W(hat) W(ould) J(esus) D(o) ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 09 mar 2005 13:18

Ergeren kan soms best therapeutisch werken hoor. Dan moet er overigens wel sprake zijn van een lekkere ergernis, of beter nog: een heerlijk ergernisje. Ergeren in groepsverband (als in: "je met z'n allen ergens aan ergeren") kan ook fijn zijn. :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 13:27

Klopt.

En...

WWJD?!

Hij ergerde zich ook wel eens.

Hoewel ik me afvraag of Hij zich aan WWJD-bandjes zou ergeren.

Alleen als mensen die bandjes dragen maar Hem niet willen volgen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mar 2005 13:38

Marnix schreef:Hij ergerde zich ook wel eens.

denk je? denk het eigenlijk niet..

hij werdt wel boos, boos uit liefde.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 09 mar 2005 17:55

hijwel schreef:

Uit liefde ja, maar werd hij boos uit liefde toen ook Het Hof werd gebruikt als markt? (Nadat hij Jeruzalem op een ezel was binnengekomen) Hij gooide alles door elkaar omdat hij boos was. Was dat ook liefde of was Hij echt boos?
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 21:49

hijwel schreef:

Dat is toch ook ergeren?

Volgens de Van Dale betekent ergeren: Je ergens aan storen, ontstemd zijn, geprikkeld worden, de kriebels krijgen van.

Als ik kijk wat Jezus tegen de Farizeeen zegt... of wat Hij doet op het tempelplein.... past dat prima in die beschrijving. Dat het liefdevol bedoeld is neemt toch niet weg dat Jezus er ontstemd over is? Hiet liet Hem toch niet koud?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 mar 2005 23:53

Marnix schreef:Dat is toch ook ergeren?

Volgens de Van Dale betekent ergeren: Je ergens aan storen, ontstemd zijn, geprikkeld worden, de kriebels krijgen van.

Als ik kijk wat Jezus tegen de Farizeeen zegt... of wat Hij doet op het tempelplein.... past dat prima in die beschrijving. Dat het liefdevol bedoeld is neemt toch niet weg dat Jezus er ontstemd over is? Hiet liet Hem toch niet koud?

ik vindt in ergeren een negatieve toon klinken.. vermanen uit liefde houd God ons wel voor.. maar ik kan het mis hebben hoor.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mar 2005 13:07

Jezus ergerde zich mateloos aan die kooplui in huis van zijn Vader.. er zit liefde voor zijn Vader in, daarom ergerde Hij zich eraan..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 10 mar 2005 20:33

What would jesus do? in iedergeval gene moordneigingen en die krijg ik wel eens van dit soor tdingen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2005 01:35

Van die bandjes? :D:D:D:D:D:D:D

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mar 2005 08:35

Raido schreef:Jezus ergerde zich mateloos aan die kooplui in huis van zijn Vader.. er zit liefde voor zijn Vader in, daarom ergerde Hij zich eraan..

voor mij is ergeren altijd fout.. maar wat versta jij onder ergerde? wat gerbeurt er zeg maar bij Jezus van binnen in zijn hart?

als ik me erger, dan vreemd ik mezelf op van binnen. Dan onstaat er iets in mijn hart wat niet goed is. Iets wat de liefde verdringt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2005 11:24

Hm, ik denk dat dat dus niet altijd zo is bij ergeren. Nogmaals, kijk even naar wat de Van Dale zegt... Dan zit er in ergeren geen negatieve ondertoon... volgens mij ergerde Jezus dus zeker wel aan sommige dingen. Als Hij de tempel schoonveegt zit daar toch echt wel een stukje ergernis is :) Maar ergernis is niet per definitie zondig... ergernis kan ook een rechtvaardige reactie op zonden zijn.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mar 2005 11:51

Marnix schreef:Hm, ik denk dat dat dus niet altijd zo is bij ergeren. Nogmaals, kijk even naar wat de Van Dale zegt... Dan zit er in ergeren geen negatieve ondertoon... volgens mij ergerde Jezus dus zeker wel aan sommige dingen. Als Hij de tempel schoonveegt zit daar toch echt wel een stukje ergernis is :) Maar ergernis is niet per definitie zondig... ergernis kan ook een rechtvaardige reactie op zonden zijn.

haha ja de dikke van dale :mrgreen: Het zou me verassen als bij het woord "geloof": de volgende betekenis staat:

Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft1.
Tegelijk is het een vast vertrouwen2, dat de Heilige Geest3 door het evangelie in mijn hart werkt4, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil5 door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.

Maare, wat doet ergeren met je.. Mischien was Jezus wel de enige persoon die zich mocht ergeren omdat hij nooit zondigde. Als ik me erger aan iemand denk ik diep van binnen: "dat zou ik beter doen". Ik plaats mijzelf boven de andere. Als ik boos wordt is dat wel anders, dan denk ik: "dit mag niet! dit gaat in tegen wat God zegt!"

ergenis wijst mensen af. Boosheid wijst mensen niet direct af. ik heb nog nooit een moment gehad dat ik me op de juiste manier heb geërgerd. (maare mischien doe ik het dan wel verkeert ;)). Ik heb wel eens gehad dat ik oprecht boos was en dat was goed!

maare heb je je wel eens op de juist manier geërgerd?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mar 2005 15:29

Als iemand zit te vloeken erger ik me daar aan. Is dat dan onjuist? Zo'n persoon lastert wel God op dat moment.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 11 mar 2005 15:44

Marnix schreef:Als iemand zit te vloeken erger ik me daar aan. Is dat dan onjuist? Zo'n persoon lastert wel God op dat moment.

waarom erger je je? en waar komt die ergenis vandaan? Is dat uit liefde voor God?

- je kan boos worden omdat ze met jou God spotten.
- je kan verdrietig worden als jou God wordt gelastert

ik kan me niet ergeren aan iemand zonder dat ik mezelf er naast zal plaatsen. Ergeren is iets van neerzien op iemand.. Ik erger mij omdat jij zo doet.. (ik zelf zou dat nooit doen)

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 mar 2005 15:45

Marnix schreef:Als iemand zit te vloeken erger ik me daar aan. Is dat dan onjuist? Zo'n persoon lastert wel God op dat moment.

Fantastisch, houden zo!!!!!!!!!!

Terug naar “Archief”