Evangelisch Stereobeeld.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 14:25

Bijbelteksten, surfer! Surf eens door die bijbel van je!!!! Ik heb ontdekt namelijk dat heel veel van die zinnen die ik ooit ook geleerd heb nergens op slaan of op dubieuze bijbelteksten gebasseerd zijn. De mens heeft geen vrije wil is er daar een van. Gods wege zijn ondoorgrondelijk staat in een ander forum.

Wie zegt dat de mens geen vrije wil heeft? Wat wordt dan bedoeld?
:?:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 17:10

stereobeeld mag wat mij betreft trouwens wel vervangen worden door 'stereotiep' beeld.... :mrgreen: Evangelisch stereogeluid kan ik me nog iets bij voorstellen (EO-radio), maar stereobeeld moet nog uitgevonden worden, denk ik.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 17:50

Nu heeft surfer zich uitgesloofd..; waar blijven de reacties?

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 19:57

euh, surfer. we zijn bevrijd van de zonde, bevrijd van de wet. Betekent dat dat we ee vrije wil hebben? wat betekent di ehel uitdrukking eignelijk?

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 25 mar 2003 22:22

Beste Wilko,

Je schreef:
2 cor. 1:2: Die ons ook heeft verzegeld, en het onderpand des Geestes in onze harten gegeven.
--> Geldt Gods volk

Verklaar je nader. Waar baseer jij je op dat het hier handelt om Israël?

Later schreef je:
---> Deze teksten gelden alleen de verlosten

Mag ik hier gelovigen uit Joden en heidenen verstaan?

Tenslotte:
Verder geven deze teksten niet aan dat Jezus iedereen alles in het hart geeft, door Zijn Geest om voor Hem te kiezen.

Als je goed gelezen hebt, zie je dat dat mijn intentie niet was.
Misschien helpt:
Galatians 4:6 En overmits gij kinderen zijt, zo heeft God den Geest Zijns Zoons uitgezonden in uw harten, Die roept: Abba, Vader!
(SV)

We hebben blijkbaar Gods Geest nodig om Vader of Papa tegen God te kunnen zeggen.

T.a.v. de vrije wil:
Romans 7:1-26 Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan) dat de wet heerst over den mens, zo langen tijd als hij leeft?
2 Want een vrouw, die onder den man staat, is aan den levenden man verbonden door de wet; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrijgemaakt van de wet des mans.
3 Daarom dan, indien zij eens anderen mans wordt, terwijl de man leeft, zo zal zij een overspeelster genaamd worden; maar indien de man gestorven is, zo is zij vrij van de wet, alzo dat zij geen overspeelster is, als zij eens anderen mans wordt.
4 Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.
5 Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen.
6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
7 Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht; want zonder de wet is de zonde dood.
9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven.
10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.
11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood.
12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate werd zondigende door het gebod.
14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
(SV)
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2003 23:14

Maar nu moet je doorlzen, hemelburger!!!
IN rom 8:4 staat: zo kunnen wij n u volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer nzonder God, maar we leven volgens de Geest van God. Wie zich laten eleiden door hun zondige ik, zetten hun zinnen op zondige dingen. Maar wie zich laten leiden door de Geest, zetten hun zinnen op wat de Geest wil.

Deze tekst daar gaat Surfer ook netjes omheen. hIj staat toch echt ind e bjibel.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 26 mar 2003 09:38

joris schreef:euh, surfer. we zijn bevrijd van de zonde, bevrijd van de wet. Betekent dat dat we ee vrije wil hebben? wat betekent di ehel uitdrukking eignelijk?

Bevrijd van de wet betekent niet anders dan het volgende. God eist niks meer van ons. Ons behoud hangt niet van ons af, dan zou de zaligheid nog een hele grote onzekerheid zijn. Dat moet je niet gelijk antinominiaans opvatten. Het geloof zonder de werken is immers dood, aldus Jakobus.
Het houden van de wet is simpel een bewijs van jouw dankbaarheid. Als je nou weet dat God jou heeft verlost, kun je toch niet volstaan door gewoon in de zonde te blijven leven. Daarmee bedroef je God! Dus in die zin heb je in zekere zin een vrije wil.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2003 09:42

joris schreef:Maar nu moet je doorlzen, hemelburger!!!
IN rom 8:4 staat: zo kunnen wij n u volbrengen wat de wet van ons eist: want we leiden geen leven meer nzonder God, maar we leven volgens de Geest van God. Wie zich laten eleiden door hun zondige ik, zetten hun zinnen op zondige dingen. Maar wie zich laten leiden door de Geest, zetten hun zinnen op wat de Geest wil.

Deze tekst daar gaat Surfer ook netjes omheen. hIj staat toch echt ind e bjibel.

dus dan heb ik het toch goed begrepen, kootje. Ik maakte me al zorgen.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 26 mar 2003 09:51

joris schreef:maar wie heeft dat onderscheid gemaakt? vindje dat in de bijbel terug? God maakt duidelijk dat de mens één is: gevoel,verstand, ziel alles is één. Het is het scholastische denken van augustinus wat in de dl is geslopen namelijk dat er een verschil bestaat tussne lichaam en ziel. Dus ook tussen lichaam en gevoel.
Een mooie tekst vind ik 1 kor 4:20: het koninkrijk van God is geen zaak van woorden, maar van kracht.

Een ander emooie 2kor 3:6: hij heeft ons geschhikt gemaakt om het nieuwe verbond te dienen, niet dat van de letter van de wet, maar dat van de Geest. Want de wet maakt dood, amar de Geest maakt levend.
mooi he.
1. heb berouw van je zonde (weet dus dat je zonde bent)
2. belijdt je zonde voor God
3. aanvaard Hem als je redder
4. laat je dopen (waarmee je laat zien dat je schoongewassen bent door het bloed van Jezus)
5. ontvang de Geest.

Meer is er niet nodig! Goedhe!

om te bewijzen dat u zijn kinderen gent, heeft God de Geest van zijn Zoon in ons hart gezonden en die Geest roept: vader, mijn Vader. Ubent dus niet langer slaven maar kinderen, en als kinderen bent u ook erfgenamen. En dat hebt u aan God te danken. gal 4:6
De Geest is dus het bewijs dat je aanvaard bent door God, als je zo graag een bewijs wilt hebben. IN efeze 1:11 staat: in ozne verbondenheid met hem hebben we ons erfdeel ontvangen.Jezus is 1x gestorven, 1x begraven, 1x opgestaan!!!! Toen is alles al gebeurd op golgotha!!!! En wij denken dat GOd constant aan het kruis geslagen moet worden. NEe, gleoof nou maar dat God voor jou aan het kruis is gegaan en dat je daarom zijn kind mag wezen. Niets niets niets meer hoef je te doen. JE hoeft niet te proberen goed te leven, je moet de Geest het werk laten doen: ik bedoel dit: laat uw levenswandel leiden door de Geest dan zult u geen gevolg geven aan zelfzuchtige verlangens galaaten 5:16

alle andere voorwaarden zijn wettisch en niet bijbels.

Ik ontken helemaal niet dat zekerheid tot het wezen van het geloof behoort! Het kan echter door veel twijfels worden besprongen, vooral in het begin. Daarom ben ik het wél met Augustinus en Calvijn eens als zij onderscheid maken tussen de geloofszekerheid en de ervaring.
Van die zekerheid hangt echter niet de zaligheid af, zoals jij opeens beweert. Christus heeft aan álle voorwaarden voldaan, wij hoeven ze alleen maar aan te pakken.
En daarom ben ik het ook met je eens als je zegt dat je je in je levenswandel moet leiden door de Geest. Dat zeggen de D.L. ook, ze bedoelen hfdst. I, art. XVI echt niet wettisch. Dat artikel is ten eerste bedoeld als troost, dat zwakgelovigen niet bevreesd hoeven te zijn, maar ten tweede is het ook een sneer richting de antinominianen alsof je je nu letterlijk uit kunt leven in de zonde. Je moet niet lui worden, maar je je laten leiden door de Geest. Die ervaring zal de zekerheid van het geloof ondersteunen en niet vervangen!
Zelfbedrog is tenslotte ook nog mogelijk. Kijk maar naar de gelijkenis van de vijf wijze en de vijf dwaze maagden. Velen zullen zeggen: 'wij hebben in Uw Naam geprofeteerd en in Uw Naam duivelen uitgeworpen'...

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2003 09:57

kootje zei
Van die zekerheid hangt echter niet de zaligheid af, zoals jij opeens beweert. Christus heeft aan álle voorwaarden voldaan, wij hoeven ze alleen maar aan te pakken.

maar mag ik dat eens koppelen aan het gevoel? ik vraag mij af waarom zoveel mensen die alles in principe aanpakken wat God ze geeft, wwaarom die mensen toch niet ook het gevoel erbij kunnen krijgen. Ze blijven maar tobben of ze wel bekeerd zijn of goed genoeg geloven enzo.
Als je echt gleooft: al mij zonden zijn vergeven ik mag bj God horen, dan spring je toch drie meter de lucht in?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 26 mar 2003 10:09

joris schreef:kootje zei

maar mag ik dat eens koppelen aan het gevoel? ik vraag mij af waarom zoveel mensen die alles in principe aanpakken wat God ze geeft, wwaarom die mensen toch niet ook het gevoel erbij kunnen krijgen. Ze blijven maar tobben of ze wel bekeerd zijn of goed genoeg geloven enzo.
Als je echt gleooft: al mij zonden zijn vergeven ik mag bj God horen, dan spring je toch drie meter de lucht in?

Dat komt omdat die mensen teveel naar zichzelf kijken: ze plaatsen het gevoel boven het geloof! Dát is een cruciale fout! Het gevoel is niet meer dan een ondersteuning: zie je wel, Gods Geest werkt in me, ik voel het! Daarom moet je bij twijfel niet op jezelf blijven staren, maar Hem opnieuw omhelzen. Petrus is een heel mooi voorbeeld. Toen hij op de zee naar zijn Meester toewandelde en op zijn Meester zag, ging het goed. Maar zodra hij naar de golven keek, zakte hij erin! Zo ook hierbij. Het vertrouwen op Gods beloftes, het zien op Jezus, dat is cruciaal!

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2003 10:39

ja, kootje, p zich heb je gelijk. Maar je draait het wel om nu. Ik vroeg: al die mensen in de hervormde kerk/ger bond/ gergem enzo die ergens wel weten dat ze gered zijn durven toch niet het gevoel van gered zijn erbij te hebben.
Voor mij kan geredzijn niet zonder een gevoel van je gered voelen. Elke zonde die ik doe is vergeven door Jezus offer aan het kruis. Dat geeft mij zo'n gevoel van blijheid en vrijheid. niet : nu kan ik maar doorgaan met zondigen, maar: na elke zonde gaat GOd gewoon weer door met mij!!!!

Dat gevoel, waarom zijn mesnen daar zo bang voor. Begrijp je dat?

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 26 mar 2003 10:50

Ik vroeg: al die mensen in de hervormde kerk/ger bond/ gergem enzo die ergens wel weten dat ze gered zijn durven toch niet het gevoel van gered zijn erbij te hebben

er is toch ook een uitverkiezing?
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 mar 2003 10:54

joris, je enthousiasme is te waarderen, maar je leest en commentariseert erg oppervlakkig.
Ik denk:
mensen die niet vernieuwd zijn hebben geen vrije wil.
mensen die dat wel zijn in principe wel.

joris

Berichtdoor joris » 26 mar 2003 11:10

surfer,

het lijkt mij dat ik het daar mee eens ben. Tussen haakjes, bedankt voor je compliment over mijn oppervlakkigheid.

maar nu zou ik graag een antwoord op mjn vraag willen hebben:
Dat gevoel, waarom zijn mesnen daar zo bang voor. Begrijp je dat?

Terug naar “Archief”