Moderator: Moderafo's
joepie schreef:Marnix schreef:joepie schreef:Jij vind dat het moet kunnen
Ik dus niet. Want daarmee laat je de ander voor je werken.
En, ik blijf er bij dat roken en de noodzaak nooit opgaat.
Het zou hetzelfde zijn om te zeggen dat als je verslaafd bent aan drank en de drank is op , je op zondag dan beter toch drank kan gaan kopen. Ik denk dat er weinig zijn die dat zullen zeggen.
En dat was met het aren plukken op zondag dus wel.
Er was een noodzaak omdat ze geen eten hadden en nergens eten was voor ze. Dus dat ze daarom een handje aren plukten.
Ach, je kan toch wel een dagje zonder eten?
En nogmaals ik laat een ander niet voor me werken. Dat klinkt alsof die ander moet werken omdat ik daar langs kom en dat is niet waar. Die ander moet niet werken op zondag omdat hij/zij je benzine afrekent... Die ander werkt op zondag en het feit dat je dan tankt doet daar niets aan af of voegt daar niets aan toe. Zo iemand is daar aanwezig en werkt dus... jij laat zo iemand niet werken op zondag omdat hij/zij voor jou knoppen op de kassa moet induwen.
Tja, zo denk je het te kunnen omzeilen. Met drogredenen. Zo noemen ze dat. Je in allerlei bochten wringen om goed te praten wat krom is.
Dan kun je ook gewoon op zondag naar de winkel. Want die winkeliers zijn toch wel open en moeten toch al werken.
Of gewoon op zondag naar een restaurant.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik denk dat het goed is om gewoon prioriteiten te stellen.
En te zorgen voor de andere dag. Zoals de Israëlieten dat moesten doen in de woestijn. Zorgen dat ze voldoende hadden om ook de sabbath door te komen.
En dat ze een dagje zonder eten zouden kunnen? Blijkbaar niet!
Fly29 schreef:Je zit er ten dele naast. Dat we op zondag niet mogen werken. Daarin heb je gelijk. Maar dat we wel iets mogen kopen? Hoe wil je dat goed praten? Vaak wordt er dus gewerkt om jou de mogelijkheid te geven iets te kopen. Praat je nu niet iets een beetje erg recht inplaats dat het krom moet blijven? Als ik dus iets wil kopen dan staat er vaak iemand daar achter die gewoon aan het werk is dus degene laat ik werken voor mij zodat ik iets kan kopen. Dus daarin vind ik niet dat je juist praat.
Marnix schreef:Dat het voor jou geen reden is vind ik prima.
Maar ik blijf op zondag liever niet thuis. Vandaar dat ik soms met de bus ga.
Marnix schreef:Jas, de sabbath is er voor de mens, de mens niet voor de sabbath.
Pasten de discipelen de wet dan ook alleen maar toe als ze dat zelf wilden?
Nogmaals, de aanvulling van het 4e gebod: Toen was er een theocratie. En toen had je slaven die een heer hadden. Hun heer mocht hun niet dwingen om te werken op zondag.
Daarnaast verschillen de meningen ook nog over dit gebod en wat er in het nieuwe testament over gezegd wordt. (denk alleen maar waarom het nu op zondag is en vroeger niet... zou er wat veranderd zijn?)
Baltimore schreef:Psalm 55:23,Werp uw bekommernis op de HERE, Hij zal voor u zorgen;
Hij zal nimmermeer toelaten, dat de rechtvaardige wankelt.
Toch maar blijven doorwankelen en zeggen dat dat niet zo is!
Jezus zegt dat velen mank gaan aan de wet! Mooi voorbeeld, die zondagsaanbidding! Voordat jullie reageren
, Jezus zegt het, niet ik!
joepie schreef:Ik probeer niemand mijn regels op te leggen. Alleen zie ik door de redeneringen die er hier worden gegeven een vervlakking optreden.
We proberen steeds meer met de wereld mee te gaan, en vervloeien steeds meer over in de wereld. we worden steeds wereldgelijkvormiger, en gieten het dan nog wel in een christelijk jasje.
Dat je zegt dat ik de mening dan miljoenen christenen niet zou respecteren is uit de lucht gegrepen. Want dat heb je mij nog niet 1 keer horen zeggen.
Als je het eten van offervlees aanhaald zou ik je toch nog eens willen wijzen op wat Paulus daar nog meer zegt.
En dat is het volgende:
13 Daarom, indien wat ik eet, mijn broeder aanstoot geeft, wil ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, om mijn broeder geen aanstoot te geven.
Ik denk dat dit nogal eens vergeten wordt.
En over het niet meer hoeven houden van de wet:
Johannes 14: 15 Wanneer gij Mij liefhebt, zult gij mijn geboden bewaren.
En: 21 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft; en wie Mij liefheeft, zal geliefd worden door mijn Vader en Ik zal hem liefhebben en Mijzelf aan hem openbaren.
We hoeven de wet inderdaad niet meer wettisch toe te passen als zijnde voor onze zaligheid. Maar wie mij liefheeft bewaard mijn geboden.
Dus uit liefde voor God.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten