Ons leven en Gods eer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Ons leven en Gods eer

Berichtdoor Mapleleaf » 25 feb 2005 23:15

Ik zat vandaag na te denken over het volgende.

Alles wat wij doen, denken of nalaten behoort tot eer van God te strekken. Moeten wij daarom altijd in alles wat we doen, heel gericht de eer van God beogen.
Mijn opa was bijvoorbeeld tegen koor en jeugdverenigingen. Nu zijn hiervoor niet echt argumenten tegen te dragen uit de bijbel, eerder voor. Maar volgens hem was het zingen niet tot eer van God maar tot eer van de mensen. (Bijv. uitvoeringen).
Nu ben ik het wel met hem eens dat in veel dingen wij niet de eer van God volmaakt zoeken. 1, dat is zonde, 2 uit onszelf is dat ten enemale onmogelijk.
Maar moeten wij daarom dingen gaan laten die wel bijbels zijn? Ons bidden, is dat altijd oprecht? Nee toch, maar daarom laten wij het niet. Dit is natuurlijk ook toe te passen op andere onderwerpen.

Ik zeg nu dat iets wel bijbels kan zijn, maar niet tot Gods eer. Of dat juist geformuleerd is weet ik niet, maar ik hoop dat je weet wat ik bedoel.

Pierro
Mineur
Mineur

Re: Ons leven en Gods eer

Berichtdoor Pierro » 25 feb 2005 23:20

Mapleleaf schreef:Ik zat vandaag na te denken over het volgende.

Alles wat wij doen, denken of nalaten behoort tot eer van God te strekken. Moeten wij daarom altijd in alles wat we doen, heel gericht de eer van God beogen.
Mijn opa was bijvoorbeeld tegen koor en jeugdverenigingen. Nu zijn hiervoor niet echt argumenten tegen te dragen uit de bijbel, eerder voor. Maar volgens hem was het zingen niet tot eer van God maar tot eer van de mensen. (Bijv. uitvoeringen).
Nu ben ik het wel met hem eens dat in veel dingen wij niet de eer van God volmaakt zoeken. 1, dat is zonde, 2 uit onszelf is dat ten enemale onmogelijk.
Maar moeten wij daarom dingen gaan laten die wel bijbels zijn? Ons bidden, is dat altijd oprecht? Nee toch, maar daarom laten wij het niet. Dit is natuurlijk ook toe te passen op andere onderwerpen.

Ik zeg nu dat iets wel bijbels kan zijn, maar niet tot Gods eer. Of dat juist geformuleerd is weet ik niet, maar ik hoop dat je weet wat ik bedoel.

Ben ik het ten dele wel mee eens.... Maar hoe komt het dat het niet tot God's eer is? Omdat het door mensen gedaan wordt.... En dan gaat het er ook nog om in hoeverre het oprecht is en volledig tot God's eer... Want wij moeten ten alle tijde bidden, dat is ons belangrijkste wapen maar dan moet het wel oprecht gebeuren ja.... En dat is eigenlijk niet mogelijk van onszelf maar daar mogen we dan ook zeker om vragen....
Volgens mij moeten we ons niet gaan verschuilen dat er dingen zijn die niet volledig tot God's eer zijn en die wij dan dus maar moeten laten....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 23:34

Ik zing zelf zo graag, maar ik durf niet op een koor te gaan, omdat ik bang ben dat het een gewoonte wordt om tot eer van God te zingen, dat kan ik niet, ik kan niet iets zingen als ik het niet meen... en toch wil ik zo graag... Misschien moet ik het dan biddend zingen..

Ook het luisteren van geestelijke muziek vind ik moeilijk, vooral als het een sleur wordt, je komt thuis, ptjoep een cd van het mannenkoor aan, dat kan ik niet.. Niet tot Gods eer, dan wil ik echt luisteren met mij hart, dan wel, maar een psalm als achtergrond muziek, heb ik moeite mee, dan maar vivaldi, snow patrol of sonata arctica.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 25 feb 2005 23:44

Raido schreef:Ik zing zelf zo graag, maar ik durf niet op een koor te gaan, omdat ik bang ben dat het een gewoonte wordt om tot eer van God te zingen, dat kan ik niet, ik kan niet iets zingen als ik het niet meen... en toch wil ik zo graag... Misschien moet ik het dan biddend zingen..

Ook het luisteren van geestelijke muziek vind ik moeilijk, vooral als het een sleur wordt, je komt thuis, ptjoep een cd van het mannenkoor aan, dat kan ik niet.. Niet tot Gods eer, dan wil ik echt luisteren met mij hart, dan wel, maar een psalm als achtergrond muziek, heb ik moeite mee, dan maar vivaldi, snow patrol of sonata arctica.

Ja, zulke dingen bedoel ik eigenlijk. Ik zet graag een cd'tje op. Koor meestal. Maar dat is dan niet altijd omdat ik gericht een psalm of gezang tot eer van God wil zingen / luisteren. Moet ik het dan laten? Zo ook met andere zaken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 feb 2005 00:00

Ik weet het niet, echt niet Maple... ik erger me er niet aan, maar ik vind het gewoon een beetje moeilijk.. maar ik wil het zo graag, gewoon lekker op koor zitten..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 feb 2005 04:00

Ach ja, tot eer van God.. dat argument wordt veelvuldig misbruikt tegen muziek. Ik vind het altijd maar ingewikkeld, hoe doe je alles tot eer van God? Ga je tot eer van God naar de wc, heb je seks tot eer van God, lees je tot eer van God een boek, etc?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 26 feb 2005 10:46

Nu krijg je dus iets wat Aragorn ook zei: het is onmogelijk om alles tot eer van God te doen.

Wat is er nu allemaal tot eer van God? Het staat vast dat wij tot eer van God moeten leven, maar zoals naar de wc gaan... wat heeft dat er mee te maken?

Nu krijgen we ook een filosofisch iets bij bijvoorbeeld naastenliefde: in veel van de gevallen van naastenliefde gaat het uiteindelijk om jezelf. Uiteindelijk doe je het vaak om jezelf een goed gevoel te geven, en bekommer je je minder om een ander (dat is niet altijd zo, maar vaak wel!) Doe je het dan ook tot eer van God, of tot eer van jezelf?
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 26 feb 2005 11:27

Aragorn schreef:Ach ja, tot eer van God.. dat argument wordt veelvuldig misbruikt tegen muziek. Ik vind het altijd maar ingewikkeld, hoe doe je alles tot eer van God? Ga je tot eer van God naar de wc, heb je seks tot eer van God, lees je tot eer van God een boek, etc?

Je hebt gelijk , maar als je er vanuit gaat dat je geschapen bent door God naar Zijn evenbeeld is het dan al niet eenvoudiger .

Als je dan zoekt naar die mogelijkheden en jou doel op deze aarde welke God met jou voorheeft en deze ook uit gaat voeren dan leef je toch naar Gods eer en Zijn Wil .

Het mooiste hiervan is dat je dus jezelf kan zijn en niet meer hoeft te doen dan je werkelijk kunt , richt je dus persoonlijk op God en bedenk je maar 144000 keer om vermanend te spreken over de andere .

En ja God zij dank seks , muziek , stoelgang horen hier zeker bij .

Voor velen is het kleine kamertje de enige plaats waar ze even rust hebben :D
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 26 feb 2005 11:38

Aragorn schreef:Ach ja, tot eer van God.. dat argument wordt veelvuldig misbruikt tegen muziek. Ik vind het altijd maar ingewikkeld, hoe doe je alles tot eer van God? Ga je tot eer van God naar de wc, heb je seks tot eer van God, lees je tot eer van God een boek, etc?
Ik zie het alleen toch wat anders, ik luister veel muziek die niet tot Gods eer is, nee het is neutraal, niks fouts aan. Maar muziek die tot Gods eer bedoeld is (neem de Messiah van Bach), en die staat aan als achtergrond muziekje, de man die de Jezusrol heeft is praktiserend homoseksueel, en de hele familie bralt luidkeels "king of kings and lord of lords, hallelujah' mee, nee dat gaat er bij mij niet in.

jean

Berichtdoor jean » 26 feb 2005 12:02

Ik ben het denk ik grotendeels eens met Brammetje. Tot eer van God leven, is in je doen en laten tot uiting te laten komen dat je niet jezelf regeert, maar van een ander bent. En tsja, de gewone dingen, die horen allemaal bij de werking van een mens. Je kunt bij bijna alle dingen van het normale leven wel iets vinden wat niet goed is.
Misschien heel flauw, maar maar even ingaand op de voorbeelden van Aragorn: naar de WC gaan: als Christen ga je niet wildplassen, want dat is tegen de wet.
Seksualiteit: koppel je niet los van liefde, en hierin ben je niet egoistisch als Christen.
Een boek lezen: Lees kritisch, en lees veel leerzame boeken.

Ja, in heel je wezen kun je uitstralen een Christen te zijn, en leven tot eer van God.

Op een zangkoor gaan, muziek luisteren, ja, het is heus zo dat je niet altijd 'erbij' bent met je gedachten. Maar dat kan ook niet, want je bent maar mens. Je kunt niet 60 seconden per minuut, 60 minuten per uur, 24uur per dag denken aan het leven tot eer van Hem.
Als je inzet, er maar naar is.
Mijn dominee zei gisteren nog tegen me: een bekende ....(het was een moeilijke naam...) beloofde eens een paard aan degene die een gebed kon bidden, waarbij diegene tijdens het hele gebed zijn of haar aandacht erbij zou houden. Iemand ging het onze vader bidden, lekker makkelijk, die kun je uit het hoofd. Hij stopte bij de tweede zin; ik dacht aan het tuig voor het paard...
Niks hier op aarde kan helemaal tot eer van God, de oude mens die in je afsterft zit ertussen. Maar in een biddende afhankelijkheid groeit die nieuwe mens wel. En mag je mijns inziens best op ee koor gaan, of een cdtje voor de 1000e keer luisteren.

Brammetje: Het mooiste hiervan is dat je dus jezelf kan zijn en niet meer hoeft te doen dan je werkelijk kunt , richt je dus persoonlijk op God en bedenk je maar 144000 keer om vermanend te spreken over de andere .

Ik ben het met je eens dat je jezelf kan zijn en niet meer hoeft te doen dan je werkelijk kunt. maar wat bedoel je precies met die 144000 keer jezelf bedenken? Elkaar aanspreken op dingen kan toch? Zij het wel met het besef en de belijdenis dat je heus niet beter bent, maar elkaar wel mag opscherpen. En over anderen, nee, tegen anderen is mijn visie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 feb 2005 15:00

jean schreef:Ik ben het denk ik grotendeels eens met Brammetje. Tot eer van God leven, is in je doen en laten tot uiting te laten komen dat je niet jezelf regeert, maar van een ander bent. En tsja, de gewone dingen, die horen allemaal bij de werking van een mens. Je kunt bij bijna alle dingen van het normale leven wel iets vinden wat niet goed is.
Misschien heel flauw, maar maar even ingaand op de voorbeelden van Aragorn: naar de WC gaan: als Christen ga je niet wildplassen, want dat is tegen de wet.
Seksualiteit: koppel je niet los van liefde, en hierin ben je niet egoistisch als Christen.
Een boek lezen: Lees kritisch, en lees veel leerzame boeken.

Ja, op die manier kan ik me er wel iets bij voorstellen, dat het gewoon te maken heeft met je hele levensinstelling. Maar het wordt soms zo gesteld alsof elke activiteit in zichzelf al een eerbetoon aan God moet zijn. En met dat argument wordt niet-geestelijke muziek in de ban gedaan, terwijl je, zoals Raido al zegt, terecht de vraag kunt stellen in hoeverre dat tot eer van God is. Het brallend Urkermannenkoor op de achtergrond in de woonkamer.. :roll:

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 26 feb 2005 16:53

Net die 144000 bedoelik eigenlijk te zeggen dat wat een ander doed wel eens dat kan zijn wat zij , hij moet doen . natuurlijk met elkaar er over praten . maar afwachtend zijn om dingen zomaar af te wijzen .

Voorbeeldje , als ik vind dat ik met een pet op naar de kerk moet , dan moet ik zo gaan . Als ik mij er prettig bij voel een hoofdoekje te dragen als ik aan het zingen ben waarom niet .

God is zoooooooooo groot dat hij milarden mensen geschapen heeft naar zijn even beeld en toch allemaal anders ? en dat mag gezien worden!
Maar gij geheel anders !

Opdracht ?!

Riska

Berichtdoor Riska » 26 feb 2005 17:38

Mijn ervaring is dat ik van zingen soms uit het donker naar het licht getrokken word.
Ik luister heel graag naar orgelmuziek en als dat een variatie is op een psalm of gezang neurie of zing ik die mee.
Ik luister ook altijd naar koorzang op de radio en televisie als ik er de kans voor krijg. En vaak zing ik mee.
En als ik dan wat verdrietig ben - mijn broer is levensbedreigend ziek op dit moment - dan haalt dat mij even uit het verdriet en het herinnert me weer aan God... en dat ook mijn broer in Hem geborgen kan en mag zijn.

Ik denk dat zingen een genezende werking heeft in alle opzichten en dat het tot eer van God is.
Als iemand graag naar een koor wil: zoek er een uit waarbij je je thuis voelt. Een koor waar een repertoire is waarbij jij je goed voelt. En de uitvoering? Heeft God ons dan niet een stem gegeven om te gebruiken? Natuurlijk - wij zijn mensen - zit er iets achter van "hoor ons eens", maar ik denk - afhankelijk van het repertoire - dat het ook heel goed tot eer van God kan en mag zijn.

En als je luistert naar een uitvoering van de Messiah of de Matth. Passion bv. denk dan niet aan de uitvoerenden, maar laat je meevoeren door het Halleluja: "King of kings, Lord of lords...." Want de intentie van de componist was goed... en daar mag je gezegend door worden.

Ik moet denken aan een lied van Sytze de Vries:
Zolang wij ademhalen
schept Gij in ons de kracht
om zingend te vertalen
waartoe wij zijn gedacht
elkaar zijn wij gegeven
tot kleur en samenklank
De lofzang om het leven
geeft stem aan onze dank.

Al is mijn stem gebroken
mijn adem zonder kracht
het lied op and're lippen
draagt mij dan door de nacht
Door ademnood bevangen
of in verdriet verstild
het lied van uw verlangen
heeft mij aan't licht getild.

Het donker kan verbleken
door psalmen in de nacht
de muren kunnen vallen:
zing dan uit alle macht!
God, laat het nooit ontbreken
aan hemelhoog gezang,
waarvan de wijs ons tekent
dit lieve leven lang.

Ons lied wordt steeds gedragen
door vleugels van de hoop.
Het stijgt de angst te boven
om leven dat verloopt.
Het zingt van vergezichten,
het ademt van uw Geest.
In ons gezang mag lichten
het komend bruiloftsfeest.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 feb 2005 18:29

De volgende uitspraak heb ik bij mijn bureau op mijn werk liggen, Misschien geeft het wel een beetje aan wat leven tot God's eer is:

"The Church’s approach to an intelligent carpenter is usually confined to exhorting him not to be drunk and disorderly in his leisure hours, and to come to church on Sundays. What the Church should be telling him is this: that the very first demand that his religion makes upon him is that he should make good tables.”

Dorothy Sayers
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Rafox
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rafox » 26 feb 2005 19:08

Je wil leven tot eer van God en je merkt dat dat moeilijk is.....

Dat is heel herkenbaar. Dat heeft elke christen.

Toch denk ik dat je als christen het voor elkaar kunt krijgen om in 1 van de oudste strikken van de boze te stappen, en dat is de volgende:

Als christen kun je een "stemmetje in je hoofd" de kans laten krijgen om overkritisch te worden. Dat stemmetje, (geen letterlijk stemmetje natuurlijk, want dan is het tijd voor de psieg), wijst je continue op wat je fout doet.

Sta je tot eer van God te zingen, zegt het stemmetje "Je vind van jezelf dat je goed bent, he, maar je bent alleen maar bezig met wat anderen van je vinden"

Sta je met iemand over het geloof te praten, zegt dat stemmetje : He hypocrietje, gister liep je nog te schelden op die en die., lekker gelovig ben jij zeg.

Als je het aanklagen van het stemmetje zijn gang laat gaan, dan sla je lam en wordt je wettisch.
Het zou goed zijn als we allemaal als christen voor eens en voor altijd leerden op het stemmetje te reageren als het tegen ons praat:

"Kijk kijk daar hebben we ons christentje weer, je hebt er weer niks van gebakken, he vroomprater"

Oh maar inderdaad, ik weet dat in mij geen goed woont, dus ik probeer niet om mezelf te verbeteren, want dat lukt toch niet. Maar ik houd mijn oude mens voor gekruisigd, dood dus. Ik heb geen verplichtingen meer naar de oude mens. Ik hoef niet te leven naar zijn eis. Ik ben een nieuwe schepping, en de Heilige Geest heeft het hier voor het zeggen. Al mij zonden zijn weg en die ik nu nog doe zijn stuiptrekkingen van een dode.

Als je je richt op de God zelf, door met Hem te praten, je werk te doen als was het voor Hem, en je niet meer druk te maken over de stuiptrekkingen van een dode, maar alles bij God te brengen, dan wordt het leven een stuk meer ontspannen.
Het is zoals het is

Terug naar “Archief”