Je laatste 2 zinnen begrijp ik niet qua consequenties die je eruit trekt. Je maakt hier onderscheid tussen het geloven dat Gods genade ook voor de kinderen van de gelovigen geldt en het beantwoorden van Gods keuze van jou. Zit de grond voor de doop dan in het antwoord van ons of zit het hem in Gods keuze voor ons?
Dat is dus juist het discussiepunt en dat wilde ik duidelijk maken. De discussie wordt nu heel vaak verkeerd gevoerd, namelijk als volgt:
- Ik ben voor de kinderdoop
- Kinderdoop = Gods keuze voor kind
- Dus: Volwassendoop = afwijzen van Gods keuze voor kind
De fout is dat mensen de 2 dopen gaan vergelijken.... Kinderdoop met volwassendoop... maar je kan de volwassendoop inhoudelijk niet met de kinderdoop vergelijken, want de volwassendoop is vergelijkbaar met wat in traditionele kerken de belijdenis is... Het
beantwoorden van Gods keuze voor jou. Volgens mensen die de volwassendoop leren is de doop dus het teken dat gekoppeld is aan het aannemen van die keuze en daar hebben ze net zo goed bijbelse gronden voor als wij voor de kinderdoop. maar hoe het ook is, je kunt nooit omdat iemand niet de kinderdoop leert, op basis daarvan de conclusie trekken dat die persoon dus niet gelooft dat het begint met de keuze van God voor mensen, en dus ook voor kinderen. Bij de kinderdoop beeldt de doop dus uit: Gods keuze voor jou. Bij de volwassendoop beeld het uit: God koos voor jou en jij geeft nu ook zelf als antwoord dat je met Hem wil sterven, opstaan en leven, het beantwoorden van de keuze. Wie heeft er bijbels gezien gelijk?Misschien komen we daar nooit uit.... maar de leer is eigenlijk het zelfde: Gods keuze voor mensen, later gevolgd door het beantwoorden van Zijn keuze.
Mensen die in de kinderdoop geloven, geloven in Gods genade voor het kind en geloven dat daarom hun kinderen behoren gedoopt te wezen.
Mensen die de kinderdoop afwijzen hebben moeite met het "daarom" in m'n vorige zin.
Inderdaad, mensen die niet de kinderdoop als de bijbelse manier van dopen zien geloven in Gods genade voor het kind, maar geloven niet dat de doop is ingesteld als teken om dat te symboliseren, maar als teken om het antwoord te symboliseren.... Hier is het eerst doop, dan belijdenis... maar volgens hen is het bijbels dat je gedoopt wordt op grond van je belijdenis, het aannemen beantwoorden van God keuze voor jou. Maar ze geloven dus wel het zelfde... het verschil zit hem puur in het teken, wanneer dat plaats moet vinden.... daar is de bijbel niet zo duidelijk over... maar ik heb het idee dat we nog al eens elkaar in de haren vliegen, puur om het teken... en hechten we daar dan niet teveel waarde aan? Het is immers symbolisch en we geloven wel het zelfde....
Wat in het Oude Testament al gezegd is, hoeft in het Nieuwe Testament niet herhaald te worden. Wanneer we geloven dat het verbond dat God met Abraham opgericht heeft, hetzelfde verbond is als wat God met alle gelovigen opricht (en we geloven toch dat Abraham de vader van alle gelovigen is), dan mogen we ook delen in alle verbondsvoorrechten. We zijn er in het Nieuwe Testament toch niet op achteruitgegaan met betrekking tot het erbijhoren van de kinderen? Als in het Oude Testament God de kinderen van zijn volk als Zijn eigen kinderen beschouwt (Ez. 16:20,21; Mal. 2:15), waarom dan niet in het Nieuwe Testament, waar alles rijker is dan in het Oude Testament (2 Kor. 3:9-11; Hebr. 12:18-25)?
En als het teken van het verbond met Abraham in het Oude Testament aan zijn kinderen gegeven werd, waarom zou het teken van het verbond in het Nieuwe Testament dan niet aan de kinderen van de gelovigen gegeven mogen worden. Kinderen zijn, zo lijkt me, toch geen neutraal terrein in een christelijk gezin.
Kijk, daar gaat het al weer mis

Omdat jij als kinderdoop-aanhanger zegt: De doop is het teken van het verbond. Maar waar staat dat dan in de bijbel? De besnijdenis was het teken van het oude verbond. Maar de bijbel zegt nergens: Wat in het oude verbond de besnijdenis was is nu vervangen door de doop. Volwassendopers ontkennen dus het verbond niet, ook niet voor kinderen... je vragen zijn dus onterecht. Ook bij volwassendoop-aanhangers horen de kinderen er bij, de situatie tov het oude verbond is dus zeker niet verslechterd! Ze geloven alleen niet dat de doop bijbels gezien het TEKEN is dat aan het verbond gekoppeld is... En tja, daar is de bijbel dus ook niet duidelijk over. Dat is nogal een verschil en dat moeten we niet vergeten. Voor ons is het logisch, want wij denken dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen als teken van het verbond. Maar maak dat maar eens hard met de bijbel in de hand... als je dat zou kunnen kun je gelijk een einde maken aan honderden jaren van discussie.
Volgens hen is dus de doop het teken van wedergeboorte. Het bad van de wedergeboorte noemt Paulus het ook... Volgens hen symboliseert de doop dat... en ook dat kan bijbels worden onderbouwd.
Hopelijk is het zo wat duidelijker

Het is moeilijk om er neutraal tegenaan te kijken om je een eigen standpunt hebt over de doop en het daarom voor jezelf heel logisch lijkt: De doop is het teken van het verbond, klaar... Dus waarom zouden mensen het teken van het verbond niet aan hun kinderen willen geven. Dat komt dus omdat anderen uit de bijbel halen dat de doop het teken is van je wedergeboorte.