naar de Kerk als ik op vakantie ben en dan winkel ik niet. Boodschappen zaterdag's halen enz.. Ook een krant kopen doen we dan niet.. Zondag een rustdag! 8)
Afbeelding

charlie
Mineur
Mineur

asdf

Berichtdoor charlie » 15 mar 2005 18:26

frekje schreef:
charlie schreef: ik hoop dat ik het mis heb marnix, maar ik proef iets van <alle gemakken dienen de mens>. ik weet niet precies het gevoel te omschrijven, maar je moet niet alle gemakken als iets van God zien, snappie?

Hmm, vaag, waar moeten die gemakken dan vandaan komen? Heeft God de aarde niet helemaal geschapen, en onderhoud Hij de aarde nog steeds?

En dat je op zondag de auto niet mag gebruiken is grote onzin. Het zijn alleen een paar opgelegde regeltjes die nergens uit de Bijbel te halen zijn. Mag je dan geen vervoer hebben ofzo op zondag? Moet je dan echt overal naar toe gaan lopen?

lees ff wat ik bedoel te zeggen ;)
"I AM Too blessed to be stressed!" The shortest distance between a problem and a solution is the distance between your knees and the floor.

Terug naar “Archief”