Ik ben het denk ik grotendeels eens met Brammetje. Tot eer van God leven, is in je doen en laten tot uiting te laten komen dat je niet jezelf regeert, maar van een ander bent. En tsja, de gewone dingen, die horen allemaal bij de werking van een mens. Je kunt bij bijna alle dingen van het normale leven wel iets vinden wat niet goed is.
Misschien heel flauw, maar maar even ingaand op de voorbeelden van Aragorn: naar de WC gaan: als Christen ga je niet wildplassen, want dat is tegen de wet.
Seksualiteit: koppel je niet los van liefde, en hierin ben je niet egoistisch als Christen.
Een boek lezen: Lees kritisch, en lees veel leerzame boeken.
Ja, in heel je wezen kun je uitstralen een Christen te zijn, en leven tot eer van God.
Op een zangkoor gaan, muziek luisteren, ja, het is heus zo dat je niet altijd 'erbij' bent met je gedachten. Maar dat kan ook niet, want je bent maar mens. Je kunt niet 60 seconden per minuut, 60 minuten per uur, 24uur per dag denken aan het leven tot eer van Hem.
Als je inzet, er maar naar is.
Mijn dominee zei gisteren nog tegen me: een bekende ....(het was een moeilijke naam...) beloofde eens een paard aan degene die een gebed kon bidden, waarbij diegene tijdens het hele gebed zijn of haar aandacht erbij zou houden. Iemand ging het onze vader bidden, lekker makkelijk, die kun je uit het hoofd. Hij stopte bij de tweede zin; ik dacht aan het tuig voor het paard...
Niks hier op aarde kan helemaal tot eer van God, de oude mens die in je afsterft zit ertussen. Maar in een biddende afhankelijkheid groeit die nieuwe mens wel. En mag je mijns inziens best op ee koor gaan, of een cdtje voor de 1000e keer luisteren.
Brammetje: Het mooiste hiervan is dat je dus jezelf kan zijn en niet meer hoeft te doen dan je werkelijk kunt , richt je dus persoonlijk op God en bedenk je maar 144000 keer om vermanend te spreken over de andere .
Ik ben het met je eens dat je jezelf kan zijn en niet meer hoeft te doen dan je werkelijk kunt. maar wat bedoel je precies met die 144000 keer jezelf bedenken? Elkaar aanspreken op dingen kan toch? Zij het wel met het besef en de belijdenis dat je heus niet beter bent, maar elkaar wel mag opscherpen. En over anderen, nee, tegen anderen is mijn visie.