afbeelding van Jezus mag?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 nov 2004 11:14

Denk je echt dat hij hier op Refoweb mogelijk is om een eenduidige conclusie te trekken op welk gebied dan ook?

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 22 nov 2004 11:19

PeterD schreef:Pffffff, 27 pagina's en nog geen eensluidende conlusie over dit onderwerp :roll:
Ja, er is veel redeneren, maar hoeveel zijn er ook die G-d zelf om antwoord hierover gevraagd hebben?

Sam

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 nov 2004 11:21

Misschien meer dan jij denkt. En ik geloof niet dat God altijd zo van de makkelijke weg houdt, ik denk niet dat God overal een klaar antwoord op geeft als jij dat vraagt...

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 22 nov 2004 11:44

kurtyo schreef:Misschien meer dan jij denkt. En ik geloof niet dat God altijd zo van de makkelijke weg houdt, ik denk niet dat God overal een klaar antwoord op geeft als jij dat vraagt...
Ben ik met je eens, hoewel in mijn eigen geval . . . (zie pag 4 discusie postings, taytelbaum)

Sam

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 nov 2004 00:03

Ik geloof ook niet dat God van ons verwacht dat we één zijn in de leer, hoe we ons geloof in praktijk brengen etc.

Ik geloof dat God van ons verwacht dat we één zijn door Christus.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 09 mar 2005 18:08

God geeft in de 12 artikelen (statenvertaling) dit: "Gij zult u tot de afgoden niet keren, en u geen gegoten goden maken; Ik ben de HEERE, uw God."

Neem nou de film "Passion of the Christ". Deze geeft een beeld weer dat Jezus heel veel heeft geleden. Sommige vinden de film 'te erg om te zien' maar laat de film eens tot je doordringen, dan kom je tot besef dat Hij echt heel veel voor ons heeft geleden. Wij, mensen, kunnen ons dat niet voorstellen. Ik vind de film ook dan heel erg mooi om te zien. We kunnen ons dan het beeld een beetje 'plaatsen' van hoe het er ongeveer aan toe is gegaan. Je mag dan wel geen beeld maken, maar als je het tot je door laat dringen, dan kom denk wel tot het besef dat niemand ooit zo laag is gegaan dan Jezus voor ons !

De film is dan ook geen 'afgod' vind ik. Onder een afgod versta ik meer een voetballer of een popidool die je helemaal te gek vind en alles er voor doet om hem/haar te ontmoeten enz..

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik er van moet denken om eerlijk te zijn. Aan de ene kant heeft God het verboden om een gesneden beeld of een dergelijke gelijkenis te maken. Maar de katholieken hebben toch ook een gesneden beeld? Ik zie ze soms wel eens staan bij mensen in de huiskamer. Dan is dat toch ook fout?
Afbeelding

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 10 mar 2005 19:13

Annemieke86 schreef:God geeft in de 12 artikelen (statenvertaling) dit: "Gij zult u tot de afgoden niet keren, en u geen gegoten goden maken; Ik ben de HEERE, uw God."

Neem nou de film "Passion of the Christ". Deze geeft een beeld weer dat Jezus heel veel heeft geleden. Sommige vinden de film 'te erg om te zien' maar laat de film eens tot je doordringen, dan kom je tot besef dat Hij echt heel veel voor ons heeft geleden. Wij, mensen, kunnen ons dat niet voorstellen. Ik vind de film ook dan heel erg mooi om te zien. We kunnen ons dan het beeld een beetje 'plaatsen' van hoe het er ongeveer aan toe is gegaan. Je mag dan wel geen beeld maken, maar als je het tot je door laat dringen, dan kom denk wel tot het besef dat niemand ooit zo laag is gegaan dan Jezus voor ons !

De film is dan ook geen 'afgod' vind ik. Onder een afgod versta ik meer een voetballer of een popidool die je helemaal te gek vind en alles er voor doet om hem/haar te ontmoeten enz..

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik er van moet denken om eerlijk te zijn. Aan de ene kant heeft God het verboden om een gesneden beeld of een dergelijke gelijkenis te maken. Maar de katholieken hebben toch ook een gesneden beeld? Ik zie ze soms wel eens staan bij mensen in de huiskamer. Dan is dat toch ook fout?

Ja, verboden om gesneden beelden te maken van iets wat boven in de hemel is. Dus Jezus op aarde afbeelden mag wel!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 mar 2005 19:32

speciaal voor frekje: gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen. de 2de gedeelte van dit gebod is meer het straf op het overtreden van dit gebod dus laat ik nu even achterwege.

je mag geen beeld maken en het dienen. nu gaat er gezegd worden maar ik dien het beeld niet dat ik maak van Hem. ik wil zo ver gaan om te zeggen dat je van God en van Jezus geen beeld mag maken, nog in beeldvorm nog in een film. ik vind het oneerbiedig een beeld te maken van God.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 10 mar 2005 19:34

johannes1 schreef:speciaal voor frekje: gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen. de 2de gedeelte van dit gebod is meer het straf op het overtreden van dit gebod dus laat ik nu even achterwege.

je mag geen beeld maken en het dienen. nu gaat er gezegd worden maar ik dien het beeld niet dat ik maak van Hem. ik wil zo ver gaan om te zeggen dat je van God en van Jezus geen beeld mag maken, nog in beeldvorm nog in een film. ik vind het oneerbiedig een beeld te maken van God.

Oke, je hebt helemaal gelijk, maar eigenlijk doel ik erop dat Jezus ook op aarde heeft rondgewandeld. Daar was Hij ook in Zijn mensengestalte te zien! Dus op Zijn niet-Goddelijke gestalte... (tja, ik bedoel Zijn aardse verschijning)
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 mar 2005 19:43

maar dat is toch geen reden om Hem daarom maar af te beelden?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 10 mar 2005 19:47

johannes1 schreef:maar dat is toch geen reden om Hem daarom maar af te beelden?

Tja, maar volgens mij ook geen reden om Hem niet af te beelden! Tegen de afbeelding van Jezus in Zijn menselijke natuur heb ik niets tegen, maar de afbeelding als Goddelijk persoon, daar is de Bijbel toch wel duidelijk over!
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 mar 2005 19:49

ik denk niet dat je de Goddelijke Persoon Jezus los kan zien van de menselijke Persoon van Jezus. zij zijn 1.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 10 mar 2005 19:54

johannes1 schreef:ik denk niet dat je de Goddelijke Persoon Jezus los kan zien van de menselijke Persoon van Jezus. zij zijn 1.

Zij zijn ook één, maar de Gods-gestalte heeft niemand ooit gezien, maar Zijn aardse gestalte wel.

Stel: er waren toen al fototoestellen. Dan waren er vast een zeker foto's van Jezus gemaakt. Die zouden wij dan nu nog kunnen zien. Wat zou daar voor bezwaar tegen zijn?

(Ja, tis maar een voorbeeld, het klinkt een beetje stom, maar het gaat me om het voorbeeld)
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mar 2005 19:56

speciaal voor frekje: gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen.
En daar gaat het om, tuurlijk mag je beelden van Jezus maken, tekeningen in de kinderbijbel of schilderijen maken, maar je mag ze niet aanbidden of er voor buigen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 10 mar 2005 19:57

maar waarom een beeld maken van Jezus?

omdat beide naturen 1 zijn, is Jezus zowel als mens als Zoon, een Goddelijk Persoon. want Hij verloor zijn Zoon-schap niet toen Hij mens werd.

Terug naar “Archief”