Collateral schreef:Gods woord? Ik dacht toch dat de mens de bijbel had geschreven. Het is mensenwerk, gebaseerd op overtuigingen over God.
2Tim. 3:16 "Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is;"
Al de Schrift!
Collateral schreef:Dat het mensenwerk is kun je o.a. op de volgende plekken duidelijk zien:
* 1 Samuel 15 (vergelijk de verzen 10-11 en 29):
Dat het God berouwt kan alleen maar menselijk gesproken zijn, want hoe kan God berouw hebben van dingen die Hij vantevoren al weet.
Collateral schreef:* Het verhaal van de ingang in Jeruzalem en de verdorring van de vijgenboom in Marcus en Mattheüs: Marcus schrijft dat Jezus eerst de vijgeboom verdort en daarna de tempel reinigt, en Mattheus schrijft het precies andersom.
Ja het zal ook wel veel later opgeschreven zij, inderdaad door mensen. Ze schrijven toch wel hetzelfde verder.
Collateral schreef:Overigens geloof ik alles wat hierboven staat, ook dat God de aarde in zes dagen gemaakt heeft. Maar wel door middel van evolutie. Vergeet niet dat bij God een dag gelijk is aan duizend jaar. (Voor degenen die het aandurven om dit niet geheel letterlijk te nemen: God is niet gebonden aan tijd.)
De bijbel is voor ons mensen geschreven. Het begint direkt al met dagen, daar staat niks in over dagen die millennia duren. En de evolutiepredikers hebben aan 6000 jaar ook niet genoeg!
Collateral schreef:Nee, er moet toch een manier zijn waarop alles en iedereen ontstaan is. Als Darwin en soortgenoten werkelijk geloofd zouden hebben wat er in genesis staat, dan hadden ze er niet over geprakkizeerd om een oorsprong te zoeken voor alles wat leeft.
Waarom niet? Zelfs jij zoekt een oorsprong, alleen op een andere manier.
Waarom niet? Dat heb ik er toch bij geschreven.
Schepping in 6 dagen kan onmogelijk overeenkomen met evolutie die oneindig lang duurt en nooit stopt. De schepping was in 6 dagen klaar. Als je gelooft dat de schepping in 6 dagen gedaan is, dan vind je het bij voorbaat al tijdverspilling om over een evolutie na te denken. En als je toch over een evolutie nadenkt, dan geloof je blijkbaar niet dat de schepping in 6 dagen gebeurd is.
Collateral schreef:Waar haal je de bewering vandaan dat evolutie geen doel heeft?
Evolutie kan geen doel hebben. Ik meen dat zelfs Bart Klink dat heeft toegegeven.
Collateral schreef:Waarom kan God met evolutie geen doel hebben? God, Die alles vantevoren weet, zou geen doel kunnen hebben met evolutie? Je beschuldigde mij van spotternij terwijl ik God 'verdedigde' tegen een model dat van Hem een onmachtig wezen maakt, maar hou je hier zelf wel genoeg rekening met Gods almacht?
Jawel, voor scheppen in 6 dagen is meer nodig dan voor het bijsturen van een evolutie.
God heeft de schepping zeker wel met een doel geschapen: om Hem te eren. Hij heeft het voor Zichzelf geschapen. Hoe kan je nou denken dat God dat aan het toeval overlaat.
Collateral schreef:In Exodus 7:14 staat überhaupt niets over schrijven,
sorry, moest Exodus 17:14 zijn
Collateral schreef: en in Exodus 34:27 staat dat Mozes iets op moest schrijven. Maar wie zegt dat dat de pentateuch was?
Het zijn de voorgaande verzen.
Collateral schreef:Collateral schreef:Verder zijn veel delen verweven met oudere mythen.
Welke mythen dan?
Zie bijv.
hier. Of de 'Enuma Elisj', de mythe van de Babyloniërs.
Wat moet ik daar nou mee beginnen. Zeg me gewoon waar in de bijbel mythen verweven zijn met de bijbeltekst. Ik heb geen zin om dat zelf uit te zoeken, jij beschuldigt, dan mag jij het duidelijk aangeven.
Collateral schreef:Collateral schreef:En wie had (volgens jou) ook alweer die verdorven mens geschapen?
Volgens mij?? Hoe kom je er bij, dat heb ik nergens gezegd.
1) Je hebt gezegd dat God de mens heeft geschapen.
2) Je hebt gezegd dat de mens van God is weggelopen (wat ik vrij vertaald heb met 'verdorven').
Dat klopt. Ik heb echter niet gezegd dat God een verdorven mens heeft geschapen. Als jij een nieuwe auto koopt en je rijdt er een grote deuk in, heb je dan ineens een beschadigde auto gekocht?
Collateral schreef:Evolutie kan niet zonder dood.
Onzin. Hoe kom je hierbij?
Anders zouden er niet eens fossielen zijn om de evolutie mee aan te tonen. Het heet niet voor niks survival of the fittest. De rest survijft niet.
Collateral schreef:Evolutie kan niet zonder verandering. Eeuwig leven staat buiten de evolutie, omdat alles wat eeuwig leeft, niet verandert, niet evolueert.
Onzin. Hoe kom je hierbij?
Evolutie vindt pas plaats bij de voortplanting. Dan worden nieuwe eigenschappen pas actief. Iets dat sterfelijk is, kan onmogelijk dmv evolutie veranderen in iets dat eeuwig leeft.
Collateral schreef:kees schreef:Scheppen en evolutie zijn verschillende dingen, die niet bij elkaar passen.
Dat kun je voor mijn part nog een paar honderd keer roepen, maar heb je ook een logische onderbouwing?
Ik kan het niet logischer zeggen dan ik al gedaan heb. Scheppen is iets totaal anders dan evolueren.
Hemellichamen kunnen niet evolueren, die zijn geschapen. Planten en bomen werden geschapen met vruchten en al, het had nog niet eens geregend (dus kon het ook niet gegroeid zijn). Adam was uit het stof geschapen, niet uit een aap en God blies de adem door de neusgaten van Adam en zo werd Adam levend. Hoe doet een evolutie dat? Dat kan niet.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.