Moderator: Moderafo's
bosch_gerjanne schreef:nou ?? wat vinden jullie ervan??
Dus wat blijkt hieruit heel kort:
- we zijn het er niet over eens of een vrouw een broek aan mag of niet;
- we mogen anderen er niet scheef om aankijken (respect);
- het staat niet expliciet in de Bijbel;
- we moeten het dus naar geweten invullen.
johannes1 schreef:het antwoord is dus nee. het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den Heere, uw God, een gruwel (deuternonomium 22:5)
nu kan je daarover gaan discusseren, maar de reformatorische standpunt is een man een broek en de vrouw een rok. onderscheid in kleding, man kort haar, vrouw lang haar, onderscheid in haar. enz enz.
johannes1 schreef:de reformatorische gezindte neemt de kleding wat nauwer dan een ander. bij de ander staat niet expliciet bij dat het God een gruwel is, dus dat ene gebod zal wel een belangrijk gebod zijn omdat het er bij staat.
frekje schreef:johannes1 schreef:de reformatorische gezindte neemt de kleding wat nauwer dan een ander. bij de ander staat niet expliciet bij dat het God een gruwel is, dus dat ene gebod zal wel een belangrijk gebod zijn omdat het er bij staat.
Mmm, zal wel....... Dat lijkt me niet meteen de geschikste toevoeging. Maar de rest is dus onzin van de geboden, maar dit gebod is alleen belangrijker omdat er iets over 'dat het God een gruwel is' staat?
Kan ik mij niet voorstellen...
En waarom droeg men in de Bijbel dan dezelfde kleding (nou, ja, allemaal lange gewaden...)
johannes1 schreef:frekje schreef:johannes1 schreef:de reformatorische gezindte neemt de kleding wat nauwer dan een ander. bij de ander staat niet expliciet bij dat het God een gruwel is, dus dat ene gebod zal wel een belangrijk gebod zijn omdat het er bij staat.
Mmm, zal wel....... Dat lijkt me niet meteen de geschikste toevoeging. Maar de rest is dus onzin van de geboden, maar dit gebod is alleen belangrijker omdat er iets over 'dat het God een gruwel is' staat?
Kan ik mij niet voorstellen...
En waarom droeg men in de Bijbel dan dezelfde kleding (nou, ja, allemaal lange gewaden...)
ik zeg niet dat die andere geboden onzin zijn, maar ik denk dat door de toevoeging een gruwel iets duidelijk word gemaakt dat het erg belangrijk is. de onderscheid in kleding is later duidelijker geworden om het onderscheid tussen mannenkleding en vrouwenkleding duidelijker te maken. overigens denk ik dat in de gewaden toen ook onderscheid heeft gezeten.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 30 gasten