zwart-werken, mag dat??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 28 feb 2005 13:08

lastig dan :lol: 8)

joepie

Berichtdoor joepie » 28 feb 2005 13:11

Nee hoor, gewoon niet doen!

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 28 feb 2005 14:12

hoezo niet dan 8) :mrgreen:

joepie

Berichtdoor joepie » 28 feb 2005 14:27

Hoezo wel dan?

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 28 feb 2005 14:30

Mr. J schreef:hoezo niet dan 8) :mrgreen:

Kan jij niet lezen dan?

joepie

Berichtdoor joepie » 28 feb 2005 14:41

Ik wel, en jij?

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 28 feb 2005 14:45

Dat zou ik wel denken. Hoezo? Is er reden om te veronderstellen van niet?

joepie

Berichtdoor joepie » 28 feb 2005 14:49

Nee, denk het niet, maar ik denk Mr J ook niet.
Maar zwart werken moet je dus nooit doen.
En als je een baas hebt die jou zwart wil uitbetalen voor b.v. je over uren, zeg je dat je dat niet wil, en het anders zelf aan de belasting opgeeft.

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

lezen en schrijven

Berichtdoor Dikberkhout » 28 feb 2005 14:52

joepie schreef:Nee, denk het niet, maar ik denk Mr J ook niet.

Ik kan wel lezen, maar wat hier staat weet ik niet. Kan Mr. J. nu wel of niet lezen? Ik vind overigens dat dat niet blijkt uit zijn schrijven.

Mr. J
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mr. J » 28 feb 2005 16:38

maar ik vroeg of het half half ook niet mocht, dùhùùùù tuuk mag dat niet, maar toch doe ik het 8)

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 28 feb 2005 16:46

Ja, ja. Het gaat er in dit forumtopic toch vooral om of je het als christen wel of niet doet. Als je je niets aantrekt van wat wel en niet mag, waarom schrijf je dat dan niet gewoon op. Of liever: niet op.

Ik bedoel: er zijn, zelfs zonder morele afwegingen, voldoende redenen om niet zwart te willen werken. En als je dan niets anders te melden hebt dan 'Ik doe het lekker toch'; tja. Ik moet zeggen dat ik er niet erg van onder de indruk ben.

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 28 feb 2005 17:22

ik werk wel zwart. Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden. als mijn baas iedereen die er werkt wit moet gaan uitbetalen dan red hij het niet. Ik werk op een kwekerij, dat is zwaar werk, daar mag dan bijna geen jongere werken. Hij zit dan aan ontzettend veel regels vast. Je mag niet een aantal uur achter elkaar hetzelfde werk doen en sommige dingen zijn weer te zwaar ed.
Er werkt één iemand wit bij hem en af en toe een stageloper. Dat is doordeweeks. Verder doet hij het met zwarte zaterdagkrachten. Het is een erg kleine kwekerij. Dus het is voor hem niet te doen om ons wit te laten werken. Dat wil niet zeggen dat het goed is natuurlijk. Maar het is wel erg lastig.
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Dikberkhout
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dikberkhout » 28 feb 2005 17:34

deSailenSSS schreef:ik werk wel zwart. Ik weet niet goed wat ik er van moet vinden. als mijn baas iedereen die er werkt wit moet gaan uitbetalen dan red hij het niet. Ik werk op een kwekerij, dat is zwaar werk, daar mag dan bijna geen jongere werken. Hij zit dan aan ontzettend veel regels vast. Je mag niet een aantal uur achter elkaar hetzelfde werk doen en sommige dingen zijn weer te zwaar ed.
Er werkt één iemand wit bij hem en af en toe een stageloper. Dat is doordeweeks. Verder doet hij het met zwarte zaterdagkrachten. Het is een erg kleine kwekerij. Dus het is voor hem niet te doen om ons wit te laten werken. Dat wil niet zeggen dat het goed is natuurlijk. Maar het is wel erg lastig.

Je ziet het dus meer als een soort liefdadigheid? Zo van: liefde gaat boven de Wet? En als je dan op je 45e in de WAO komt omdat je te jong zware dingen getild hebt etc dan mag de samenleving daar voor opdraaien? (Dit is niet overdreven, kijk maar naar al die overwerkende bouwvakkers van 20-30 jaar. Vanaf hun 50e mag de rest ervoor opdraaien, want dan zijn ze versleten.)

Mijn vader heeft trouwens ook niet zoveel personeelsleden. Maar die kunnen wel wit werken. Zoveel werk is dat helemaal niet. Dat wordt ontzettend overdreven.

Zodra je een ongeluk krijgt of op langere termijn zonder werk komt zit je zelf met de problemen. Wat mij betreft terecht.

Als iemand met de huidige loonkosten het niet redt, is er toch gewoon geen vraag naar zijn produkt? Kunnen de spullen die hij kweekt trouwens niet beter in Spanje gekweekt worden? Dat kost wat minder gas. Maar misschien ben ik een beetje rechtlijnig. Ik snap zelfs niet dat het lastig is. Ik zou zeggen: Je kunt niet God dienen, en de kweker. Maar ja.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 feb 2005 17:44

Dikberkhout schreef:Ja, ja. Het gaat er in dit forumtopic toch vooral om of je het als christen wel of niet doet. Als je je niets aantrekt van wat wel en niet mag, waarom schrijf je dat dan niet gewoon op. Of liever: niet op.

Ik bedoel: er zijn, zelfs zonder morele afwegingen, voldoende redenen om niet zwart te willen werken. En als je dan niets anders te melden hebt dan 'Ik doe het lekker toch'; tja. Ik moet zeggen dat ik er niet erg van onder de indruk ben.

Ach, het heeft wel voordelen hoor, vooral op korte termijn. Als je jong bent en geld nodig hebt. En dat hoeft op lange termijn lang niet altijd nadelen op te leveren.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 feb 2005 18:50

Maar waar hebben we het nu over? Over zwart werken of over de wet op kinderarbeid?
Ik denk dat beide er zijn ter bescherming van.
Wees blij dat je niet zo lang achter elkaar mag werken als je jong bent.
Vraag anders eens aan grootouders hoe dat vroeger geregeld was.
En hoe zij er voor gevochten hebben om het anders te krijgen.
En inderdaad als je een baas hebt die zegt dat hij niet anders kan bestaan dan met zwart werkers dan heeft zijn bedrijf gewoon geen bestaansrecht.
En is en blijft het toch echt zijn probleem.
Jij mag niet zwart werken en hoe hij dat dan oplost is jou pakkie aan niet.

Terug naar “Archief”