Boekenlezer schreef:Is een evolutionistisch boek dan wetenschapperlijker...?
Ja, de evolutie is gebaseerd op waarneembare feiten, creatie niet. De evolutietheorie geeft een wetenschappelijke verklaring voor die feiten en doet voorspellingen die empirisch getoetst kunnen worden. Dat is de reden waarom creatie nooit voorkomt in bijvoorbeeld top wetenschapsbladen als Nature of Science of gedoceerd wordt in de biologie, het is simpelweg geen wetenschap.
Het grote verschil is dat die theorie van Einstein empirisch te bewijzen valt. Ik snap best dat intuïtie niet alles zegt, maar ik denk dat hier nog iets meer speelt dan intuïtie.
Dit geldt ook voor de evolutietheorie. Als je die link die ik je had gegeven (29+ evidences for macroevolution) gelezen zou hebben, had je dat geweten.
Oké, dus zie ik geen enkel argument om in de evolutietheorie te geloven.
Misschien moet je je dan eens in de materie verdiepen? Lees bijvoorbeeld die link eens door!
Het is nog altijd heel wat gemakkelijker te geloven in een God die alles geschapen heeft, dan in de evolutietheorie. Het eerste wat je je afvraagt als je iets ingewikkelds aantreft, is: wie heeft dat gemaakt? Daar zie ik bij evolutionisten geen spoor van. Nee, die hebben gewoon geen zin om in God te geloven, dus bestaat 'ie niet. Vooral in de 20ste eeuw was dat in.
Ik merk aan evolutionisten nooit dat ze zoiets hebben van: 'Tja, 't is eigenlijk te gek om waar te zijn, maar ja, om die en die argumenten moet ik er wel in geloven.' Nee, ze lijken geen oog te hebben voor het wonderlijke van het bestaan. Vooral die insteek, als ze een andere planeet willen onderzoeken: 'er zal daar ook wel evolutie zijn geweest en leven zijn'. Net alsof dat normaal gesproken wel verwacht kan worden...![]()
Het is makkelijker om in een god die alles geschapen heeft te geloven ja, maar daar gaat het niet om. Wetenschap is op zoek naar verklaringen, niet naar wat het makkelijkste is om te geloven. De evolutietheorie geeft juist een verklaring hoe mooie, complexe dingen kunnen ontstaan! Lees bijvoorbeeld eens wat van bioloog Richard Dawkins. Ik verwonder met net zoveel over de mooie natuur als jij, daar heb ik geen god voor nodig.
Als iets ingewikkelds een verklaring nodig heeft, wat is dan de verklaring voor het toppunt van ingewikkeldheid, God himself?
Je demonstreert hiermee je blinde vlek.
Macro-evolutie is dus veel meer dan de opeenstapeling van vele stapjes micro-evolutie. Want daarmee heb je het begin nog buiten beschouwing gehouden! En zonder begin kan er toch nooit een macro-evolutie op gang gekomen zijn?
Wat is dat “veel meer” dan? Over welk begin hebt u het?
Leuk, maar over de zg. 'missing link' heb ik jou nog nooit gehoord.
‘De’ missing link bestaat alleen nog in het hoofd van creationisten, wetenschappers werken hier al decennia niet meer mee. Evolutie is niet een rechte lijn, maar een warrige bos van afsplitsingen en overgangsvormen. Om een idee te krijgen hoe de verschillende soorten en geslachten mensachtigen zich tot elkaar verhouden kun je eens naar dit plaatje kijken.

H. sapiens zijn wij, de rest zijn allemaal overgangsvormen.