1 Joh. 3: 9

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Joltje
Verkenner
Verkenner

1 Joh. 3: 9

Berichtdoor Joltje » 02 mar 2005 10:16

Een tijdje geleden las ik in 1 Joh. 3: 9

Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

Maar hoe moet je dat opvatten? Je blijft toch een zondaar, ook al ben je opnieuwe geboren?

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 02 mar 2005 11:09

Volgens mij wordt hier alleen maar over Jezus Christus gesproken,
Hij is de enigste zoon die zonder zonden werd geboren, en geen zonden deed in Zijn leven. Hij kan dus niet zondigen, omdat Hij uit God geboren is!

debbie

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 mar 2005 12:07

Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren

Dit staat in de kanttekeningen:

-die uit God geboren is-
Dat is, wedergeboren door het Woord en den Geest van God

-Zijn zaad -
Dat is, Gods zaad, waardoor Hij wedergeboren is, namelijk het Woord van God;

-blijft in hem-
Dat is, vergaat niet gans, maar blijft voortwerken de vruchten der wedergeboorte, die eens in hen begonnen is

-want hij is uit God geboren-
Of omdat hij uit God geboren is. Want door de genade der wedergeboorte wordt de heerschappij der zonde in hem weggenomen. Zodat tezamen niet bestaan kan: wedergeboren te zijn en een zondig leven te leiden.

Misschien helpt je dit iets verder?
Engaged @ 07-01-2005

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 02 mar 2005 12:36

Begin eerst eens bij vers 1.
Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, enz.

Hier staat je beschreven, alles wat er verder volgt is hierop gebaseerd.

Joltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joltje » 02 mar 2005 20:06

Toch snap ik het nog niet. Ik dacht idd ook dat het over Gods kinderen gaat in dit gedeelte. Maar ook Gods kinderen zondigen, toch?
Dus hoe zit dat dan als je zegt dat wedergeboren zijn en een zondig leven leiden niet samen kunnen gaan?

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 02 mar 2005 20:16

Dat weet ik ook niet precies, maar als ik er zo over denk denk ik dat het betekent dat je als je wedergeboren bent, je niet meer wilt zondigen. Je streeft ernaar geen zonden te doen.
In de bijbel staat natuurlijk ook: niemand is zonder zonden. Dus ik denk dat het in deze tekst zo letterlijk bedoeld is , maar dat het meer iets te maken heeft met de veranderde wil en intentie
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 00:37

Gods kinderen zijn geen zondaren, maar zijn heilig. Schoon witter dan de sneeuw! Als God je een nieuw mens maakt, ben jij een nieuw schepsel. Je hebt je oude mens afgedaan en je nieuwe mens aangetrokken.. Jij bent je oude mens niet meer maan je bent een nieuwe schepsel geworden!

2kor 5:17 Zo dan, indien iemand in Christus 39)is, die is een nieuw schepsel;40) het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.

Als God een nieuw schepsel maakt dan maakt hij een goed schepsel die niet meer zondigen kan.. Want ze zijn uit God geboren.

Romeinen 7:16 Maar wanneer mijn daden in strijd zijn met mijn wil, dan erken ik dat de wet goed is. 17 Dan ben ik het niet die handelt, maar de zonde die in mij heerst.

ik zelf doe geen zonde meer! maar mijn oude mens (dat ik niet zelf ben) doet nog zonde.

duidelijk?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 mar 2005 11:51

Gods kinderen zijn geen zondaren, maar zijn heilig

Dat begrijp ik dus niet...ieder mens is toch zondig? Dus ook de kinderen van God (helaas). Ik vind het nogal passief om te zeggen dat je oude mens zondigt. Je bent het toch zelf die dat heel bewust doet, en niet de een of andere oude alter in jou?
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 12:01

M@rije schreef:
Gods kinderen zijn geen zondaren, maar zijn heilig

Dat begrijp ik dus niet...ieder mens is toch zondig? Dus ook de kinderen van God (helaas). Ik vind het nogal passief om te zeggen dat je oude mens zondigt. Je bent het toch zelf die dat heel bewust doet, en niet de een of andere oude alter in jou?

volgens de aangehaalde bijbelteksten wel..

Ik ben een nieuw schepsel gemaakt door God. God maakt geen zondige mensen. Omdat ik uit God geboren ben kan ikzelf niet meer zondigen. Zodra mijn oude mens weer boven komt. Erken ik: "dit hoort niet bij mij, zo heeft God mijn niet gemaakt." Ik breng die oude zooi bij Jezus, want Hij heeft mij daarvan vrij gekocht.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 mar 2005 12:36

Sorry, die mening kan ik niet delen. Je bestaat toch niet uit 2 delen? Je oude mens is afgedaan, en je bent een nieuw mens. Dat begrijp ik nog. Maar dan is naar mijn idee die oude mens gewoon 'out of the picture' en kan de nieuwe mens niet op de rechte wegen blijven.
Engaged @ 07-01-2005

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mar 2005 12:39

Het is hierbij goed om ook eens naar 1 Joh. 1:8 te kijken.
Daar schrijft Johannes: "Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet".

In het 3e hoofdstuk zegt hij dan; "Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

De mens heeft een zondige natuur, daar wordt hij mee geboren. Die natuur draagt hij ook mee tot aan zijn dood. Als de mens wedergeboren wordt, uit God geboren wordt dus, krijgt hij een nieuwe natuur, die uit God is. Wat uit God is, is zonder zonde. Die twee naturen bestaan naast elkaar, waarbij de oude moet afsterven en de nieuwe moet groeien.
Johannes wist, gelet op het 1e hoofdstuk dus wel degelijk de werking van die oude natuur. Hij waarschuwt dan ook om daar niet aan voorbij te gaan. Degenen die maar zo makkelijk zeggen, ik zondig niet of wij hebben geen zonde meer, kunnen dus ook hun zonden niet bekennen aan God en daarvoor vergeving ontvangen. Er is dan geen berouw over de zonde. En zo gaat het tegenwoordig heel vaak. We zijn toch wedergeboren?
Ja, maar Johannes zegt heel duidelijk in vers 8 dat we ons bedriegen als we zeggen dat we geen zonde hebben, in vers 9, dat we ze moeten belijden om vergeving te krijgen, en in vers 10, dat we God tot leugenaar maken als we zeggen dat we niet gezondigd hebben dan dat Zijn woord dan niet in ons is.

De tekst van dit topic, is dus eigenlijk de ideale situatie, de onzondige mens. Maar aangezien het voor de Christen op aard een strijd is, vandaar ook dat dit vroeger de strijdende Kerk genoemd werd (willen we ook niet veel meer van weten) kunnen we die tekst niet zomaar als losse tekst op onszelf toepassen. Het evenwicht is dan zoek. Daarom moet ook dat gedeelte uit 1 Joh. 1:8-10 zeker genoemd worden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 12:43

M@rije schreef:Sorry, die mening kan ik niet delen. Je bestaat toch niet uit 2 delen? Je oude mens is afgedaan, en je bent een nieuw mens. Dat begrijp ik nog. Maar dan is naar mijn idee die oude mens gewoon 'out of the picture' en kan de nieuwe mens niet op de rechte wegen blijven.

tuurlijk heb je nog te maken met je oude mens die naar boven borreld.. Je "atonome" mens, die alles zelf wil regelen. Maar ik denk dat je mag weten dat oude mes wat naar boven borreld niet meer bij jou hoort.
Eigenlijk besta je (je vlees) wel uit twee delen.
- Je oude mens (dat ben jijzelf niet meer als je "opnieuw beboren" bent)
- Je nieuwe mens (dat ben jij, nieuw schepsel uit God geboren)

In ons vlees moet de nieuwe mens(jezus, of je nieuwe ik) steeds meer gaan leven, en je oude mens moet afsterven. Dat is een proces..

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 mar 2005 13:15

Ik kan me eerlijk gezegd meer vinden in het antwoord van Jas. Ik geloof niet dat wij zonder zonden kunnen zijn, hoe erg het ook is om te zeggen. Ik denk dat je anders te snel doorstoomt naar de genade. Die is er natuurlijk altijd, maar er moet voor mij altijd berouw en een vol verantwoordelijkheidsgevoel aan voorafgaan.
Engaged @ 07-01-2005

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 03 mar 2005 13:17

M@rije schreef:Ik kan me eerlijk gezegd meer vinden in het antwoord van Jas. Ik geloof niet dat wij zonder zonden kunnen zijn, hoe erg het ook is om te zeggen. Ik denk dat je anders te snel doorstoomt naar de genade. Die is er natuurlijk altijd, maar er moet voor mij altijd berouw en een vol verantwoordelijkheidsgevoel aan voorafgaan.

en wat is bijbels.. :wink:

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 03 mar 2005 13:19

Ik denk dat van Jas, maar ja, je moet je niet laten leiden door mensen he? Maar ik ga er vnvnd even een grondige bijbelstudie op loslaten! :D
Engaged @ 07-01-2005

Terug naar “Archief”