joris schreef:maar wie heeft dat onderscheid gemaakt? vindje dat in de bijbel terug? God maakt duidelijk dat de mens één is: gevoel,verstand, ziel alles is één. Het is het scholastische denken van augustinus wat in de dl is geslopen namelijk dat er een verschil bestaat tussne lichaam en ziel. Dus ook tussen lichaam en gevoel.
Een mooie tekst vind ik 1 kor 4:20: het koninkrijk van God is geen zaak van woorden, maar van kracht.
Een ander emooie 2kor 3:6: hij heeft ons geschhikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen, niet dat van de letter van de wet, maar dat van de Geest. Want de wet maakt dood, amar de Geest maakt levend.
mooi he.
1. heb berouw van je zonde (weet dus dat je zonde bent)
2. belijdt je zonde voor God
3. aanvaard Hem als je redder
4. laat je dopen (waarmee je laat zien dat je schoongewassen bent door het bloed van Jezus)
5. ontvang de Geest.
Meer is er niet nodig! Goedhe!
om te bewijzen dat u zijn kinderen gent, heeft God de Geest van zijn Zoon in ons hart gezonden en die Geest roept: vader, mijn Vader. Ubent dus niet langer slaven maar kinderen, en als kinderen bent u ook erfgenamen. En dat hebt u aan God te danken. gal 4:6
De Geest is dus het bewijs dat je aanvaard bent door God, als je zo graag een bewijs wilt hebben. IN efeze 1:11 staat: in ozne verbondenheid met hem hebben we ons erfdeel ontvangen.Jezus is 1x gestorven, 1x begraven, 1x opgestaan!!!! Toen is alles al gebeurd op golgotha!!!! En wij denken dat GOd constant aan het kruis geslagen moet worden. NEe, gleoof nou maar dat God voor jou aan het kruis is gegaan en dat je daarom zijn kind mag wezen. Niets niets niets meer hoef je te doen. JE hoeft niet te proberen goed te leven, je moet de Geest het werk laten doen: ik bedoel dit: laat uw levenswandel leiden door de Geest dan zult u geen gevolg geven aan zelfzuchtige verlangens galaaten 5:16
alle andere voorwaarden zijn wettisch en niet bijbels.
Ik ontken helemaal niet dat zekerheid tot het wezen van het geloof behoort! Het kan echter door veel twijfels worden besprongen, vooral in het begin. Daarom ben ik het wél met Augustinus en Calvijn eens als zij onderscheid maken tussen de geloofszekerheid en de ervaring.
Van die zekerheid hangt echter niet de zaligheid af, zoals jij opeens beweert. Christus heeft aan álle voorwaarden voldaan, wij hoeven ze alleen maar aan te pakken.
En daarom ben ik het ook met je eens als je zegt dat je je in je levenswandel moet leiden door de Geest. Dat zeggen de D.L. ook, ze bedoelen hfdst. I, art. XVI echt niet wettisch. Dat artikel is ten eerste bedoeld als troost, dat zwakgelovigen niet bevreesd hoeven te zijn, maar ten tweede is het ook een sneer richting de antinominianen alsof je je nu letterlijk uit kunt leven in de zonde. Je moet niet lui worden, maar je je laten leiden door de Geest. Die ervaring zal de zekerheid van het geloof
ondersteunen en niet vervangen!
Zelfbedrog is tenslotte ook nog mogelijk. Kijk maar naar de gelijkenis van de vijf wijze en de vijf dwaze maagden. Velen zullen zeggen: 'wij hebben in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam duivelen uitgeworpen'...