Het groene lampje in de kerk, onchristelijk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SanderW

Berichtdoor SanderW » 09 mar 2005 13:04

Ik ben er ook nog niet langs geweest, maar als ik de bijbel lees weet ik wel dat er niet gekeken wordt welke doop je hebt gehad, of je belijdenis hebt gedaan, of je de leerregels uit je hooft ken maar dat er wordt gekeken of je in Jezus gelooft en zo ja, je dan met liefde ontvangen wordt. God is tenslotte liefde!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2005 13:25

jas schreef:
Marnix schreef:
caprice schreef:
Sabra schreef:
caprice schreef:Dan valt dat lampje in het niet bij het verblindende licht van de Zonne der gerechtigheid.

Dat zou kunnen, blijft het feit dat een dergelijk lampje blijk geeft van vergaande ongastvrijheid.

Nu ga je te ver als je dit op de hemel toepast. Of op de genadetroon. Bij Christus is iedereen welkom zónder onderscheid.

En in de kerk van Christus zou dat ook zo moeten zijn.

Het lampje bewijst het tegendeel: Ja je bent van harte welkom... Als iedereen zit en er nog plek voor je is. We zijn heel gastvrij... maar wij willen de goede plaatsen.

Ook in de hemel zijn rangen en standen hoor.

Klopt. Wie hier de grootste wil zijn en de beste plek wil hebben zal daar de kleinste zijn en omgekeerd. :) Dat zegt de bijbel over rangen en standen. Dus laten we ons niet boven gasten verheffen door onszelf in de kerk een betere plek te geven dan de ander... anders zou het in de hemel wel eens andersom kunnen zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Zieoendjen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zieoendjen » 27 mar 2005 19:52

Eh, bij ons zit dat groene lampje er volgens mij voor de sier. Ik wist eerst niet eens waar het voor diende... Ik vroeg het eens aan m'n vader en die zei dat het nu niet meer gebruikt werd.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 28 mar 2005 14:19

Zieoendjen schreef:Eh, bij ons zit dat groene lampje er volgens mij voor de sier. Ik wist eerst niet eens waar het voor diende... Ik vroeg het eens aan m'n vader en die zei dat het nu niet meer gebruikt werd.

dan is het waarschijnlijk vroeger gebruikt.. voor de sier zal wel niet ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2005 20:07

Goed dat het is afgeschaft toch? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 mar 2005 23:17

Ik was pas in een kerk waar je ook op zo'n lampje moest wachten! Ik kreeg toch wel erg sterk de neiging om gewoon alvast ergens te gaan zitten i.p.v. te wachten!

Volgens mij zijn wij niets meer of minder dan al onze naasten. Laten we ons zo dan ook gedragen. Iedereen heeft even veel recht om op dat ene plekje in de kerk te gaan zitten.
Het zou wat zijn geweest als Jezus op een dergelijke manier gehandelt zou hebben tijdens Zijn leven op aarde!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Sybora
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sybora » 29 mar 2005 18:38

cire schreef:maak ze wegwijs :!:

Ja: kijk bij het betreden van de kerk naar het groene lampje, u mag gaan zitten waar u wilt... als het uit is. Verder bent u natuurlijk van harte welkom. :?

Btw, ik vind zo'n lampje dikke onzin. Bij ons in de kerk gebeurt het vaak zat dat de vaste 'klanten', die op 3 minuten afstand van de kerk wonen, op het laatste nippertje binnen komen rennen en dan boos naar 'vreemden' staren die zo brutaal zijn geweest HUN plekje in te nemen. Wat een onzin, kom lekker op tijd en bovendien: in Gods huis is iedereen welkom. Althans, dat vind ik tenmisnte.
TODAY TOMORROW TOYOTA

SanderW

Berichtdoor SanderW » 30 mar 2005 08:24

Pfff...hun plekje. Wat denken die mensen wel? Niemand heeft een eigen plek in de kerk, iedere stoel is beschikbaar voor iedereen die naar de dienst wil.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 30 mar 2005 18:44

Gerdien B. schreef:Het zou wat zijn geweest als Jezus op een dergelijke manier gehandelt zou hebben tijdens Zijn leven op aarde!

Ik herinner me de genezing van een verlamde die door het dak naar beneden werd gelaten. Iedereen moest toen staan, de farizeeen zaten echter. De Heere deed er niet moeilijk over, althans er staat niet dat Hij er wat van zei. Zie Markus 2:1 ev.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 30 mar 2005 23:26

Maja de Bij schreef:
Gerdien B. schreef:Het zou wat zijn geweest als Jezus op een dergelijke manier gehandelt zou hebben tijdens Zijn leven op aarde!

Ik herinner me de genezing van een verlamde die door het dak naar beneden werd gelaten. Iedereen moest toen staan, de farizeeen zaten echter. De Heere deed er niet moeilijk over, althans er staat niet dat Hij er wat van zei. Zie Markus 2:1 ev.

Maar er staat nergens dat Hij zei: eerst mogen de farizeers gaan zitten en daarna mogen de andere mensen pas een plekje opzoeken!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2005 00:06

Inderdaad. Overigens staat er alleen dat er farizeeers bijwaren en dat het megadruk was. Misschien stonden er ook wel farizeeers buiten. Wat jij hier aandraagt kan natuurlijk nooit gebruikt worden als argument dat zoiets dus niet verkeerd is.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 31 mar 2005 07:33

Marnix schreef:Inderdaad. Overigens staat er alleen dat er farizeeers bijwaren en dat het megadruk was. Misschien stonden er ook wel farizeeers buiten. Wat jij hier aandraagt kan natuurlijk nooit gebruikt worden als argument dat zoiets dus niet verkeerd is.

Nou ja, in ieder geval heb ik niet het gevoel dat de bijbel nou zo'n anti rangen- en standenboek is. De Heere zegt, in het het huis van Mijn Vader zijn vele woningen. Ik geloof daarom dat we later ook een eigen plekje krijgen. Waarom in de kerk dan niet een eigen stoel als schaduw der toekomende dingen?
Eigenlijk best iets voor te zeggen, iedereen die zich bekeert en bij de kerk voegt, krijgt een eigen plaats toegewezen. Mooi beeld. Vakantiegangers verstoren dat.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 31 mar 2005 08:53

Maja de Bij schreef:Nou ja, in ieder geval heb ik niet het gevoel dat de bijbel nou zo'n anti rangen- en standenboek is. De Heere zegt, in het het huis van Mijn Vader zijn vele woningen. Ik geloof daarom dat we later ook een eigen plekje krijgen. Waarom in de kerk dan niet een eigen stoel als schaduw der toekomende dingen?
Eigenlijk best iets voor te zeggen, iedereen die zich bekeert en bij de kerk voegt, krijgt een eigen plaats toegewezen. Mooi beeld. Vakantiegangers verstoren dat.

Ehm :? :?: :|

SanderW

Berichtdoor SanderW » 31 mar 2005 08:57

En wat voor stoel krijgen we dan in de hemel? Een luchtgeveerde? :?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 mar 2005 09:42

Maja de Bij schreef:Nou ja, in ieder geval heb ik niet het gevoel dat de bijbel nou zo'n anti rangen- en standenboek is. De Heere zegt, in het het huis van Mijn Vader zijn vele woningen. Ik geloof daarom dat we later ook een eigen plekje krijgen. Waarom in de kerk dan niet een eigen stoel als schaduw der toekomende dingen?

Ik vind niet dat je dat kan vergelijken. In de Hemel zullen ook geen vakantiegangers komen.
Geef nu is vanuit de Bijbel aan waaruit blijkt dat we onze naasten niet welkom hoeven te heten in Zijn huis. Waaruit blijkt dat wij meer recht hebben op een plek in Zijn huis dan anderen!

Terug naar “Archief”