Moderator: Moderafo's
Annemieke86 schreef:God geeft in de 12 artikelen (statenvertaling) dit: "Gij zult u tot de afgoden niet keren, en u geen gegoten goden maken; Ik ben de HEERE, uw God."
Neem nou de film "Passion of the Christ". Deze geeft een beeld weer dat Jezus heel veel heeft geleden. Sommige vinden de film 'te erg om te zien' maar laat de film eens tot je doordringen, dan kom je tot besef dat Hij echt heel veel voor ons heeft geleden. Wij, mensen, kunnen ons dat niet voorstellen. Ik vind de film ook dan heel erg mooi om te zien. We kunnen ons dan het beeld een beetje 'plaatsen' van hoe het er ongeveer aan toe is gegaan. Je mag dan wel geen beeld maken, maar als je het tot je door laat dringen, dan kom denk wel tot het besef dat niemand ooit zo laag is gegaan dan Jezus voor ons !
De film is dan ook geen 'afgod' vind ik. Onder een afgod versta ik meer een voetballer of een popidool die je helemaal te gek vind en alles er voor doet om hem/haar te ontmoeten enz..
Ik weet eigenlijk niet goed wat ik er van moet denken om eerlijk te zijn. Aan de ene kant heeft God het verboden om een gesneden beeld of een dergelijke gelijkenis te maken. Maar de katholieken hebben toch ook een gesneden beeld? Ik zie ze soms wel eens staan bij mensen in de huiskamer. Dan is dat toch ook fout?
johannes1 schreef:speciaal voor frekje: gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen. de 2de gedeelte van dit gebod is meer het straf op het overtreden van dit gebod dus laat ik nu even achterwege.
je mag geen beeld maken en het dienen. nu gaat er gezegd worden maar ik dien het beeld niet dat ik maak van Hem. ik wil zo ver gaan om te zeggen dat je van God en van Jezus geen beeld mag maken, nog in beeldvorm nog in een film. ik vind het oneerbiedig een beeld te maken van God.
johannes1 schreef:maar dat is toch geen reden om Hem daarom maar af te beelden?
johannes1 schreef:ik denk niet dat je de Goddelijke Persoon Jezus los kan zien van de menselijke Persoon van Jezus. zij zijn 1.
En daar gaat het om, tuurlijk mag je beelden van Jezus maken, tekeningen in de kinderbijbel of schilderijen maken, maar je mag ze niet aanbidden of er voor buigen..speciaal voor frekje: gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 19 gasten