"Ontactische" ambtsdragers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 25 feb 2005 19:53

inderdaad en wat kunnen we er aan doen? als bv. zo'n persoon gewoon bij een ander kerkverband weer lekker verder kan gaan? (dat gebeurd idd ja) :|

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 feb 2005 20:14

parsifal schreef:
Aragorn schreef:Of redelijk recent ds. Hochem tijdens een doopdienst: Ja ouders, ze kunnen nog bekeerd worden, maar reken er maar niet op hoor!

Heeft hij ook het dankgebed uitgesproken?

Allicht..

Invincible schreef:Vind je het gek dat half Nederland kerk-trauma's heeft?

Te ziek dit soort dingen.

Neejoh, da's gewoon separerende prediking, maar dat dat niet naar het vlees is wisten we al wel. 8)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 feb 2005 20:53

Aragorn schreef:
parsifal schreef:
Aragorn schreef:Of redelijk recent ds. Hochem tijdens een doopdienst: Ja ouders, ze kunnen nog bekeerd worden, maar reken er maar niet op hoor!

Heeft hij ook het dankgebed uitgesproken?

Allicht..

Dan heeft hij 1 van de twee niet echt gemeend.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: "Ontactische" ambtsdragers

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2005 23:49

joepie schreef:
Optimatus schreef:Voorbeeld (fictief, gebaseerd op gehoord verhaal)
In gezin X te Y is iemand overleden. De familie is natuurlijk bedroefd.
Komt de ambtsdrager: "Ja, jammer dat hij zo en zo leefde, nu is hij niet in de hemel maar in de hel"

Misschien ben ik een beetje naief, maar je wil toch niet zeggen dat dit gebeurd? :?

Daar! En ik ken degene die het overkomen is!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 26 feb 2005 00:26

tsja dan ben je wel heel naief als je denkt dat dit niet gebuerd , sorry maar dat vindt ik dus van wel

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 01:49

Om te beginnen zou ik zo'n ouderling eens vriendelijk vragen naar zijn bekering. En nadat hij dan een heel verhaal zou hebben opgehangen, zou ik zeggen; "nou, en nou maar hopen dat je met je hele hebben en houden nog eens naar de hel mag gaan, wat zou je daar toch een goed plekje hebben hè?" Maar wel vriendelijk blijven. :mrgreen:
Aan de andere kant moet ik helaas ook enig begrip tonen voor de argwaan die sommige ambtsdragers ten toon spreiden.
Het is natuurlijk wel zo, dat ook binnen de reformatorische kerken een verlinksing is opgetreden. Het valt niet te ontkennen dat over de genade die God in de waarachtige bekering schenkt vaak wel erg makkelijk gedacht wordt. Ook wordt het krachtdadig element vaak uit de bekering geëlimineerd. Eigenlijk hoor je er nooit meer over, realiseer ik me nu. Wel wordt gemakkelijk de term bekering gehanteerd, maar de term krachtdadige bekering hoor ik echt niet meer zo vaak. Net als onwederstandelijke genade, ook zo'n term. Wel genade, maar niet onwederstandelijk. Tegenwoordig kunnen we kiezen, ja of nee zeggen. Ik zit hier overigens geen waardeoordelen te vellen hoor, eerder wat hardop te denken. (lees:schrijven) Is het idd niet zo dat de beloften uit het Evangelie wel erg ruim en zonder dat soms enig kenmerk van genade aanwezig is, worden toegepast? Ja, is het niet zo dat de kenmerken van genade eigenlijk overboord gekieperd zijn? Stellen we niet gewoon vast dat we zonder meer genade hebben. Ik ben toch ook wel eens bang dat we ons massaal aan het bedriegen zijn of bedriegen laten. Ik heb die oudjes toch nog wel persoonlijk gekend, die een zeer nauw leven leidden in de nabijheid van de Heere. Waar komen die volle avondmaalstafels vandaan, juist in een tijd waarin de geesteloosheid en godloosheid hoogtij viert? Is onze blijdschap wel gerechtvaardigd? Zijn we wel echt in Christus? Is het wel de Heilige Geest die in ons woont? Waar zijn we met onze zonden gebleven, die we soms amper kennen? Wanneer zijn wij Adam geworden en hebben wij zelf de zondeval eens veroorzaakt? Waar is dat diepe zieleleven, die vereniging met Christus, onze oudste Broeder? Ik noem zomaar wat dingen. Zie het maar als een zelfonderzoek van mij, trek het jullie niet aan. Mijn vingers glijden over het toetsenbord en de vragen cumuleren op het scherm. En telkens, na elke vraag, stroomt mijn hart vol blijdschap en antwoordt het in mijn binnenste volmondig: Ja, mijn blijdschap is uit Hem, ja ik ben in Christus, ingeënt in die ware Wijnstok, ja het is de Heilige Geest, Hij getuigt dat ik een kind van God ben, ja, ik ken Hem, Christus mijn Broeder, waarmee ik dezelfde Vader heb. Ik merk nu, zelfonderzoek is goed, het bevestigt je in het geloof, het versterkt de band met God. Wie zelfonderzoek mijdt omdat hij bang is voor de uitkomst, is terecht bang voor de uitkomst en moet juist daarom nog veel meer zelfonderzoek doen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2005 02:18

Ongetwijfeld heb je een goed punt, Jas, jij bent schriftuurlijk in elk geval geen nitwit, maar het gaat mij meer om het gedrag van ambtsdragers. Ook zij hebben geen idee of iemand in hemel of hel rondwandelt en tegen mensen die net een dierbare verloren hebben is het behoorlijk stuitend om te zeggen dat hun dierbare voor eeuwig van God verlaten is - dat kunnen zij namelijk ook niet weten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 feb 2005 04:06

jas schreef:Aan de andere kant moet ik helaas ook enig begrip tonen voor de argwaan die sommige ambtsdragers ten toon spreiden.
Het is natuurlijk wel zo, dat ook binnen de reformatorische kerken een verlinksing is opgetreden.

Maar aan de andere kant is er evengoed sprake van een verrechtsing. Bovendien is 'argwaan' nog geen excuus voor dergelijke uitspraken..

caprice

Berichtdoor caprice » 26 feb 2005 08:28

Aragorn schreef:Overigens heb ik het ook weleens gehoord van een oudere dominee die nu volgens mij al overleden is. Was er een kind geboren, zegtie: kijk, daar ligt weer een brandhoutje voor de hel.

Dit ís werkelijkheid. Dacht je dat dit onbewogen werd gezegd? Het moest uitdrijven tot God of Hij dat kind als een vuurbrand uit het vuur wil rukken.

Aragorn schreef:Of redelijk recent ds. ****** tijdens een doopdienst: Ja ouders, ze kunnen nog bekeerd worden, maar reken er maar niet op hoor!

Dit zal ongetwijfeld met dezelfde intentie als hierboven gezegd zijn, maar deze uitspraak vind ik wel een heel stuk minder tactisch. Ik was er niet bij, met wat hij ervoor en erna zei. Het kan ook net zo goed een uit het verband gerukte uitspraak zijn.

Ach ja, elke ds. heeft zijn eigenaardigheden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 10:00

Aragorn schreef:
jas schreef:Aan de andere kant moet ik helaas ook enig begrip tonen voor de argwaan die sommige ambtsdragers ten toon spreiden.
Het is natuurlijk wel zo, dat ook binnen de reformatorische kerken een verlinksing is opgetreden.

Maar aan de andere kant is er evengoed sprake van een verrechtsing. Bovendien is 'argwaan' nog geen excuus voor dergelijke uitspraken..

Nee Aragorn, het is geen excuus, maar het maakt het wel begrijpelijk.
Hoe kun je zelf begrip verwachten, als je het zelf ook niet toont?

doornroosje
Verkenner
Verkenner

Re: "Ontactische" ambtsdragers

Berichtdoor doornroosje » 26 feb 2005 11:34

Optimatus schreef:Het valt mij op dat er nogal wat ambtsdragers in onze kerken zijn die niet bepaald uitblinken in tactiek en fijngevoeligheid. Waar liefde en troost gebracht wordt, trappen zij met spikes nog eens extra na op de ziel van iemand die liefde en troost nodig heeft en wat een vermaning nodig heeft, wordt met een schijnheilige glimlach onder het tapijt geveegd.

Voorbeeld (fictief, gebaseerd op gehoord verhaal)
In gezin X te Y is iemand overleden. De familie is natuurlijk bedroefd.
Komt de ambtsdrager: "Ja, jammer dat hij zo en zo leefde, nu is hij niet in de hemel maar in de hel"

In gezin Y te Z is een jongentje geboren, maar het zat bij de geboorte klem en is nu zwaar spastisch en kan eigenlijk helemaal niks.
Komt de ambstdrager: "Nou, dat zal dan wel de straffe Gods zijn omdat jullie toen en toen niet volgens het Woord geleefd hebben.

In beide gevallen zou ik - indien mijn hond wat dapperder was - de hond op hem afgestuurd hebben en een afzettingsprocedure voor de desbetreffende ambtsdrager in gang hebben gezet - of die kerkelijke gemeente per direct verlaten hebben.

Zijn er mensen die ook van dit soort ervaringen hebben en hoe zijn zij daarmee omgegaan? Het is niet de bedoeling dat er namen door het slijk worden gehaald, het gaat uitsluitend om wat er gebeurd is.

ik vind wel dat een dominee dat nooit zou kunnen zeggen. onze dominee zou dat nooit doen! :o :o
leven is het meervoud van lef!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 26 feb 2005 11:59

Optimatus schreef:Het is niet de bedoeling dat er namen door het slijk worden gehaald, het gaat uitsluitend om wat er gebeurd is.

Aragorn schreef:Of redelijk recent ds. ****** tijdens een doopdienst: (...)
..

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 14:11

caprice schreef:
Aragorn schreef:Overigens heb ik het ook weleens gehoord van een oudere dominee die nu volgens mij al overleden is. Was er een kind geboren, zegtie: kijk, daar ligt weer een brandhoutje voor de hel.

Dit ís werkelijkheid. Dacht je dat dit onbewogen werd gezegd? Het moest uitdrijven tot God of Hij dat kind als een vuurbrand uit het vuur wil rukken.

Aragorn schreef:Of redelijk recent ds. ****** tijdens een doopdienst: Ja ouders, ze kunnen nog bekeerd worden, maar reken er maar niet op hoor!

Dit zal ongetwijfeld met dezelfde intentie als hierboven gezegd zijn, maar deze uitspraak vind ik wel een heel stuk minder tactisch. Ik was er niet bij, met wat hij ervoor en erna zei. Het kan ook net zo goed een uit het verband gerukte uitspraak zijn.

Caprice, dit noem ik geen eigenaardigheden. Dit is rechtstreekse ontkenning van de reikwijdte van Gods genade. Dergelijke dominees moeten onmiddellijk uit hun ambt ontzet worden. Dit is het aanpraten, aanleren van ongeloof. "reken er maar niet op". M.a.w. God zegt wel dat Hij genadig is, maar dat liegt Hij, geloof Hem maar niet.
Ik verafschuw deze predikanten en ze zijn het niet waardig om een preekstoel te beklimmen, laat staan daar vandaan één woord uit te brengen. Ik weet nog wel wat brandhout voor de hel. Dat zijn dergelijke dominees met hun preekstoelen erbij. En branden zullen ze, geloof me. Daar zit geen sikkepitje genade bij deze mensen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 feb 2005 15:10

caprice schreef:

Ik heb geen idee hoe het gezegd wordt, maar het is geen werkelijkheid. Het suggereert dat de eeuwige bestemming van het kind al duidelijk is, wat gewoon niet waar is. Het is een mens, geen brandhoutje. Dat kan het hooguit worden, als het zich niet bekeerd tijdens het leven.

Eigenaardigheden.. :? Je kunt natuurlijk ook alles goed willen praten. Mijn moeder was erbij, dat acht ik een redelijk betrouwbare bron. En ik zie niet in wat voor verband zo'n uitspraak te rechtvaardigen valt.

jas schreef:Nee Aragorn, het is geen excuus, maar het maakt het wel begrijpelijk.

Dat is waar. Dan kaats ik de bal gelijk maar even terug mbt. je laatste post. :wink:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 feb 2005 15:38

Aragorn schreef:
Jas schreef:

Dat is waar. Dan kaats ik de bal gelijk maar even terug mbt. je laatste post. :wink:

Ik had het over argwaan, niet over ziekelijk psychiatrisch gedrag van enkele gestoorde gekken die voor God spelen.

Terug naar “Archief”