waarom niet naar een disco

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 mar 2005 00:18

Marnix schreef:
jas schreef:
Marnix schreef:Je vergeet even vet te drukken waar het hier om gaat. Iemand, een broeder genaamd zijnde.

Ja, en met degene die buiten zijn had Paulus al helemaal niets te schaften. Die liet hij aan God over. Als jij dat ziet als een advies om je met de goddelozen te mengen, tja, dan verschillen we heel erg grondig van mening over het inhoud geven aan het Christen zijn.
En dat het gaat over de problemen in die gemeente, ach ja, het gaat in heel de Bijbel nooit over jou of over mij maar altijd over een ander.
Pas je dat ook toe m.b.t. de beloofde zaligheid en de door Jezus verworven gerechtigheid en weldaden?
Of zijn die dan ineens wel voor jou?
En zo ja, waar baseer je dat dan op?

Wat ruk je dingen weer heerlijk uit het verband. Deze tekst gaat over problemen in de gemeente zoals ik al zei. Iemand die binnen is... wie buiten is, daar doet hij geen uitspraak over.

Daar doet hij wel degelijk uitspraak over. Hij zegt; "Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn? Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij deze boze uit ulieden weg".
Paulus gaat er gewoon vanuit dat we met de zonde buiten de geloofsgemeenschap sowieso niets te maken hebben. Hij vindt het blijkbaar vanzelfsprekend dat we met de zondaars niet om gaan. In elk geval niet om met hen te zondigen. Hij zegt eigenlijk hier; "we hebben al genoeg aan onszelf, laat de ongelovigen maar aan God over., maar zorg wel dat je het kwaad uit jullie midden wegdoet."
En hieruit haal jij je legitimatie om het werelds vertier in te duiken? Wel, degene die dat deden, waren nu juist diegenen waarvan Paulus zei dat ze weg moesten. Als jij dus als christen met de wereldlingen meedoet, ben je de rotte appel in de christengemeente die:
1) of zich moet bekeren en zijn zondige levenswijze staken
2) of uit de groep gezet moet worden opdat hij niet de hele groep verderft.
Marnix schreef:Het is dus helemaal niet zo dat ik de bijbel alleen maar toepas als het me uitkomt, maar toch bedankt voor je liefdevolle oordeel. Wel een beetje een toppunt, je haalt een tekst uit het verband, als ik je daarop wijs verwijt je mij dat ik de bijbel selectief gebruik.

Ik vind dat je dat wel doet, en niet alleen in dit topic.
Marnix schreef:Toch een korte reactie. De belofte is voor mij omdat God Jezus stuurde en Hij stierf voor mijn zonden. Ik hou van Hem en wil doen wat Hij van me vraagt. Niet wat jij van me vraagt. (maar in jou optiek is dat precies hetzelfde)

Hoe weet je dat Jezus voor jou stierf? Hoe kun je dat zeggen als je de wereld zo lief hebt? Is dat Bijbels?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 mar 2005 00:20

Aragorn schreef:
jas schreef:
Aragorn schreef:
caprice schreef:Omdat dit het domein van de satan is.

De satan zou weleens veel subtieler kunnen zijn dan jij denkt..

De satan kan idd ook heel subtiel te werk gaan. Maar in het geval hij dat niet doet, wil dat niet zeggen dat het dan minder erg is. Integendeel, openlijke zonden getuigen van grote onbeschaamdheid en zeggen eigenlijk; "wat heb ik met God te maken".
Satan werkt dus niet alleen maar subtiel.

Dat is waar. Ik doelde ook meer op zo'n simpele afbakening van het terrein van de satan. Hij is evengoed in de kerk, en niet alles in en iedereen in de discotheek is in de ban van satan. Die scheiding gaat dwars door alle structuren en culturen heen.

Ja dat ben ik met je eens. Daarom ben ik ook niet kerks.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 mar 2005 00:22

hijwel schreef:jas ik ben me van geen kwaat bewust.. (schriftverdraaing? :? )

Dat heb ik net uitgelegd. Je plaatste die opmerking over Jezus drinken en naar de hoeren gaan als een voldongen feit. Maar het waren de lasteraars die dat van Hem zeiden.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mar 2005 08:13

hijwel schreef:
joepie schreef:En het voorbeeld van Jezus die verweten werd dat hij wijndrinker was en verkeerde met hoeren en tollenaars, was dus blijkbaar een verkeerde veronderstelling van de omstanders. Want Hij was geen wijndrinker, en had ook geen omgang met hoeren en tollenaars. Hij ging ze niet uit de weg, omdat het evangelie ook voor hen is. Maar keurde beslist niet goed wat ze deden. Dus zoals Jas al zei: Hij vereenzelfde zich niet met hen.
Dat doe je dus wel als je naar de disco gaat.
Ik denk nog steeds dat er plaatsen zijn waar je als Christen niet thuis hoort, alleen al om de sfeer die daar hangt, of om de muziek die daar gedraaid wordt. En daar is voor mij nog steeds de disco een voorbeeld van. Heb bijna naast een discotheek gewoond en had elk weekend de overlast ervan langs mijn huis.

Dus als je zoals Jezus met de hoeren en tollenaars omging naar de disco wil gaan, dan ga je daar dus heen om te evangeliseren. En van Gods werk te vertellen.

waarschijnlijk hield jezus best van een wijntje.. Hij veranderde zelfs water in wijn.. En ook ging hij naar binnen bij tolenaren hoeren.. Hij zei zelfs: ik wil naar je huis levi! hij vroeg niet ga je mee, maar hij wou met hem naar binnen om eens in zijn leven te kijken.. Hij was niet vies van de zonde, hij kwam juist om de zonde te vergeven en op zich te nemen. Jezus is ook niet vies van mijn vuile hart, Hij (heilig) wil er graag binnen wonen, hoeveel zonde er ook nog zitten.. Hij wil wonen en verkeren in mijn zondehol. Zo wil Jezus ook wonen in het zondehol van de discotheek. Het argument wat jij gebruikt, dat de omstanders het fout hebben lijkt mij niet juist. jezus dronk wijn en ging met hoeren en tollenaren om. Hij had ze lief, wie en hoe zondig ze ook waren.

Volgens mij heb ik nog nergens in de Bijbel gelezen dat Jezus wijn dronk.
Maar kan het mis hebben, dan zou ik dat wel willen zien.
Jezus hoefde echt niet met levi naar binnen om in zijn leven te kijken, hij wist alles al van levi. Hij ging mee naar binnen om hem van Zijn Vader te vertellen. Om hem te bekeren.
En ik denk ook echt niet dat Jezus wil wonen in het zondehol van discotheek. Dan hoef ik alleen maar te lezen over de tempelreiniging.
Hij haat de zonde! Daarom wil hij in je wonen om die zonde juist WEG te doen. Maar Hij heeft de zondaar lief. Ook de hoeren en de tollenaars. ZO lief dat Hij toen Hij op aarde was, ook hen het evangelie wilde brengen.
Hij had geen omgang met ze. Hij bracht ze het evangelie.
En ze moesten de zonde uit hun leven weg doen. Dus Hij kwam bij hoeren en tollenaars om ze te laten zien dat ze verlossing konden krijgen. Via Hem. En vanaf hun bekering waren het geen hoeren en verkeerde tollenaars meer. Want dat was tenslotte de zonde van Zacheus dat hij dubbele tol hief. Niet dat hij tollenaar was. Dus zo bijzonder is het feit dat iemand een tollenaar was niet.

Dus nogmaals: Als je wil doen zoals Jezus deed, dan ga je naar de disco om te evangeliseren. Niet om omgang te hebben met de disco gangers maar om ze te vertellen van Gods liefde.
Want geloof me, waar satan heerst kan God niet zijn.
Waar muziek klinkt , en woorden klinken die dwars tegen God in gaat, kan God niet zijn. Daar heeft de satan alle macht.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mar 2005 08:31

Volgens Jas is de kerk ook het domein van satan
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mar 2005 08:40

Raido schreef:

Dat is dan voor Jas zijn verantwoordelijkheid.
En zeker niet mijn mening. In ieder geval niet de kerk waar ik zondags kom.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mar 2005 09:08

Volgens mij heb ik nog nergens in de Bijbel gelezen dat Jezus wijn dronk.

Ik neem aan als je op de builoft ben, en je verandert zelf water in wijn. Dan je dan wijn drinkt. Ik denk ook dat als je bij de tolenaren naar binnen gaat en je wordt je drinken aangeboden dat je het aanneemd. (het zou beledigend zijn als je het niet zo doen). btw: bij het avondmaal, wordt altijd wijn gedronken.

Jezus hoefde echt niet met levi naar binnen om in zijn leven te kijken, hij wist alles al van levi. Hij ging mee naar binnen om hem van Zijn Vader te vertellen. Om hem te bekeren.

sorry ik zeg heel de tijd levi.. maar ik bedoelde zachenus.
5 En als Jezus aan die plaats kwam, opwaarts ziende, zag Hij hem, en zeide tot hem: Zacheus! haast u, en kom af; want Ik moet heden in uw huis blijven. 6 En hij haastte zich en kwam af, en ontving Hem met blijdschap.7 En allen, die het zagen, murmureerden, zeggende: Hij is tot een zondigen man ingegaan, om te herbergen.

Ja in Jezus tijd was het ook een zonde, Jezus zei niet: kom op zacheus ga je met mij mee.. Maar Jezus zij: ik moet in jou huis blijven!
Zacheus vondt het een wonder dat Jezus in zijn zondige huis wou kijken.

En ik denk ook echt niet dat Jezus wil wonen in het zondehol van discotheek. Dan hoef ik alleen maar te lezen over de tempelreiniging.
Hij haat de zonde! Daarom wil hij in je wonen om die zonde juist WEG te doen.

Waarom zou Jezus dan wel willen wonen in jou zondige hart? Jou stinkende zwarte hol met allemaal zonde? Het is een wonder dat Jezus ooit bij mij naar binnen wou gaan. En vanaf nu mag Jezus in elke stinkend zondaars gat komen!!! Hij wil in mij wonen, ook al blijf ik zonde doen. Hij houd van mij (zoals je al aangaf) en Hij is niet bang om mijn zonde tegen te komen. Hij is juist gekomen om mijn zonde, en de zonde op deze zondige aarkost te dragen en de duivel te overwinnen.

Maar Hij heeft de zondaar lief. Ook de hoeren en de tollenaars. ZO lief dat Hij toen Hij op aarde was, ook hen het evangelie wilde brengen.
Hij had geen omgang met ze. Hij bracht ze het evangelie.
En ze moesten de zonde uit hun leven weg doen. Dus Hij kwam bij hoeren en tollenaars om ze te laten zien dat ze verlossing konden krijgen. Via Hem. En vanaf hun bekering waren het geen hoeren en verkeerde tollenaars meer. Want dat was tenslotte de zonde van Zacheus dat hij dubbele tol hief. Niet dat hij tollenaar was. Dus zo bijzonder is het feit dat iemand een tollenaar was niet.

Zeker waar! Hij had een doel overal waar hij kwam? Maar zou jezus ook de cafe/discotheek binnen zijn gestapt? Of zouden de kerkmensen allemaal (net zoals bij zacheus) Ohhhh hij gaat het cafe binnen!! Hij vereenzelfigd met zondaars. ja bij ons mag hij wel naar binnen komen (wij zijn daar niet te zondig voor) maar in een "zondaars" discotheek is voor hem geen plaats.

Dus nogmaals: Als je wil doen zoals Jezus deed, dan ga je naar de disco om te evangeliseren. Niet om omgang te hebben met de disco gangers maar om ze te vertellen van Gods liefde.
Want geloof me, waar satan heerst kan God niet zijn.
Waar muziek klinkt , en woorden klinken die dwars tegen God in gaat, kan God niet zijn. Daar heeft de satan alle macht.

Jezus is het licht van de wereld. Mischien ken je het principe van het licht. Het licht kan de duisternis verdrijven.. Maar de duisternis kan nooit het licht verdrijven! Jezus is overwinaar!! en de duivel heeft al verloren!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mar 2005 09:18

jas schreef:
hijwel schreef:jas ik ben me van geen kwaat bewust.. (schriftverdraaing? :? )

Dat heb ik net uitgelegd. Je plaatste die opmerking over Jezus drinken en naar de hoeren gaan als een voldongen feit. Maar het waren de lasteraars die dat van Hem zeiden.

ja, die mensen zuigen het uit hun duim. Jezus zou echt niks gedronken hebben denk ik.. En hij zal ook niet om gegaan zijn met hoeren en tollenaren.. :roll:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2005 11:01

Joepie schreef:Volgens mij heb ik nog nergens in de Bijbel gelezen dat Jezus wijn dronk.

1. Hij wordt niet voor niets een "drinkeboer" genoemd. Als hij geen alcohol zou drinken zou hij die naam niet krijgen. Dat die benaming onterecht is doet er niet aan af dat hij dus blijkbaar wel wijn dronk.

2. Jezus viert het avondmaal met zijn discipelen waarbij de beker met wijn rondgaat.

3. Jezus zegt bij het avondmaal: Ik zal de vrucht van de wijnstok niet meer drinken totdat.....

De bijbel is duidelijk.

Als ik in de kroeg ben (in de disco kom ik nooit maar dat heeft met muzieksmaak te maken) en ik krijg de kans om te vertellen over Gods liefde, dan doe ik dat zeker. Je hoeft niet met het doel om te evangeliseren ergens heen te gaan om te kunnen evangeliseren.

Jas schreef:Hoe weet je dat Jezus voor jou stierf? Hoe kun je dat zeggen als je de wereld zo lief hebt? Is dat Bijbels?

Jas... God had de wereld zo lief dat Hij Jezus gaf en ieder die in Hem gelooft gaat niet verloren maar heeft eeuwig leven. Ik wil Gods wil doen en nogmaals, een biertje drinken en dansen is niet tegen Zijn wil.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mar 2005 11:10

Marnix schreef:

Als ik in de kroeg ben (in de disco kom ik nooit maar dat heeft met muzieksmaak te maken) en ik krijg de kans om te vertellen over Gods liefde, dan doe ik dat zeker. Je hoeft niet met het doel om te evangeliseren ergens heen te gaan om te kunnen evangeliseren.

krijg je die kans wel eens?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 mar 2005 11:23

krijg je die kans wel eens?
Ja die krijg je, maar niet als je met de instelling "neder dalen ter helle in de afgrond der verdoemenis van den kroeg" dan gaat dat niet lukken... Alleen als jij wilt, en alleen als jij kunt separeren en relativeren...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2005 11:25

In cafe's? Jahoor. Best wel vaak.... Helemaal als ik op de bus moet wachten en met een kilo aan gereformeerd goedgekeurde gezangen binnen kom lopen :D

Met het barpersoneel en stamgasten die vragen wat ik heb gedaan de laatste dagen, aan de bar gaat het ook regelmatig over politiek. Als ik vertel waar ik op stem ontstaat er al snel een gesprek, als iemand vraagt waar ik studeer... Christelijke Hogeschool? Gesprekken ontstaan dan heel snel hoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mar 2005 11:44

daarom.. ik vertrouwde er ook wel op hoor ;)

maare altijd ff doorvragen hoor.. btw: ik heb ook wel eens een goed gesprek in de kroeg gehad. hele goede gesprekken zelfs. in de discotheek kan ik me het moeilijk voorstellen (omdat daar de geluidsoverlast voor de nodige hinder zorgt)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 mar 2005 23:12

Raido schreef:

Je moet dat niet uit zn context rukken. Het domein van de satan is overal waar leugen heerst.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 mar 2005 23:31

Marnix schreef:1. Hij wordt niet voor niets een "drinkeboer" genoemd. Als hij geen alcohol zou drinken zou hij die naam niet krijgen. Dat die benaming onterecht is doet er niet aan af dat hij dus blijkbaar wel wijn dronk.

Je verdraait de Schrift tot je voordeel. Inderdaad heeft Jezus wel wijn gedronken maar niet als een wijnzuiper waarvoor men Hem afschilderde. Hij was immers zonder zonde, en dronkaards worden tot de zondaars gerekend. Daaruit kunnen we opmaken dat de term wijnzuiper waarmee Hij werd aangeduid, lasterlijk was. Op grond van Zijn onzondige natuur kan dit namelijk niet waar zijn.
Jammer dat je deze onterechte beschuldiging die tegen Hem ingebracht wordt, gebruikt om dat hels vermaak als disco te rechtvaardigen.

Terug naar “Archief”