jas schreef:Maar het is ook niet zo dat het zaligmakend geloof de mens geschonken wordt zonder dat hij dat gewaar wordt hoor. Natuurlijk is dat gevoel niet de grond van het geloof, maar een zo ingrijpend iets als wedergeboorte gaat echt niet zonder dat de mens zich daarvan bewust is. Dat bewustzijn kan wel groeien over langere termijn maar het zal er toch eens moeten komen.
Nee oké, daar kan ik me genoeg bij voorstellen, wat je nu zegt. Geloof ervaar je.
Tja, het wordt erg ingewikkeld als je daar analytisch over gaat praten...
Ik herinner mij een tijd, zo'n 11 jaar geleden, dat ik ineens heel veel in de Bijbel ging lezen en studeren. En toen ervoer ik van alles: geestelijke liederen die ineens heel anders in mijn oren klonken, een niet te omschrijven gevoel (wit, licht, hemelse heerlijkheid...) in het contact met de bijbeltekst... Ik geloof zeker dat God in mij bezig was, niet alleen toen. Maar met dat GG-systeem van eerst flink twijfelen en uitgaan van het negatieve moest je bij mij niet aankomen, want dan kon je alles zwart maken.
Ik doelde dan ook vooral op de praktische volgorde van: 1. geloven, 2. ervaren, toen ik zei: "Dan lijkt het wel eens: je moet eerst een speciale ervaring hebben (diep in de ellende zitten van je schuld en uitredding ervaren), en dàn kun je nog eens een keer over geloof gaan spreken."
Natuurlijk, God kan best in een onwillig mens gaan werken, die helemaal niet geloven wil, en dat hij dan eerst wat gaat voelen en vervolgens tot geloof komt. Maar bij iemand die wel integer is, die serieus neemt dat hij geloof nodig heeft, dat hij een eeuwigheid tegemoet gaat, en die met de vraag zit: 'hoe kan ik veilig die eeuwigheid tegemoet?', daar ga je natuurlijk niet tegen zeggen (ondertussen een beetje "fijn" glimlachend): 'Tja, bidden en hopen, en als je een signaal van boven krijgt, dan weet je dat het goed zit'. Nee, dan wijst de Bijbel een heel andere weg, een gebiedende weg:
Bekeer u, en geloof het Evangelie! Dan komt het er op aan om God te vertrouwen, ook buiten het gevoel om. Volgens mij, als je zo gelooft, krijg je de bevestiging daarna wel. Om het met een bijbeltekst te zeggen:
"Indien gijlieden niet gelooft, zekerlijk, gij zult niet bevestigd worden." (Jesaja 7:9b)