Moderator: Moderafo's
parsifal schreef:Aragorn schreef:Of redelijk recent ds. Hochem tijdens een doopdienst: Ja ouders, ze kunnen nog bekeerd worden, maar reken er maar niet op hoor!
Heeft hij ook het dankgebed uitgesproken?
Invincible schreef:Vind je het gek dat half Nederland kerk-trauma's heeft?
Te ziek dit soort dingen.
Aragorn schreef:parsifal schreef:Aragorn schreef:Of redelijk recent ds. Hochem tijdens een doopdienst: Ja ouders, ze kunnen nog bekeerd worden, maar reken er maar niet op hoor!
Heeft hij ook het dankgebed uitgesproken?
Allicht..
joepie schreef:Optimatus schreef:Voorbeeld (fictief, gebaseerd op gehoord verhaal)
In gezin X te Y is iemand overleden. De familie is natuurlijk bedroefd.
Komt de ambtsdrager: "Ja, jammer dat hij zo en zo leefde, nu is hij niet in de hemel maar in de hel"
Misschien ben ik een beetje naief, maar je wil toch niet zeggen dat dit gebeurd?
jas schreef:Aan de andere kant moet ik helaas ook enig begrip tonen voor de argwaan die sommige ambtsdragers ten toon spreiden.
Het is natuurlijk wel zo, dat ook binnen de reformatorische kerken een verlinksing is opgetreden.
Aragorn schreef:Overigens heb ik het ook weleens gehoord van een oudere dominee die nu volgens mij al overleden is. Was er een kind geboren, zegtie: kijk, daar ligt weer een brandhoutje voor de hel.
Aragorn schreef:Of redelijk recent ds. ****** tijdens een doopdienst: Ja ouders, ze kunnen nog bekeerd worden, maar reken er maar niet op hoor!
Aragorn schreef:jas schreef:Aan de andere kant moet ik helaas ook enig begrip tonen voor de argwaan die sommige ambtsdragers ten toon spreiden.
Het is natuurlijk wel zo, dat ook binnen de reformatorische kerken een verlinksing is opgetreden.
Maar aan de andere kant is er evengoed sprake van een verrechtsing. Bovendien is 'argwaan' nog geen excuus voor dergelijke uitspraken..
Optimatus schreef:Het valt mij op dat er nogal wat ambtsdragers in onze kerken zijn die niet bepaald uitblinken in tactiek en fijngevoeligheid. Waar liefde en troost gebracht wordt, trappen zij met spikes nog eens extra na op de ziel van iemand die liefde en troost nodig heeft en wat een vermaning nodig heeft, wordt met een schijnheilige glimlach onder het tapijt geveegd.
Voorbeeld (fictief, gebaseerd op gehoord verhaal)
In gezin X te Y is iemand overleden. De familie is natuurlijk bedroefd.
Komt de ambtsdrager: "Ja, jammer dat hij zo en zo leefde, nu is hij niet in de hemel maar in de hel"
In gezin Y te Z is een jongentje geboren, maar het zat bij de geboorte klem en is nu zwaar spastisch en kan eigenlijk helemaal niks.
Komt de ambstdrager: "Nou, dat zal dan wel de straffe Gods zijn omdat jullie toen en toen niet volgens het Woord geleefd hebben.
In beide gevallen zou ik - indien mijn hond wat dapperder was - de hond op hem afgestuurd hebben en een afzettingsprocedure voor de desbetreffende ambtsdrager in gang hebben gezet - of die kerkelijke gemeente per direct verlaten hebben.
Zijn er mensen die ook van dit soort ervaringen hebben en hoe zijn zij daarmee omgegaan? Het is niet de bedoeling dat er namen door het slijk worden gehaald, het gaat uitsluitend om wat er gebeurd is.
caprice schreef:Aragorn schreef:Overigens heb ik het ook weleens gehoord van een oudere dominee die nu volgens mij al overleden is. Was er een kind geboren, zegtie: kijk, daar ligt weer een brandhoutje voor de hel.
Dit ís werkelijkheid. Dacht je dat dit onbewogen werd gezegd? Het moest uitdrijven tot God of Hij dat kind als een vuurbrand uit het vuur wil rukken.Aragorn schreef:Of redelijk recent ds. ****** tijdens een doopdienst: Ja ouders, ze kunnen nog bekeerd worden, maar reken er maar niet op hoor!
Dit zal ongetwijfeld met dezelfde intentie als hierboven gezegd zijn, maar deze uitspraak vind ik wel een heel stuk minder tactisch. Ik was er niet bij, met wat hij ervoor en erna zei. Het kan ook net zo goed een uit het verband gerukte uitspraak zijn.
Ach ja, elke ds. heeft zijn eigenaardigheden.
caprice schreef:Aragorn schreef:Overigens heb ik het ook weleens gehoord van een oudere dominee die nu volgens mij al overleden is. Was er een kind geboren, zegtie: kijk, daar ligt weer een brandhoutje voor de hel.
Dit ís werkelijkheid. Dacht je dat dit onbewogen werd gezegd? Het moest uitdrijven tot God of Hij dat kind als een vuurbrand uit het vuur wil rukken.
Aragorn schreef:Of redelijk recent ds. ****** tijdens een doopdienst: Ja ouders, ze kunnen nog bekeerd worden, maar reken er maar niet op hoor!
Dit zal ongetwijfeld met dezelfde intentie als hierboven gezegd zijn, maar deze uitspraak vind ik wel een heel stuk minder tactisch. Ik was er niet bij, met wat hij ervoor en erna zei. Het kan ook net zo goed een uit het verband gerukte uitspraak zijn.
Ach ja, elke ds. heeft zijn eigenaardigheden.
jas schreef:Nee Aragorn, het is geen excuus, maar het maakt het wel begrijpelijk.
Hoe kun je zelf begrip verwachten, als je het zelf ook niet toont?
Aragorn schreef:Jas schreef:
Hoe kun je zelf begrip verwachten, als je het zelf ook niet toont?
Dat is waar. Dan kaats ik de bal gelijk maar even terug mbt. je laatste post.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten