Marnix schreef:jas schreef:Marnix schreef:Je vergeet even vet te drukken waar het hier om gaat. Iemand, een broeder genaamd zijnde.
Ja, en met degene die buiten zijn had Paulus al helemaal niets te schaften. Die liet hij aan God over. Als jij dat ziet als een advies om je met de goddelozen te mengen, tja, dan verschillen we heel erg grondig van mening over het inhoud geven aan het Christen zijn.
En dat het gaat over de problemen in die gemeente, ach ja, het gaat in heel de Bijbel nooit over jou of over mij maar altijd over een ander.
Pas je dat ook toe m.b.t. de beloofde zaligheid en de door Jezus verworven gerechtigheid en weldaden?
Of zijn die dan ineens wel voor jou?
En zo ja, waar baseer je dat dan op?
Wat ruk je dingen weer heerlijk uit het verband. Deze tekst gaat over problemen in de gemeente zoals ik al zei. Iemand die binnen is... wie buiten is, daar doet hij geen uitspraak over.
Daar doet hij wel degelijk uitspraak over. Hij zegt; "Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn? Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij deze boze uit ulieden weg".
Paulus gaat er gewoon vanuit dat we met de zonde buiten de geloofsgemeenschap sowieso niets te maken hebben. Hij vindt het blijkbaar vanzelfsprekend dat we met de zondaars niet om gaan. In elk geval niet om met hen te zondigen. Hij zegt eigenlijk hier; "we hebben al genoeg aan onszelf, laat de ongelovigen maar aan God over., maar zorg wel dat je het kwaad uit jullie midden wegdoet."
En hieruit haal jij je legitimatie om het werelds vertier in te duiken? Wel, degene die dat deden, waren nu juist diegenen waarvan Paulus zei dat ze weg moesten. Als jij dus als christen met de wereldlingen meedoet, ben je de rotte appel in de christengemeente die:
1) of zich moet bekeren en zijn zondige levenswijze staken
2) of uit de groep gezet moet worden opdat hij niet de hele groep verderft.
Marnix schreef:Het is dus helemaal niet zo dat ik de bijbel alleen maar toepas als het me uitkomt, maar toch bedankt voor je liefdevolle oordeel. Wel een beetje een toppunt, je haalt een tekst uit het verband, als ik je daarop wijs verwijt je mij dat ik de bijbel selectief gebruik.
Ik vind dat je dat wel doet, en niet alleen in dit topic.
Marnix schreef:Toch een korte reactie. De belofte is voor mij omdat God Jezus stuurde en Hij stierf voor mijn zonden. Ik hou van Hem en wil doen wat Hij van me vraagt. Niet wat jij van me vraagt. (maar in jou optiek is dat precies hetzelfde)
Hoe weet je dat Jezus voor jou stierf? Hoe kun je dat zeggen als je de wereld zo lief hebt? Is dat Bijbels?