Cybercurse schreef:Ik vraag me het volgende af:
In de bijbel wordt verschillende malen gesteld: 'bekeert u!', dit is van het allergrootste belang.
's Avonds bid ik altijd of God me wil bekeren. Maar ik kom ook vaak tegen 'bekeert u'. Ook weet ik dat geen mens zichzelf kan bekeren. Het moet gegeven worden. Waarom staat er dan 'bekeert u'?
Ook is het zo dat wie bidt gegeven ZAL worden, wie om een brood vraagt ZAL bij God geen steen krijgen. Dus wat dat betreft kun je zelf wel invloed op je bekering hebben. Als je dit combineert met de uitverkiezingsleer wordt het voor mij helemaal een moeilijk verhaal. Al heb ik het idee dat je je uitverkiezing bij wijze van spreken 'zelf in de hand hebt' (omdat: wie bidt ZAL gegeven worden).
Misschien zit de fout 'm ook in mijn manier van bidden al vraag ik of God of Hij me wil leren bidden. Ook komt er bij dat alles op Gods tijd zal gebeuren.
Of misschien bid ik wel goed, maar zit 'm de fout in dat ik mijn verkeerde levensstijl vol zonden ed niet actief aanpak.
Jij probeert 2 zaken te combineren: bekering is 100 % genade, 100 % eigen verantwoording. Met de oproep 'bekeert u', wordt de eigen verantwoording benadrukt. Maar bij een tekst als: 'niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft Hem trekke' wordt benadrukt dat het voor de volle 100 % genade is. Blijf daar niet op staren! Lees Joh. 3 anders eens door. Daar staat zo heel duidelijk hoe je bekeerd moet worden. Het hoofdstuk begint dat het 100 % genadewerk is: 'Tenzij dat iemand wederom geboren wordt, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien'. Pff, wat nu? Lees ff verder:
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden.
18 Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.
Het komt op het
geloof aan! Simpelweg vertrouwen. Meer niet? Nee! Meer niet. Als het meer was, was het hopeloos. Daarom, ga niet proberen de zaligheid te verdienen door je op te knappen. Dat heb ik zelf ook geprobeerd: je raakt er van in de put, je word moedeloos als je er achter komt dat verbetering niet gáát. Maar je doet dan wettisch! Je moet je simpelweg zo vernederen dat je alleen maar je lege handen ophoudt. Kortom, geloof alleen!