Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Bekering

Berichtdoor Cybercurse » 26 mar 2003 01:42

Ik vraag me het volgende af:

In de bijbel wordt verschillende malen gesteld: 'bekeert u!', dit is van het allergrootste belang.

's Avonds bid ik altijd of God me wil bekeren. Maar ik kom ook vaak tegen 'bekeert u'. Ook weet ik dat geen mens zichzelf kan bekeren. Het moet gegeven worden. Waarom staat er dan 'bekeert u'?

Ook is het zo dat wie bidt gegeven ZAL worden, wie om een brood vraagt ZAL bij God geen steen krijgen. Dus wat dat betreft kun je zelf wel invloed op je bekering hebben. Als je dit combineert met de uitverkiezingsleer wordt het voor mij helemaal een moeilijk verhaal. Al heb ik het idee dat je je uitverkiezing bij wijze van spreken 'zelf in de hand hebt' (omdat: wie bidt ZAL gegeven worden).

Misschien zit de fout 'm ook in mijn manier van bidden al vraag ik of God of Hij me wil leren bidden. Ook komt er bij dat alles op Gods tijd zal gebeuren.
Of misschien bid ik wel goed, maar zit 'm de fout in dat ik mijn verkeerde levensstijl vol zonden ed niet actief aanpak.

goose
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor goose » 26 mar 2003 07:26

CC, net als jij zitten velen met dit soort problemen! Ze weten dat ze bekeert moeten worden, maar hoe? KUN je er zelf iets aan doen???

Het "bekeert u" uit de bijbel is zeker wel correct! God bekeert je niet, God maakt iemand zalig, vergeeft z'n zonden! Wat bekeren eigenlijk betekent is heel eenvoudig "veranderen van leven". Je KEERT! Je geeft je leven een andere wending. Daar waar het geloof je eerst koud liet, doe je er nu iets mee!

Iemand kan zeggen "Ik ben bekeerd", vat je bekeren dan op zoals het eigenlijk betekent dan zegt diegene dus eigenlijk niks anders dan dat ie een Christen is, maar christen-zijn is dus niet per defnitie een kind van God / iemand die zalig is...

Zelf loop ik ook nog geregeld tegen dit soort problemen aan, maar ik hoop dat ik met bovenstaande toch enige verduidelijking geschept heb!

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2003 09:52

He woord bekering "metanoeo"betekent letterlijk ' van gedachten veranderen", opnieuw nadenken over de dingen die je gedaan hebt. IN het NT vraagt Petrus de joden zich te bekeren, op een andere manier te gaan nadenken over de kruisiging van Jezus hand 2.
Bekering is dat je de zaken vanuit Gods oogpunt gaa zien,m het eens zijn met wat Hij ervan vindt en zijn eindconclusie onderchrijven. Het is Gods 'ja'beamen en instemmen met zijn 'nee'. Het is een duideljik beeld heben van de zonde , afgementen aan de maatstaf van de goddeljike gerechtigheid en het onvermijdljke oordeel dat volgt op de confrontatie van zonde met gerechtigheid (joh 16:8) het is 'tot erkentenis der waarheid over GOd en jezelf komen. (2 tim 2:25).
Je krijgt pas echt verdriet over je zonde als je inziet dat God je zelfrechtvaardiging erger vindt dan de kille zonde die je doet. God wil dat we naar Hem toekomen met onze zonde om Hem te latne vergeven en toch proberen we het steeds zelf.

Bekering is dat het vage idee van zonde wordt verdiept tot een diep begrip van zonde:gedetailleerd ingevuld vanuit je eigen leven.Jezus kwam om ons van onze zonden te redden niet van zonde in het algemeen. (mat 1:21)
Bij de bekering horen woorden en daden. GEtuigen van je zonde en je geloof omzetten in daden.

En verder: wat moet ik doen om behouden te worden? stel uw vertrouwen op de Here Jeuzs en gij zult behouden worden (hadnelingen 16:30-31)

kootje
Sergeant
Sergeant

Re: Bekering

Berichtdoor kootje » 26 mar 2003 10:04

Cybercurse schreef:Ik vraag me het volgende af:

In de bijbel wordt verschillende malen gesteld: 'bekeert u!', dit is van het allergrootste belang.

's Avonds bid ik altijd of God me wil bekeren. Maar ik kom ook vaak tegen 'bekeert u'. Ook weet ik dat geen mens zichzelf kan bekeren. Het moet gegeven worden. Waarom staat er dan 'bekeert u'?

Ook is het zo dat wie bidt gegeven ZAL worden, wie om een brood vraagt ZAL bij God geen steen krijgen. Dus wat dat betreft kun je zelf wel invloed op je bekering hebben. Als je dit combineert met de uitverkiezingsleer wordt het voor mij helemaal een moeilijk verhaal. Al heb ik het idee dat je je uitverkiezing bij wijze van spreken 'zelf in de hand hebt' (omdat: wie bidt ZAL gegeven worden).

Misschien zit de fout 'm ook in mijn manier van bidden al vraag ik of God of Hij me wil leren bidden. Ook komt er bij dat alles op Gods tijd zal gebeuren.
Of misschien bid ik wel goed, maar zit 'm de fout in dat ik mijn verkeerde levensstijl vol zonden ed niet actief aanpak.

Jij probeert 2 zaken te combineren: bekering is 100 % genade, 100 % eigen verantwoording. Met de oproep 'bekeert u', wordt de eigen verantwoording benadrukt. Maar bij een tekst als: 'niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft Hem trekke' wordt benadrukt dat het voor de volle 100 % genade is. Blijf daar niet op staren! Lees Joh. 3 anders eens door. Daar staat zo heel duidelijk hoe je bekeerd moet worden. Het hoofdstuk begint dat het 100 % genadewerk is: 'Tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien'. Pff, wat nu? Lees ff verder:

14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

Het komt op het geloof aan! Simpelweg vertrouwen. Meer niet? Nee! Meer niet. Als het meer was, was het hopeloos. Daarom, ga niet proberen de zaligheid te verdienen door je op te knappen. Dat heb ik zelf ook geprobeerd: je raakt er van in de put, je word moedeloos als je er achter komt dat verbetering niet gáát. Maar je doet dan wettisch! Je moet je simpelweg zo vernederen dat je alleen maar je lege handen ophoudt. Kortom, geloof alleen!

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2003 10:35

ik vind het nooit leuk als mensen boeken aanraden, toch doe ik het nu:

Genade is een risiko van Swandoll, verkrijgbaar in iederere christelijke boekwinkel of evangelische boekwinkel. Dat gaat over de menseljke barieres die je kan hebben om compleet helemaal volledig in de genade tegeloven. We willen vaak onbewust toch zelf de eeuwigheid verdienen door als we bijvoorbeeld gezondigd hebben ons extra goed te gaan gedragen een poos waardoor we juist weer gaan zondigen.
En die kleine pogingen tot zelfverwerkelijking zitten zo in ons leven ingebakken dat ze heel moeilijk te herkennen zijn. Goed je best doen in de gemeente bijvoorbeeld is er zo een. Of: goed veel visities lopen. Of: iedere keer als ik gezondigd heb dan stop ik mijn kantinegeld van die week in de collectebus.
Vertrouw op JEzus, Hij si voor je zonden gestorven. Hij ís voor jezonden gestorven. Tis al gebeurd!!!!!God weet dat je zondigt en toch mag je hier op aarde leven met Hem en zo hier op aarde al het eeuwige leven begnnen. Gaaf!!!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 26 mar 2003 11:38

God is het Die in ons werkt, beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Het eerste beginsel is dus altijd van Hem, dat kan gewoon niet anders.

Dat neemt echter geenszins onze eigen verantwoordelijkheid weg! Ik denk dat dit iets is waar wij allen mee worstelen, want het lijkt zo tegenstrijdig... We moeten dus maar niet proberen om Gods Raad te doorgronden, want daar zijn wij veel te klein voor. Het moet een zaak zijn van voortdurend gebed, of God je bekeren wil tot Hem. Maar vergeet niet dat God rechtvaardig is. Hij kan je dus rechtvaardig voorbijgaan. En dan is het toch je eigen schuld...
Gelukkig is er "nog een middel om de welverdiende straf te ontgaan". Door het bloed van Christus. Dat kun je niet zelf verdienen, dat is enkel en alleen genade als je daar deel aan krijgt.

Waak ervoor, dat je geen stappen overslaat!
(Oeps, ik hoop niet dat ik nu een discussie aanwakker over de verschillende fasen in het genadeleven :wink: )

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 26 mar 2003 11:39

Buitengewoon mooi is ook: 'Het merg van het Evangelie', geschreven door Edward Fisher.
In dit boek wordt de verhouding tussen wet en evangelie op een heel mooie manier beschreven. Leest makkelijk, het is in de vorm van een samenspraak opgesteld. Duidelijk wordt naar voren gebracht wat nu wettisch is en wat niet.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2003 11:53

ik denk wel eens: was ik maar als heiden tot bekering gekomen inplaats van als kind christelijk opgevoed.
Het gevoel waarmee God je aanraakt en je tot je trekt dat moet echt geweldig zijn. Ik heb diepe respect voor mensen die van buiten de gemeente toto de gemeente komen. Wat een problemen hebben die mensen vaak gehad en wat zijn zij er zeker van wat d ezonden zijn waarvan zij zich moeten bekeren. Hoe zondiger hoe eerder je Gods redding aanneemt lijkt mij.

Ikb edoel: wij zijn zo gewend aan het idee dat God er is, dat Hijzonden vergeeft, dat wij zijn kinderen zijn. Als je je leven lang naast een ijscobar woont heb houdt je op het eind niet meer van ijs. Als je je leven lang aan het meer woont dan besef je niet wat een voorrecht je hebt dat je elke zomer zo in je zwembroek je huis uit kan lopen en het water in kan plassen of dat je elke winter vanuit je huis naar het ijs kunt klunen. Mensen die na jou in dat huis gaan wonen na jaren zich in alle houdingen te hebben gewrongen om op hun balkon op het noorden zonlicht op te vangen begrijpen niet waarom jij wilt gaan verhuizen!!!! zij zulllen de rest van hun leven ontzettend blij zijn met hun nieuwe huis aan het meer!!!

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 26 mar 2003 11:59

joris schreef:ik denk wel eens: was ik maar als heiden tot bekering gekomen inplaats van als kind christelijk opgevoed.
Het gevoel waarmee God je aanraakt en je tot je trekt dat moet echt geweldig zijn. Ik heb diepe respect voor mensen die van buiten de gemeente toto de gemeente komen. Wat een problemen hebben die mensen vaak gehad en wat zijn zij er zeker van wat d ezonden zijn waarvan zij zich moeten bekeren. Hoe zondiger hoe eerder je Gods redding aanneemt lijkt mij.

Ikb edoel: wij zijn zo gewend aan het idee dat God er is, dat Hijzonden vergeeft, dat wij zijn kinderen zijn. Als je je leven lang naast een ijscobar woont heb houdt je op het eind niet meer van ijs. Als je je leven lang aan het meer woont dan besef je niet wat een voorrecht je hebt dat je elke zomer zo in je zwembroek je huis uit kan lopen en het water in kan plassen of dat je elke winter vanuit je huis naar het ijs kunt klunen. Mensen die na jou in dat huis gaan wonen na jaren zich in alle houdingen te hebben gewrongen om op hun balkon op het noorden zonlicht op te vangen begrijpen niet waarom jij wilt gaan verhuizen!!!! zij zulllen de rest van hun leven ontzettend blij zijn met hun nieuwe huis aan het meer!!!

Ik snap wat je bedoelt. Maar redeneer je nu niet puur verstandelijk? Het is een voorrecht dat wij onder het Evangelie grootgebracht zijn. Daarmee betoont God toch wel in een heel bijzondere zin geen lust in onze dood te hebben. Bedenk ten tweede de doop. Daarin richtte God met ons een verbond op! God houdt je bij de doop als het ware voor ogen (!) jouw behoud op het oog te hebben.
Bedenk daarbij dat heidenen het lang niet altijd gemakkelijk hebben. Ze hebben vaak te worstelen met een gigantische onkunde en vallen -net als ons!- vaak in wetswerk. Het wetticisme zit ons in het bloed...

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2003 12:03

ja, ik weet ook dt het een voorrecht is.
(al heb ik een anders doop-en dus ook verbondsvisie dan jij)

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 26 mar 2003 12:27

Hoe maak je het?..."gaat wel...het laat niet veel over"
Echt zo'n reactie die totaal niet op de vraag slaat. Nu wordt de vraag tegenwoordig ook haast enkel met gaan ipv maken gesteld, en een hoop mensen ondergaan het maar ipv er bewust iets van te willen maken.

Je hebt niet alles zomaar te ondergaan. De zin van je leven ligt voor een heel groot gedeelte gewoon bij jezelf. Je kunt zin maken! Zo is een gebed als "God, help me" erg voor de hand liggend, maar het benadrukt enkel de God boven je. Erg belangrijk vind ik ook de God diep in ons allemaal. Want dat is toch ook wat Genesis 1, 2 en 3 ons willen zeggen als grondselverklaringen. Als je dan je gebed gaat richten kun je net zo goed, als het niet beter, zeggen "God, ik kom je helpen".
sol lucet omnibus

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 mar 2003 13:08

mijn reactie op de vraag is: ik zou er zelf werk van gaan maken. Niet dat een mens uiteindelijk zichzelf bekeren van, maar als je en werkt en bidt dan denk ik dat je de weg zult ontdekken. Alleen bidden of God je bekeert en er vervolgens weinig zelf aan doen, ik denk dat je dan weinig verwachten kunt.
Ik denk dat God veel liever heeft dat je gaat werken aan je bekering dan dat je achteroverleunt en alleen bidt.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 26 mar 2003 13:25

surfer schreef:
Ik denk dat God veel liever heeft dat je gaat werken aan je bekering dan dat je achteroverleunt en alleen bidt.

Weleens gehoord van het verbroken werkverbond? De werken van de mens leiden uiteindelijk tot niets. We mogen echter niet met onze armen over elkaar gaan zitten wachten, dat bedoel ik zeker niet!! We hebben onze plicht en verantwoordelijkheid, maar als we het daarvan verwachten, loopt het spoor dood. Als Gods Geest gaat werken in je leven, dan kom je er volgens mij vanzelf achter dat je zelf niets bent en niets kunt bereiken. En dan het geloof te mogen ontvangen om het aan Hem over te laten... dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 mar 2003 13:29

Weleens gehoord van het verbroken werkverbond? De werken van de mens leiden uiteindelijk tot niets. We mogen echter niet met onze armen over elkaar gaan zitten wachten, dat bedoel ik zeker niet!! We hebben onze plicht en verantwoordelijkheid, maar als we het daarvan verwachten, loopt het spoor dood. Als Gods Geest gaat werken in je leven, dan kom je er volgens mij vanzelf achter dat je zelf niets bent en niets kunt bereiken. En dan het geloof te mogen ontvangen om het aan Hem over te laten... dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait.
laat God maar eens zien dat het je ernst is :!: De reactie zal denk ik niet op zich laten wachten. Die instelling zou ook wel eens de weg vrij kunnen maken voor de Geest van God.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 26 mar 2003 15:37

Bedankt voor de goeie reacties allemaal!!

Terug naar “Archief”