kees61 schreef:Collateral schreef:Ik snap niet zo waarom de evolutietheorie God zou 'willen' kleineren.
Ik bedoel natuurlijk de mensen die deze theorie verkondigen want de theorie zelf is niet meer dan een idee. Het is toch duidelijk dat men God niet op Zijn woord gelooft?
Gods woord? Ik dacht toch dat de mens de bijbel had geschreven. Het is mensenwerk, gebaseerd op overtuigingen over God.
Dat het mensenwerk is kun je o.a. op de volgende plekken duidelijk zien:
* 1 Samuel 15 (vergelijk de verzen 10-11 en 29):
* Het verhaal van de ingang in Jeruzalem en de verdorring van de vijgenboom in Marcus en Mattheüs: Marcus schrijft dat Jezus eerst de vijgeboom verdort en daarna de tempel reinigt, en Mattheus schrijft het precies andersom.
God heeft gezegd dat Hij alles geschapen heeft in 6 dagen, maar dat wordt niet geloofd.
Jezus heeft gezegd dat gelovigen in zijn naam duivelen uit zullen werpen, met tongen zullen spreken, slangen zullen opnemen, dodelijk gif zullen drinken zonder dat het hen zal schaden en de hand op zieken zullen leggen zodat ze genezen.
Jezus heeft gezegd dat eenieder die ook maar het geloof heeft van een mosterdzaad bergen kan verplaatsen.
Maar dat wordt niet geloofd. Men hangt liever de letterknecht uit en maakt zijn eigen maatstaf voor wat het ware geloof is.Overigens geloof ik alles wat hierboven staat, ook dat God de aarde in zes dagen gemaakt heeft. Maar wel door middel van evolutie. Vergeet niet dat bij God een dag gelijk is aan duizend jaar. (Voor degenen die het aandurven om dit niet geheel letterlijk te nemen: God is niet gebonden aan tijd.)
Nee, er moet toch een manier zijn waarop alles en iedereen ontstaan is. Als Darwin en soortgenoten werkelijk geloofd zouden hebben wat er in genesis staat, dan hadden ze er niet over geprakkizeerd om een oorsprong te zoeken voor alles wat leeft.
Waarom niet? Zelfs jij zoekt een oorsprong, alleen op een andere manier.
Scheppen zoals dat in Genesis staat beschreven is iets maken door wilskracht. Daar zit een doel achter. Evolutie kent geen doel. Evolutie is een toevalsproduct. Er wordt dus gezegd: God had helemaal geen doel met Zijn schepping. De eer van Zijn werk wordt God afgenomen door het evolutieverhaal. Gods grootheid, om de schepping te maken, wordt gekleineerd door te zeggen dat het vanzelf gegaan is.
Onzin. Waar haal je de bewering vandaan dat evolutie geen doel heeft? Waarom kan God met evolutie geen doel hebben? God, Die alles vantevoren weet, zou geen doel kunnen hebben met evolutie? Je beschuldigde mij van spotternij terwijl ik God 'verdedigde' tegen een model dat van Hem een onmachtig wezen maakt, maar hou je hier zelf wel genoeg rekening met Gods almacht?
Collateral schreef:Jij kan wel van alles vinden, hoe het zou moeten enzo, maar we weten toch allemaal hoe het gegaan is, dat is te lezen in de bijbel.
Ik weet dat dus niet. Wat ik wel weet, is dat de pentateuch (waaronder het boek Genesis) pas is samengesteld tijdens de Babylonische ballingschap en dat ze is geschreven door vier verschillende auteurs (wat alleen aan het scheppingsverhaal al te zien is).
[...]
Mozes heeft ook zelf het 1 en ander opgeschreven, zie Exodus 7:14, 34:27, dus wat je hierboven zegt is niet waar.
In Exodus 7:14 staat überhaupt niets over schrijven, en in Exodus 34:27 staat dat Mozes iets op moest schrijven. Maar wie zegt dat dat de pentateuch was?
Collateral schreef:Verder zijn veel delen verweven met oudere mythen.
Welke mythen dan?
Zie bijv.
hier. Of de 'Enuma Elisj', de mythe van de Babyloniërs.
Collateral schreef:Helaas is onder de meeste tegenwoordige christenen het geloof vele male kleiner dan een mosterdzaad, en wordt het heil gezocht in gemekker over jota's en tittels.
Soms is dat nodig.
Ik zal niet oordelen over wat jij nodig vindt, maar ik denk dat je beter God kunt zoeken dan de letterknecht uithangen...
Collateral schreef:En wie had (volgens jou) ook alweer die verdorven mens geschapen?
Volgens mij?? Hoe kom je er bij, dat heb ik nergens gezegd.
1) Je hebt gezegd dat God de mens heeft geschapen.
2) Je hebt gezegd dat de mens van God is weggelopen (wat ik vrij vertaald heb met 'verdorven').
Waar het mij om gaat, is dat God de wereld geschapen heeft zoals ze is (en zoals ze zal zijn), en dat het van Hem dus nogal dom zou zijn om te verwachten dat de mens niet in zonde zou vallen. En dat het dus wel Gods schuld zou zijn. Uit God zijn immers alle dingen.
Collateral schreef:Dat gaat toch ook al buiten het begrip van evolutie.
Waarom?
Evolutie kan niet zonder dood.
Onzin. Hoe kom je hierbij?
Evolutie kan niet zonder verandering. Eeuwig leven staat buiten de evolutie, omdat alles wat eeuwig leeft, niet verandert, niet evolueert.
Onzin. Hoe kom je hierbij?
Collateral schreef:Schepping door middel van evolutie, inderdaad...
Dat is onzin. Scheppen en evolutie zijn verschillende dingen, die niet bij elkaar passen.
Dat kun je voor mijn part nog een paar honderd keer roepen, maar heb je ook een logische onderbouwing?