Zondagsbesteding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 09 mar 2005 08:58

Anders ik wel :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 12:13

joepie schreef:
Marnix schreef:
joepie schreef:Jij vind dat het moet kunnen ;-)
Ik dus niet. Want daarmee laat je de ander voor je werken.
En, ik blijf er bij dat roken en de noodzaak nooit opgaat.
Het zou hetzelfde zijn om te zeggen dat als je verslaafd bent aan drank en de drank is op , je op zondag dan beter toch drank kan gaan kopen. Ik denk dat er weinig zijn die dat zullen zeggen.
En dat was met het aren plukken op zondag dus wel.
Er was een noodzaak omdat ze geen eten hadden en nergens eten was voor ze. Dus dat ze daarom een handje aren plukten.

Ach, je kan toch wel een dagje zonder eten? :)

En nogmaals ik laat een ander niet voor me werken. Dat klinkt alsof die ander moet werken omdat ik daar langs kom en dat is niet waar. Die ander moet niet werken op zondag omdat hij/zij je benzine afrekent... Die ander werkt op zondag en het feit dat je dan tankt doet daar niets aan af of voegt daar niets aan toe. Zo iemand is daar aanwezig en werkt dus... jij laat zo iemand niet werken op zondag omdat hij/zij voor jou knoppen op de kassa moet induwen.

Tja, zo denk je het te kunnen omzeilen. Met drogredenen. Zo noemen ze dat. Je in allerlei bochten wringen om goed te praten wat krom is.
Dan kun je ook gewoon op zondag naar de winkel. Want die winkeliers zijn toch wel open en moeten toch al werken.
Of gewoon op zondag naar een restaurant.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik denk dat het goed is om gewoon prioriteiten te stellen.
En te zorgen voor de andere dag. Zoals de Israëlieten dat moesten doen in de woestijn. Zorgen dat ze voldoende hadden om ook de sabbath door te komen.

En dat ze een dagje zonder eten zouden kunnen? Blijkbaar niet!

Hehe... met die laatste zin praat je volgens mij weer krom wat recht is :P

Ik wil je even wijzen op het feit dat het "niet anderen voor je laten werken op zondag" iets puur west-europeaans is... Hoe kan het toch dat zoveel miljoenen christenen in andere landen dat niet zo interpreteren.... In feite geef je nu namelijk wel aan dat al die christenen er ontzettend naast zitten. Prioriteiten stellen is op zich goed. Mijn prioriteit: Ik werk niet op zondag. Ik ga op zondag ook niet winkelen of vanalles kopen... maar als ik een keer een half uur in de kou op de bus moet wachten ga ik wel gerust in een cafe'tje zitten wachten met een biertje erbij. De zondag is er voor de mens, de mens niet voor de zondag. Dat houdt in ieder geval in dat de zondag geen sobere dag moet worden... een mindere dag dan andere dagen... dus ga ik niet in de kou zitten kleumen als ik op de bus moet wachten. De zondag is een relaxte dag, is er voor de mens... Als kind vond ik zondag de ergstre dag van de week omdat ik geen tv mocht kijken, radio luisteren (voetbal) etc. Ik ben de zondag gaan waarderen omdat ik een hoop niet hoef te doen.... Alles wat voor mij normaal een moeten is laat ik dan achterwege. Zoals in de kou moeten wachten :)

Fly29 schreef:Je zit er ten dele naast. Dat we op zondag niet mogen werken. Daarin heb je gelijk. Maar dat we wel iets mogen kopen? Hoe wil je dat goed praten? Vaak wordt er dus gewerkt om jou de mogelijkheid te geven iets te kopen. Praat je nu niet iets een beetje erg recht inplaats dat het krom moet blijven? Als ik dus iets wil kopen dan staat er vaak iemand daar achter die gewoon aan het werk is dus degene laat ik werken voor mij zodat ik iets kan kopen. Dus daarin vind ik niet dat je juist praat.

Zoals ik al zei: Het werken op zondag of niet is allereerst de verantwoording van iemand zelf. Als tweede werkt iemand niet op zondag OMDAT jij er langs komt. Iemand werkt op zondag en jou aanwezigheid of niet heeft daar totaal geen invloed op. Verder, waarom zouden die mensen niet op zondag werken? Ze geloven niet in God en kennen Hem niet. Het heeft dus geen zin om te zeggen: Ik laat ze niet voor me werken op zondag want God wil niet dat dat ze werken op zondag. Weet je wat God wil? Dat die mensen Hem leren kennen en zich daarom aan zijn geboden houden. Wat heeft God eraan als mensen zich aan zijn geboden houden als ze Hem te kennen?

Zoals ik wel eerder vertelde ben ik wel eens tijdens het in de kroeg wachten op de bus een gesprek met mensen daar aangegaan over het geloof. En ik denk dat ik daar beter aan heb gedaan dan wanneer ik in de kou was blijven wachten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 09 mar 2005 15:53

Ik zou al niet op die bus hebben staan wachten.

En je begrijpt nog steeds het principe niet.
Die mensen werken inderdaad al op zondag.
Maar je mag ze niet VOOR JOU laten werken.
Dat is iets anders dan dat ze niet mogen werken.
Maar zodra jij gebruik van hun diensten maakt werken ze dus VOOR jou.
Niet om jou. Want werken deden ze toch al.
En of jij al dan niet komt zal voor hun niet uitmaken wat de tijd van hun werk betrefd.
Maar ze moeten wel voor jou werk verrichten.
Je gaat tenslotte ook op koopzondag naar de winkel om kleren te kopen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 18:09

Klopt, ze moeten werk voor me verrichten.... maar het feit dat ik daar ben doet dan nog niets af aan het feit dat ze werken op zondag. Daar heb ik geen invloed op.

En dat vind ik nou zo wettisch: ze draaien 1 kassabon extra uit en je roept gelijk: Jij bent schuldig, jij laat ze werken.

Zo werkt dat niet volgens mij.

En wat die bus betreft, als ik naar de kerk ga en daarna naar vereniging en het is vreselijk weer, dan ga ik met de bus. Het is een stukje fietsen en als het slecht weer is laat ik mijn zondag niet verpesten door me nat te laten regenen. (misschien dat dit dan een ebter voorbeeld voor je is dan het pakje shag)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 mar 2005 18:18

Ik wordt zo ontzettend zat van die uitroepen die nergens op slaat.
Van de standaard uitdrukkingen als: Wettisch, offervlees enz enz.
Daarmee maak je anderen alleen maar monddood.
Want wat kan een ander daar nu tegen in brengen? Wat voegt het toe?
Ik kan alleen zeggen:
Ik ben niet wettisch.
En als jij vind dat je met de bus moet omdat.......
Zou voor mij dus nog steeds geen reden zijn om met de bus te gaan.
En is net zo min een goed voorbeeld als de shag.

Ik denk dat als je inderdaad eens goed nadenkt of wat je doet wel echt beslist noodzakelijk is op die dag dat je dan veel dingen niet zou hoeven te doen.
Ik blijf me maar vast houden aan het volk Israel wat ook moest voorzorgen voor de sabbath. Waarom kunnen wij dat niet meer?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 18:57

Dat het voor jou geen reden is vind ik prima.

Maar ik blijf op zondag liever niet thuis. Vandaar dat ik soms met de bus ga.

Ik vind jou mening niet wettisch. Als jij dat niet wil moet je dat niet doen. Ik vind het alleen jammer dat je de visie van mij en miljoenen andere christenen niet lijkt te respecteren...

Zonder gelijk een paralel te willen trekken hoor, maar als we even het voorbeeld erbij halen van aren plukken op de sabbath... Jezus vindt het daar niet erg dat de farizeeen geen aren plukken op zondag. Hij heeft er alleen problemen mee dat van de sabbath een dag wordt gemaakt waarop vanalles niet mag, waar regeltjes overheersen en zo... en dat die regels aan iedereen werden opgelegd.

Ik denk dat dat iets is waar je goed op moeten letten. Dat we niet onze visie tot wet maken voor anderen. Als jij op zondag niet met de bus wil, niet wil tanken etc, ik vind het prima. Maar kijk uit dat je anderen die dat wel doen niet gelijk als "fout" bestempeld.

Wettisch is niet als je bepaalde dingen voor God doet zoals de dingen die jij hier noemt. Daar is niets mis mee... ik hoop dat je dat niet verkeerd hebt begrepen, nogmaals, op die regels die je voor jezelf hebt heb ik niets aan te merken!

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 09 mar 2005 20:56

Psalm 55:23,Werp uw bekommernis op de HERE, Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.

Toch maar blijven doorwankelen en zeggen dat dat niet zo is!

Jezus zegt dat velen mank gaan aan de wet! Mooi voorbeeld, die zondagsaanbidding! Voordat jullie reageren
, Jezus zegt het, niet ik!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 21:15

Marnix schreef:Dat het voor jou geen reden is vind ik prima.

Maar ik blijf op zondag liever niet thuis. Vandaar dat ik soms met de bus ga.

Toch vind ik jouw redenering niet kloppen. Jij past de wet selectief toe, m.a.w. je laat alleen die dingen die je wellicht toch niet zou doen of niet leuk vindt. Maar voor de dingen die je leuk vindt stel je de wet buiten werking of vind je dat het anders geïnterpreteerd moet worden. Ja zo lust ik er nog wel een paar. Het houden van de wet moet uit dankbaarheid geschieden, niet om daardoor zalig te worden. Maar nog los van de vraag welke redenen God had om de wet in te stellen of wat je wel of niet kunt bereiken door de wet toe te passen, cruciaal is slechts één ding: De wet is er, en moet worden nageleefd. Het overtreden van welk gebod dan ook is en blijft zonde. Dat heeft niets met wetticisme te maken, want ik zeg niet dat je er zalig door wordt, hetgeen er ook niet toe doet.
De wet moet gewoon nageleefd worden, enkel en alleen al om het feit dat God het zo wil. Dan kun je kilo's argumenten bedenken waarom jij vindt dat het niet zo is, die houden alle geen stand, want wat jij wilt is totaal onbelangrijk. Het gaat er om wat God wil, of liever, wat Hij niet wil.
En Hij zegt: "Maar de zevende dag is de sabbat des Heeren, uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw os, noch uw ezel,". Je zou dit kunnen aanvullen met: "noch uw benzinepomphouder, noch uw supermarkt, etc"
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 21:59

Jas, de sabbath is er voor de mens, de mens niet voor de sabbath.

Pasten de discipelen de wet dan ook alleen maar toe als ze dat zelf wilden?

Nogmaals, de aanvulling van het 4e gebod: Toen was er een theocratie. En toen had je slaven die een heer hadden. Hun heer mocht hun niet dwingen om te werken op zondag.

Daarnaast verschillen de meningen ook nog over dit gebod en wat er in het nieuwe testament over gezegd wordt. (denk alleen maar waarom het nu op zondag is en vroeger niet... zou er wat veranderd zijn?)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 mar 2005 23:13

Marnix schreef:Jas, de sabbath is er voor de mens, de mens niet voor de sabbath.

Pasten de discipelen de wet dan ook alleen maar toe als ze dat zelf wilden?

Nogmaals, de aanvulling van het 4e gebod: Toen was er een theocratie. En toen had je slaven die een heer hadden. Hun heer mocht hun niet dwingen om te werken op zondag.

Daarnaast verschillen de meningen ook nog over dit gebod en wat er in het nieuwe testament over gezegd wordt. (denk alleen maar waarom het nu op zondag is en vroeger niet... zou er wat veranderd zijn?)

Met theocratie heeft het al helemaal niets te maken. En of de sabbath er voor de mens is is verder ook niet belangrijk. Feit blijft gewoon dat God gezegd heeft dat op die dag geen werk verricht zal worden. En de discipelen pasten de wet niet alleen toe wanneer het hun uitkwam. Die aren die zij plukten heeft niets met werken te maken. Maar als jij gaat tanken of cigaretten kopen moet iemand voor jou werken, hoe je het ook wendt of keert. Als iedereen nl. op dat punt de wet zou naleven, zou die man of vrouw aan de pomp niet moeten werken. Jij maakt nu dus misbruik van het feit dat anderen de wet toch niet houden. Je grijpt dat als excuus aan, nl. door te zeggen; ze moeten toch werken, of ik nou wel of niet iets bij ze ga kopen. Ja zeker, maar enkel op grond van wetsovertreding. Of denk jij soms dat Gods wet alleen voor gelovigen geldt? Gods wet is universeel en geldt dus voor alle mensen of ze dat nou willen of niet.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 23:36

Tja, ik heb mijn redenen aangevoerd....

We blijven het dus met elkaar oneens....

Ik heb geen nieuwe argumenten aan te dragen dus laat ik het hierbij.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mar 2005 08:34

Ik probeer niemand mijn regels op te leggen. Alleen zie ik door de redeneringen die er hier worden gegeven een vervlakking optreden.
We proberen steeds meer met de wereld mee te gaan, en vervloeien steeds meer over in de wereld. we worden steeds wereldgelijkvormiger, en gieten het dan nog wel in een christelijk jasje.

Dat je zegt dat ik de mening dan miljoenen christenen niet zou respecteren is uit de lucht gegrepen. Want dat heb je mij nog niet 1 keer horen zeggen.

Als je het eten van offervlees aanhaald zou ik je toch nog eens willen wijzen op wat Paulus daar nog meer zegt.
En dat is het volgende:
13 Daarom, indien wat ik eet, mijn broeder aanstoot geeft, wil ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, om mijn broeder geen aanstoot te geven.

Ik denk dat dit nogal eens vergeten wordt.

En over het niet meer hoeven houden van de wet:
Johannes 14: 15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren.
En: 21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren
.

We hoeven de wet inderdaad niet meer wettisch toe te passen als zijnde voor onze zaligheid. Maar wie mij liefheeft bewaard mijn geboden.
Dus uit liefde voor God.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mar 2005 08:39

Baltimore schreef:Psalm 55:23,Werp uw bekommernis op de HERE, Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.

Toch maar blijven doorwankelen en zeggen dat dat niet zo is!

Jezus zegt dat velen mank gaan aan de wet! Mooi voorbeeld, die zondagsaanbidding! Voordat jullie reageren
, Jezus zegt het, niet ik!

Ik vind dat je hier over de scheef gaat! Deze tekst heeft mij en mijn man en gezin juist veel steun gegeven in zeer moeilijke tijden.
Hij heeft inderdaad gezorgd dat wij in die tijden op Hem bleven vertrouwen. Dat wij niet wankelden. Nu niet en vroeger niet.

Ik aanbid de zondag niet!
Maar ik ga hier geen discussie aan over de zondag als zondag.
Die wordt gevoerd in twee andere discussie's.

En je opmerking als naschrift slaat nergens op. Zeg dan waar Jezus het zegt!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 mar 2005 11:07

joepie schreef:Ik probeer niemand mijn regels op te leggen. Alleen zie ik door de redeneringen die er hier worden gegeven een vervlakking optreden.
We proberen steeds meer met de wereld mee te gaan, en vervloeien steeds meer over in de wereld. we worden steeds wereldgelijkvormiger, en gieten het dan nog wel in een christelijk jasje.

Dat je zegt dat ik de mening dan miljoenen christenen niet zou respecteren is uit de lucht gegrepen. Want dat heb je mij nog niet 1 keer horen zeggen.

Als je het eten van offervlees aanhaald zou ik je toch nog eens willen wijzen op wat Paulus daar nog meer zegt.
En dat is het volgende:
13 Daarom, indien wat ik eet, mijn broeder aanstoot geeft, wil ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, om mijn broeder geen aanstoot te geven.

Ik denk dat dit nogal eens vergeten wordt.

En over het niet meer hoeven houden van de wet:
Johannes 14: 15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren.
En: 21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren
.

We hoeven de wet inderdaad niet meer wettisch toe te passen als zijnde voor onze zaligheid. Maar wie mij liefheeft bewaard mijn geboden.
Dus uit liefde voor God.

Joepie, die tekst kan ik wel.... Maar als ik in mijn uppie in een cafe op de bus wacht geef ik jou daarmee geen aanstoot :)

Verder vind ik het jammer dat mensen wel zo vallen over dit soort dingen waar je iemand ziet werken... Maar ondertussen gebruikt iedereen gas, water en electriciteit op zondag.... Weet je hoeveel mensen daarvoor op zondag werken? Als je dan zo consequent wil zijn, laat dan op zondag ook de verwarming uit en gebruik geen gas, water en electriciteit. Maar dat kan allemaal wel gewoon... Mensen laten werken op zondag: Prima, als je het maar niet ziet?

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mar 2005 11:42

In deze 24 uurs economie kun je eenmaal niet meer zonder bepaalde dingen. Die zijn eigenlijk gewoon noodzakelijk geworden. Ik kan wel proberen om het stroom op zondag uit te zetten, maar dat gaat gewoon niet. Daarvan zijn we afhankelijk geworden. Om alleen maar te denken aan het eten koken.
En dat is geen vergelijk met dingen die jij aangeeft.
Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk, wat maar mogelijk is, andere niet voor mij te laten werken.
Dus dingen als de bus, trein, benzine, winkels en dergelijke vallen dan al af. Dat is nogal makkelijk.

Je probeert je inderdaad in allerlei bochten te wringen om jou manier van leven maar goed gevonden te laten worden. En komt nog steeds met drogargumenten aan waarom het zou mogen, en waarom ik het dan ook zo fout doe. Maar je vergelijk gaat nog steeds niet op.

Ik denk inderdaad dat de satan steeds meer macht over ons krijgt en dat wij als Christen steeds minder als Christen kunnen leven. Dat is wat hij wil. Ons steeds meer in zijn macht krijgen en zodat we steeds minder met de dingen van God bezig zijn. Dat we steeds minder rust nemen voor Hem. En dat er zeker niet meer èèn dag alleen gewijd is aan God. Dat is wat hij wil. En dat lukt hem aardig.

Terug naar “Archief”