Ziel...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 11 mar 2005 14:08

PeterD schreef:Ik zat nog als volgt te denken.

Ik haal iets voor de geest. Dus neem ik iets in gedachten. Geest en denken zijn dus verwant aan elkaar.
Als ik een ontzielt lichaam zie, heeft die persoon de geest gegeven.

Ziel zou dus gerelateerd zijn aan denken.

Dat zou inhouden dat een kind bij de geboorte een ziel krijgt. Alleen denk ik aan Johannes de Doper. De eerste ontmoeting met zijn Zaligmaker heeft hij in de buik van Elizabeth gehad. Dus daar is volgens mij ook al een ziel aanwezig.

Ik denk dat de ziel de motor van het lichaam is. Dus als het lichaam(baby) beweegt dan moet er een ziel in zitten. Ik zou het zelfs een vorm van een "computerprogramma"kunnen noemen. Een programma dat handelingen defineerd en er uitvoering aan geeft. Want immers. als het lichaam dood is dan heeft het ook geen ziel(geest) meer. dus zou ik hier een conclusie totzover kunnen maken. Wat het contact maken van Johannes de Doper betreft... Je kunt op een lichamelijke wijze contact maken. Je praat dan in een spraakcontact of via schrift(visueel) of in het geval van Johannes denk ik meer dat het een hoger niveau betrof. Hun zielen spraken met elkaar. Want lichamelijk waren ze erg ver van elkaar verwijderd. Volgens mij worden deze twee zaken nog wel eens makkelijk door elkaar gehaald. Lichamelijke contacten en geestelijke contacten. Ik merk meer dan eens dat de Bijbel veel meer op geestelijk niveau is geschreven. goed.. ik lees nog eens verder..

Groet,

Fly29

Groet,

Fly29

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 11 mar 2005 14:12

jas schreef:Weet jij trouwens een reden waarom het niet zo zou zijn?

Waarom ik op die gedachte kom, is omdat ik de Heere als de Schepper van ieder mens zie. Ik kan me niet goed voorstellen dat een dokter in een witte jas in een reageerbuisje een scheppingsdaad verricht en een (volgens jou eeuwiglevende) geest of ziel laat ontstaan. De Heere moet er toch aan te pas komen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mar 2005 14:21

Ja tuurlijk en dat doet God ook, door de handen van die arts...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 mar 2005 14:51

Ik zat nog als volgt te denken.

Ik haal iets voor de geest. Dus neem ik iets in gedachten. Geest en denken zijn dus verwant aan elkaar.

Ik zou heel erg oppassen met het waarde hechten aan dit soort "talige" argumenten. Niet ten laatste omdat dit soort spreekwoorden en zegswijzes in alle talen anders zijn. Voor je het weet kom je tot de conclusie dat de geest en denken alleen aan elkaar verwant zijn voor nederlanders en niet voor bijvoorbeeld de engelsen. (die hebben een "mind's eye")

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 11 mar 2005 21:22

als ons lichaam een tent wordt genoemd.... en na de dood en verlaten tent

en zoals ook al aangegeven God de mens maakte (het lichaam) en er toen leven in blies

als tegenwoordig een lichaam kunstmatig in leven wordt gehouden als er geen activiteit meer lijkt te zijn

dan is ziel gelijk aan leven

en een levend lichaam dus een lichaam met ziel
een dood lichaam dus een lichaam zonder ziel en een ziel zonder lichaam

dan terug naar de kernvraag wanneer ontstaat de ziel?
als God het leven schept :D
When I kneel before You, them I'm defying gravity

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 mar 2005 23:06

Ja dat is ook mijn visie.
Ik durf dit te ondebouwen m.b.v Genesis 2vs 7: En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens:Alzo werd de mens tot een levende ziel.
Dus bij leven ligt de ziel, dus denk en geloof ik wanneer (ff plastisch gezegd) de zaad het ei bevrucht er een nieuwe levende ziel is!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 mar 2005 00:30

PeterD schreef:Ik zat nog als volgt te denken.

Je kunt een spreekwijze, die het gevolg is van menselijk denken niet als de oorzaak van datzelfde menselijk denken beschouwen. Dat is niet echt een goed bewijs.
PeterD schreef:Dat zou inhouden dat een kind bij de geboorte een ziel krijgt. Alleen denk ik aan Johannes de Doper. De eerste ontmoeting met zijn Zaligmaker heeft hij in de buik van Elizabeth gehad. Dus daar is volgens mij ook al een ziel aanwezig.

Waarop baseer je de gedachte dat een foetus niet denkt, cq geen belevingswereld heeft? Het tegendeel daarvan is al lang bewezen.
En idd, bij Johannes de Doper was dat zeer duidelijk.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 mar 2005 00:37

Maar leven staat toch gelijk aan het hebben van een ziel?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 12 mar 2005 11:18

jas schreef:Waarop baseer je de gedachte dat een foetus niet denkt, cq geen belevingswereld heeft? Het tegendeel daarvan is al lang bewezen.
En idd, bij Johannes de Doper was dat zeer duidelijk.

Ik weet daar te weinig van, (of een foetus kan denken) vandaar dat ik niet echt een stelling heb geponeerd maar alleen wat gedachtenspinsels opgeschreven heb.
Laatst gewijzigd door PeterD op 12 mar 2005 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 12 mar 2005 11:41

Ik denk niet dat een foetus al bij de bevuchting een ziel heeft. Dat zou betekenen als het een miskraam word dat deze ziel al voor God moet verschijnen en dan ook al erfzonden heeft. Een ziel is geen ding, een ziel is volgens mij iets geestelijks, een soort geweten dat je bij je geboorte krijgt en dat zich zo verder ontwikkeld tijdens je leven.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 mar 2005 12:18

4ever2all schreef:Ik denk niet dat een foetus al bij de bevuchting een ziel heeft. Dat zou betekenen als het een miskraam word dat deze ziel al voor God moet verschijnen en dan ook al erfzonden heeft. Een ziel is geen ding, een ziel is volgens mij iets geestelijks, een soort geweten dat je bij je geboorte krijgt en dat zich zo verder ontwikkeld tijdens je leven.

dat denk ik ook, of zou je kunnen zeggen dat iedereen die voor de geboorte sterft naar de hemel gaat?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 12 mar 2005 12:32

Je hebt gesteld dat een foetus direct na de geboorte nog geen ziel heeft. Wanneer krijgt doe foetus die dan wel?

Denk ook even aan Johannes de Doper, toen hij nog foetus was en Maria Elizabeth ontmoette.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 12 mar 2005 12:49

Als je geboren wordt denk ik. Maar dan kom je idd met het dilemma van Johannes de Doper. Daarom zou het ook goed kunnen dat ieder mens dat nog niet geboren is en sterft in de baarmoeder naar de hemel gaat.
bv. wat te denken van ingevroren concepties? (sorry kan ff niet op het juiste woord komen :oops: ) bij IVF behandeling dan hebben ze een aantal bevruchten eicellen maar niet allemaal worden ze gebruikt... :roll:

4ever2all
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 4ever2all » 12 mar 2005 19:42

Ik denk dat in het geval van Johannes de Doper de kracht van God een rol heeft gespeelt. Ik denk niet dat daar een ziel voor nodig was. Dat een ongeborene dingen voelt en ervaart wil ik niet ontkennen maar of het ook een ziel heeft weet ik niet. Ik denk het niet. De ziel moet denk ik groeien. Dat begint bij de geboorte en eindigt bij de dood.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mar 2005 01:55

Ik lees in psalm 71:6;
"Op U heb ik gesteund van den buik aan; van mijner moeders ingewand aan zijt Gij mijn Uithelper; mijn lof is geduriglijk van U."

Hieruit blijkt dat de psalmist zich reeds geborgen wist bij God, toen hij nog in de buik van zijn moeder zat. Dit zou hij niet kunnen zeggen als foetussen dan nog geen ziel hebben.
Hij zegt duidelijk: van mijner moeders ingewand. Hij zegt niet: vanaf mijn geboorte. Dat onderscheid moeten we even goed vasthouden want het is essentieel in deze discussie. Zogauw een eicel in de baarmoeder bevrucht is, is er sprake van leven en van een ziel. Van dat moment af, of, zoals de psalmist zegt; van mijner moeders ingewand af, van het moment af dat ik in mijn moeders ingewand was.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”