Evolutietheorie samen met scheppingsverhaal?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Ben je stil als je zwijgt op mensen die erom heen draaie

Berichtdoor groenrondballetje » 25 feb 2005 22:55

Rene Z schreef:
groenrondballetje schreef:Eerder in deze discussie schreef ik al dat Augustinus dit ruim duizend jaar geleden deed op grond van Bijbelse argumenten ... maar misschien willen sommige hier hun ogen voor sluiten, omdat ze bang zijn dat de waarheid anders is dan hoe jij de feiten interpreteerd ....

De 6-daagse mensen posten wel, maar gaan niet in op Bijbelse argumenten ...
Ga daar bv eens in op
1 - hier licht en dag
Staat er toch gewoon dat heeft God geschapen, ik hoef dit niet verder uit te leggen want jij bent degene die het niet gelooft. Ik geloof wat er staat.

Ja maar als er geen zon is die de dag bepaalde, dan is niet in 6 dagen geschapen, immers er waren nog geen dagen ... (dat God heeft geschapen is tussen ons geen punt van discussie!)

Rene Z schreef:
groenrondballetje schreef:ook op
3 - grond van de grootheid van God

Sorry hoor hier staat alleen maar wat jij gelooft en dat is nu precies wat je mij verwijt dat ik opschrijf wat ik geloof.

Nee, hier staat dat een god die alleen dingen kan maken die weer kapot gaan minder groot is dan een God die dingen kan maken die steeds beter worden ....

Rene Z schreef:
groenrondballetje schreef:of de
4 - juistheid van de beschrijving van de hedendaagse aarde

Hier verwijt je alleen maar dat Kees de bijbel verkeerd interpreteerd in jou ogen althans.

Volgens mij staat er dat de aarde niet is zoals beschreven staat in Genesis 1 ... (misschien wel ooit geweest; of zoals augustinus zegt is het Gods plan) ... maar mijn vraag is wie heeft de aarde gemaakt - ik geloof God - zoals de aarde NU is.

Rene Z schreef:
groenrondballetje schreef: of op
6 - [color=blue]het aloude argument van Augustinus dat God buiten de tijd staat en er voor God derhalve geen verschil is tussen de uitgesproken wil om te scheppen en het scheppingsproces en het scheppingsresultaat ....

Leuk argument zegt mij niet zoveel want ik ken de achtergrond niet. Er staat in ieder geval niets over in de bijbel.

In mijn Bijbel staat wel dat er voor God geen tijd is ... misschien tijd voor een Bijbelstudie, i.p.v. blijven hangen in de eerste paar hoofdstukken ... :wink:
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 feb 2005 22:57

kees61 schreef:
Collateral schreef:Gevonden fossiele tussenvormen zijn bewijs voor evolutie, maar dat betekent niet dat nog niet gevonden tussenvormen tegenbewijs zijn.

Weet je wat polystrate fossielen zijn?
Groeien bomen zomaar door een paar lagen steen heen, of zijn er opeenvolgende aardlagen met fossielen die pas versteend zijn nadat bomen er doorheen gegroeid zijn. Kan zoiets? Niet alleen bomen trouwens..

Vandaag de dag groeien bomen door asfalt, stenen, en wat almeer ...
John

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2005 23:10

Ik voel me echt een fossiel als ik dit allemaal lees
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 feb 2005 23:10

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:De 6-daagse mensen posten wel, maar gaan niet in op Bijbelse argumenten ...

Ik krijg het idee dat je de boel nu omdraait. Wie over evolutie spreekt, spreekt over dingen die niet in de bijbel staan.

Wie op internet iets intikt, tikt door een medium dat niet in de bijbel staat ....

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:1 - hier licht en dag

Wat klopt daar niet aan? Dat er volgens jou geen licht kan zijn zonder zon? God schiep ook de sterren en die waren direkt te zien hoor, hoe konden ze anders nut hebben. Toch staan ze vele lichtjaren van ons vandaan. Ik maak er geen probleem van. Als God het licht schiep, dan is daar niet perse een zon voor nodig.

Nee, maar als God iets in een dag deed op aarde is het wel nodig dat de aarde een dag kent .... en een dag op aarde begint bij zonsopgang en eindigt bij het komen van het licht - wij zouden zeggen zonsondergang (dat kun je lezen in Genesis 1) ... en ook dat die zon er niet was gedurende de eerste 3 dagen ....

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:3 - grond van de grootheid van God

wat is makkelijker, een bestaande levensvorm te wijzigen of direkt een levensvorm te scheppen?

Het gaat om het maken van de natuurwetten waardoor levensvormen zich aanpassen aan hun omstandigheden - dat is een grootheid die de mens nooit kan evenaren .... het scheppen van een nieuwe levensvorm lukt de mens misschien nog wel ooit ....

kees61 schreef:Ik vind zelf het direkt scheppen van alles veel groter. Zelfs de Heere Jezus twijfelde daar niet aan, natuurlijk niet :-) maar Hij benadrukte dat nog eens in Mattheus 3:9: "..want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken." Nou, uit een dood stuk steen is nog grootser dan uit een kikker. Wat dat betreft haalt de evolutieleer veel van Gods almacht af. Het kleineert God, dat heb ik al eerder geschreven.

In mijn ogen niet, want God is in de evolutieleer juist de schepper van de natuurwetten .... eenvoudige 'levensvormen' (virussen) worden nu al in het lab chemisch gemaakt, en er zijn experimenten bezig om bacterien te maken ....

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:4 - juistheid van de beschrijving van de hedendaagse aarde

De schepping gaat in de eerste plaats over de aarde zoals die direkt na de schepping, voor de zondeval was.

.... en dat is niet de aarde waarop wij nu leven ....

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:5 - waarom God niet door evolutie kan scheppen

Evolutie is geen scheppen.

Waarom niet, mijn stuk op kennislink beargumenteert duidelijk dat het ingenieuzer is dan ontwerpen achter de PC in 3D ....

kees61 schreef:Maar waarom? Omdat het in de bijbel anders staat. Het is niet door evolutie gebeurd.

In de Bijbel staat niet hoe God geschapen heeft .... althans er staat dat God door Zijn Woord schiep .... en voor Woord lees ik Wet .... lees ik natuurwet, want de natuur gehoorzaamt Hem .... evolutie is een natuurwet .... en evolutie wordt vandaag de dag gebruikt om soorten te scheppen .... ik geloof in een betrouwbaar God die zich ook vandaag de dag laat zien

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:6 - het aloude argument van Augustinus dat God buiten de tijd staat en er voor God derhalve geen verschil is tussen de uitgesproken wil om te scheppen en het scheppingsproces en het scheppingsresultaat ....

De bijbel is voor ons mensen geschreven. De schepping gaat dus over menselijke tijden. Dat kan ook niet anders, want zodra je over tijd spreekt, uren en dagen, gaat het over mensen. Je zegt immers zelf dat God buiten de tijd staat en in Genesis 1 worden dagen vermeld.

Op meerdere plaatsen in de Bijbel worden dagen vermeld, en soms staat er expliciet bij dat een dag als duizend jaar kan zijn ... is dat ook "voor ons mensen geschreven" die geeneens duizend jaar oud worden, zelfs niet als ze zo oud worden als Methusalem ....
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 feb 2005 23:15

kees61 schreef:Zolang er niet voldoende bewijs is, blijft het een evolutietheorie en die wijzen wij af op grond van een betrouwbaarder bewijs dan dode stenen.

Dat onze aarde om de zon draait is ook zo'n theorie ...
Dat morgen de zon weer opgaat is ook zo'n theorie ...
Dat er brandstof in een verbrandingsmoter moet is ook zo'n theorie ...

... en het staat allemaal niet in de Bijbel :!:
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 feb 2005 23:25

Boekenlezer schreef:
Collateral schreef:
kees61 schreef:Zolang er niet voldoende bewijs is, blijft het een evolutietheorie en die wijzen wij af op grond van een betrouwbaarder bewijs dan dode stenen.

De (letterlijk genomen) bijbel betrouwbaar? Hmm, wat chronologie betreft kan ik je zo een onweerlegbare fout aanwijzen. :)
Overigens, voor de zoveelste keer: het is een wetenschappelijke theorie, net als de atoomtheorie (dat er atomen bestaan). Een theorie dus, die de praktijk (evolutie) beschrijft.

Alleen microevolutie is wetenschappelijk. Dat kun je inderdaad waarnemen. Net als die atoomtheorie. Bij macroevolutie is dat een ander verhaal. Je kunt niet een miljoen jaar terug gaan in de tijd om te kijken of het zo ging als men veronderstelt. Er zijn ook geen geschreven bronnen over uit die tijd. Dus: voor macroevolutie bestaat geen bewijs.

29+ bewijzen voorr Macroevolutie

[url=http://www.life.uiuc.edu/bio100/lectures/sp98lects/25s98evidence.html]Evolution as a fact and a theory

Evolution--the process by which the genetic composition of a population changes over time--is a FACT.

* This process is all that is required to produce the diversity and similarity of all life on this planet today.

* Evolution has occurred; it still is occurring; it has been directly observed, documented, demonstrated, and described. Supporting evidence for it is overwhelming (and obtained from a wide range of scientific fields).

The mechanisms by which evolution occurs (e.g., natural selection, mutation, genetic drift) are presented as SCIENTIFIC THEORIES.

* Several theories have been proposed and debated. It is far from clear how evolution proceeds in every detail.

In summary, Darwin established the FACT of evolution, and proposed a THEORY, natural selection, to explain the mechanism of evolution. [/url]
John

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 25 feb 2005 23:54

Collateral schreef:
kees61 schreef:Weet je wat polystrate fossielen zijn?

Dat heb ik hier gelezen.

Zoals je via de link hierboven kunt lezen: die bomen zijn niet door de lagen heen gegroeid.

Heb je het zelf ook gelezen?
Men citeert eerst een stukje van een andere website:
Op vele plaatsen in de wereld zijn versteende bomen gevonden die dwars door meerdere steenkoollagen heen steken of zelfs op de kop staan. ..

en dan volgt het commentaar van de anti creationist:
...Nou zijn rivieren plaatsen waar door de voortdurende eroderende werking van het water stenen worden afgesleten en elders weer als riviersediment worden opgehoopt. In zo'n situatie hebben de fossiele bomen dus gestaan, terwijl de rivierafzettingen zich ophoopten in laagjes groeiden de bomen door zodat al snel het onderste deel van hun stam metersdiep in de grond stak. Het bewijs hiervoor is dat in veel gevallen de wortels zich hebben uitgestrekt tussen de verschillende lagen door.

Zoek de fouten.
Voor zover ik weet groeien bomen niet met de kruin in de grond en de wortels op het laatst in de top.
Een laag steen die door een rivier wordt gevormd, groeit zeer traag aan. Maar om er fossielen in te krijgen, moet het toch wel erg snel gaan. Ok, stel dat het inderdaad spontaan aangroeit, dat sediment, een meter per week ofzo, want dierlijke resten die te lang blijven liggen, vergaan gewoon (kan je mij 1 plek op aarde aanwijzen , waar sediment ZO snel afzet???). Maar hoe ontstaan er dan lagen steenkool, want daar wordt ook wat van gezegd, dat die bomen dwars door een paar lagen steenkool groeien. Of dat het steenkool om die bomen heen gevormd wordt, zou je zelf misschien zeggen. Maar volgens de evolutie aanhangers duurt het miljoenen jaren voordat die lagen steenkool boven elkaar gevormd zijn. Een boom wordt zo oud niet. En een boom die met de wortels in steen zit, gaat dood. Zet maar eens een boom in een bak met beton en kijk wat er mee gebeurt. Het gaat dood, verrot, valt om, voordat het sediment de gelegenheid krijgt de boom in te sluiten. En een boom die zo lang op zijn kop blijft groeien, daar denk ik maar even niet aan. En als alles werkelijk in zeer korte tijd gebeurd is, dan zijn de lagen met fossielen bovenaan, ongeveer even oud als de lagen met fossielen onderaan. Dan leefde de kikker samen met de vis en niet erna.

Collateral schreef: Vooral dat laatste wijst op alles behalve een plotselinge vorming van de verschillende aardlagen, zoals de creationisten zich met hun zondvloedgeologie voorstellen.

Maar als ze langzaamaan gevormd zijn, kunnen er geen fossielen in terecht gekomen zijn.
Je zegt hierboven net zelf dat die boom al snel metersdiep bedolven is met sediment. En nu gaat het ineens niet meer plotseling? Ik snap het nog steeds niet hoor.
Hoe zit het nou echt met polystrate fossielen? Ik vind de zondvloed een veel logischere verklaring.
Het commentaar, op een pagina waaronder met grote letter staat: Terug naar Creationistische fouten & blunders Menu , maakt zichzelf belachelijk.
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 26 feb 2005 01:41

groenrondballetje schreef:
kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:De 6-daagse mensen posten wel, maar gaan niet in op Bijbelse argumenten ...

Ik krijg het idee dat je de boel nu omdraait. Wie over evolutie spreekt, spreekt over dingen die niet in de bijbel staan.

Wie op internet iets intikt, tikt door een medium dat niet in de bijbel staat ....

???

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:1 - hier licht en dag

Wat klopt daar niet aan? Dat er volgens jou geen licht kan zijn zonder zon? God schiep ook de sterren en die waren direkt te zien hoor, hoe konden ze anders nut hebben. Toch staan ze vele lichtjaren van ons vandaan. Ik maak er geen probleem van. Als God het licht schiep, dan is daar niet perse een zon voor nodig.

Nee, maar als God iets in een dag deed op aarde is het wel nodig dat de aarde een dag kent .... en een dag op aarde begint bij zonsopgang en eindigt bij het komen van het licht - wij zouden zeggen zonsondergang (dat kun je lezen in Genesis 1) ... en ook dat die zon er niet was gedurende de eerste 3 dagen ....

Waarom staat er dan in jozua 10:13: "En de zon stond stil, en de maan bleef staan, totdat zich het volk aan zijn vijanden gewroken had. Is dit niet geschreven in het boek des oprechten? De zon nu stond stil in het midden des hemels, en haastte niet onder te gaan omtrent een volkomen dag.

In Genesis 1 wordt het een dag genoemd als het morgen geweest is en avond geweest is, dag en nacht, licht en donker. De aarde draaide blijkbaar al en het licht was niet rondom aanwezig. De aarde maakte 1 omwenteling, 1 dag. Dat moet jij toch wel begrijpen?

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:3 - grond van de grootheid van God

wat is makkelijker, een bestaande levensvorm te wijzigen of direkt een levensvorm te scheppen?

Het gaat om het maken van de natuurwetten waardoor levensvormen zich aanpassen aan hun omstandigheden - dat is een grootheid die de mens nooit kan evenaren .... het scheppen van een nieuwe levensvorm lukt de mens misschien nog wel ooit ....

..waarmee je aangeeft dat men dat nu nog niet kan, een nieuwe levensvorm maken. En even later zeg je dat men al wel nieuwe levensvormen kan maken in de vorm van virussen.

kees61 schreef:Ik vind zelf het direkt scheppen van alles veel groter. Zelfs de Heere Jezus twijfelde daar niet aan, natuurlijk niet :-) maar Hij benadrukte dat nog eens in Mattheus 3:9: "..want ik zeg u, dat God zelfs uit deze stenen Abraham kinderen kan verwekken." Nou, uit een dood stuk steen is nog grootser dan uit een kikker. Wat dat betreft haalt de evolutieleer veel van Gods almacht af. Het kleineert God, dat heb ik al eerder geschreven.

In mijn ogen niet, want God is in de evolutieleer juist de schepper van de natuurwetten .... eenvoudige 'levensvormen' (virussen) worden nu al in het lab chemisch gemaakt, en er zijn experimenten bezig om bacterien te maken ....

Dat men zelf een virus chemisch kan maken (dus uit de basis elementen koolstof, waterstof enz..), geloof ik niet. Ze maken nog steeds gebruik van natuurlijk dna materiaal, dat wordt verknipt en weer aan elkaar geplakt en zo een nieuw virus vormt.

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:4 - juistheid van de beschrijving van de hedendaagse aarde

De schepping gaat in de eerste plaats over de aarde zoals die direkt na de schepping, voor de zondeval was.

.... en dat is niet de aarde waarop wij nu leven ....

Het is dezelfde aardbol, met dezelfde geschapen mensen en dieren en planten, hoewel van de dieren een aantal soorten zijn uitgestorven.
In de discussie over schepping en evolutie gaat het natuurlijk over de schepping zoals die klaar was op de 7e dag. Waarvan sommigen zeggen dat ze in 6 dagen door God geschapen is en andere zeggen dat ze na ik weet niet hoeveel jaar geëvolueerd zijn tot wat ze waren op diezelfde 7e dag. Ga daar nou niet moeilijk over doen :-)

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:5 - waarom God niet door evolutie kan scheppen

Evolutie is geen scheppen.

Waarom niet, mijn stuk op kennislink beargumenteert duidelijk dat het ingenieuzer is dan ontwerpen achter de PC in 3D ....

Evolutie betekent dat God iets gemaakt heeft en het daarna verbeterd heeft. Waarmee het vorige blijkbaar niet perfekt was. Waarmee je zegt dat God fouten maakt of niet meteen het allerbeste kon maken. Je dicht daarmee een menselijke eigenschap aan God toe.
Scheppen in 1 keer, van niets, iets maken, is veel ingenieuzer. Mensen beginnen met een proefmodel en verbeteren dat steeds. Wij kunnen blijkbaar niet iets tekenen dat in 1 keer feilloos is. Behalve jij dan..

kees61 schreef:Maar waarom? Omdat het in de bijbel anders staat. Het is niet door evolutie gebeurd.

In de Bijbel staat niet hoe God geschapen heeft .... althans er staat dat God door Zijn Woord schiep .... en voor Woord lees ik Wet .... lees ik natuurwet, want de natuur gehoorzaamt Hem .... evolutie is een natuurwet .... en evolutie wordt vandaag de dag gebruikt om soorten te scheppen .... ik geloof in een betrouwbaar God die zich ook vandaag de dag laat zien

Zonder God zou er toch niets zijn?
Ik zie 'woord' meer als bevel. God beval dat het licht er was, en het licht was er. Een natuurwet beschrijft het licht alleen maar. Er ontstaat geen licht doordat er een wet is die beschrijft wat licht is.
Evolutie is niet per definitie een natuurwet, dat maak je er zelf van.

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:6 - het aloude argument van Augustinus dat God buiten de tijd staat en er voor God derhalve geen verschil is tussen de uitgesproken wil om te scheppen en het scheppingsproces en het scheppingsresultaat ....

De bijbel is voor ons mensen geschreven. De schepping gaat dus over menselijke tijden. Dat kan ook niet anders, want zodra je over tijd spreekt, uren en dagen, gaat het over mensen. Je zegt immers zelf dat God buiten de tijd staat en in Genesis 1 worden dagen vermeld.

Op meerdere plaatsen in de Bijbel worden dagen vermeld, en soms staat er expliciet bij dat een dag als duizend jaar kan zijn ... is dat ook "voor ons mensen geschreven" die geeneens duizend jaar oud worden, zelfs niet als ze zo oud worden als Methusalem ....

Noem mij eens de plaatsen waar dat staat over 1000 jaar en 1 dag, waarbij het gaat over schepping? Leg mij eens uit waarom ik uit die teksten de conclusie mag trekken dat de schepping geen 6 dagen heeft geduurd maar 6000 jaar? Zomaar met een tekst smijten kan iedereen wel.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 26 feb 2005 01:50

Dat onze aarde om de zon draait is ook zo'n theorie ...

Denk je dat? Dat is iets dat te bewijzen valt. Het kost slechts 1 jaar om de aarde in de gaten te houden om te zien dat het om de zon draait.

groenrondballetje schreef:Dat morgen de zon weer opgaat is ook zo'n theorie ...

Ja dat wel. Het bewijs dat het inderdaad zo is, kan pas morgen gegeven worden.

groenrondballetje schreef:Dat er brandstof in een verbrandingsmoter moet is ook zo'n theorie ...

Dat is wel een rare theorie dan. Ik kan er ook water in doen of lucht of melk.

groenrondballetje schreef:... en het staat allemaal niet in de Bijbel :!:

Als we het hebben over het ontstaan van alles, dan geeft de bijbel daar wel een antwoord op. Daarom kan ik de evolutietheorie falsificeren, daar gaat het om.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 feb 2005 09:57

Boekenlezer schreef:
Collateral schreef:

De (letterlijk genomen) bijbel betrouwbaar? Hmm, wat chronologie betreft kan ik je zo een onweerlegbare fout aanwijzen. :)
Overigens, voor de zoveelste keer: het is een wetenschappelijke theorie, net als de atoomtheorie (dat er atomen bestaan). Een theorie dus, die de praktijk (evolutie) beschrijft.

Alleen microevolutie is wetenschappelijk. Dat kun je inderdaad waarnemen. Net als die atoomtheorie. Bij macroevolutie is dat een ander verhaal. Je kunt niet een miljoen jaar terug gaan in de tijd om te kijken of het zo ging als men veronderstelt. Er zijn ook geen geschreven bronnen over uit die tijd. Dus: voor macroevolutie bestaat geen bewijs.

29+ bewijzen voorr Macroevolutie

[url=http://www.life.uiuc.edu/bio100/lectures/sp98lects/25s98evidence.html]Evolution as a fact and a theory

Evolution--the process by which the genetic composition of a population changes over time--is a FACT.

* This process is all that is required to produce the diversity and similarity of all life on this planet today.

* Evolution has occurred; it still is occurring; it has been directly observed, documented, demonstrated, and described. Supporting evidence for it is overwhelming (and obtained from a wide range of scientific fields).

The mechanisms by which evolution occurs (e.g., natural selection, mutation, genetic drift) are presented as SCIENTIFIC THEORIES.

* Several theories have been proposed and debated. It is far from clear how evolution proceeds in every detail.

In summary, Darwin established the FACT of evolution, and proposed a THEORY, natural selection, to explain the mechanism of evolution. [/url]

Tsjonge, dat is nogal wat tekst, wat er achter die links zit! Moet ik dat echt allemaal gaan lezen...?? :o
Toen ik het stukje tekst doorlas wat jij als antwoord op mijn bericht had gegeven, dat hier leesbare stukje, dacht ik: dat bevestigt slechts wat ik dacht: de microevolutie wordt bewezen, maar de macroevolutie niet. Het gaat daar namelijk over microevolutie!
Tot op heden ben ik er dus nog niet van overtuigd dat macroevolutie te bewijzen valt, maar microevolutie wel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

doornroosje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor doornroosje » 26 feb 2005 11:12

wie weet hoeveel tijd er tussen de profeten en de geboorte van Christus zat?misschien zat daar wel een hele poos tussen. of tussen adam en eva en de zondvloed. :?:
leven is het meervoud van lef!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 26 feb 2005 11:50

doornroosje schreef:Wie weet hoeveel tijd er tussen de profeten en de geboorte van Christus zat? Misschien zat daar wel een hele poos tussen.

Dat is niet zo'n probleem hoor. Er zijn genoeg bronnen om daar duidelijkheid over te kunnen krijgen. Zo lees je voor de verwoesting van Jeruzalem door de babyloniërs de jaartallen 586 en 587 v. Chr. (Klaagliederen is naar aanleiding daarvan geschreven.) Dat is dus vrij nauwkeurig vast te stellen.

doornroosje schreef:Of tussen Adam en Eva en de zondvloed. :?:

Daar zat wel flink wat tijd tussen, ja.
Afgezien van de vraag of je de getallen die in de Bijbel genoemd worden in de geslachtsregisters kunt gebruiken voor de berekening daarvan, bestaat er ook een verschil tussen de getallen in de Masoretische tekst van het OT en de Septuaginta-vertaling.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 26 feb 2005 15:48

groenrondballetje schreef:Evolution as a fact and a theory

Dat kan natuurlijk niet. Een feit en een theorie tegelijk.

groenrondballetje schreef:Evolution--the process by which the genetic composition of a population changes over time--is a FACT.

Als hier de evolutie volgens darwin bedoeld wordt, dan is dat niet waar. Dat is slechts een theorie.

groenrondballetje schreef: * This process is all that is required to produce the diversity and similarity of all life on this planet today.

Als hier bedoeld wordt, de evolutie zoals Darwin er over dacht, alle leven begonnen als 1 cellig organisme en verworden tot ieder levend wezen dat nu op aarde leeft, dan is het onzin. Als God alles kant en klaar geschapen heeft dan is de evolutie niet eens nodig.

groenrondballetje schreef: * Evolution has occurred; it still is occurring; it has been directly observed, documented, demonstrated, and described. Supporting evidence for it is overwhelming (and obtained from a wide range of scientific fields).

Jaja men weet er alles al vanaf. Wie heeft er geobserveerd dat een reptiel in een vogel veranderde? Of dat een aapmens apen en mensen voortbracht?

groenrondballetje schreef:The mechanisms by which evolution occurs (e.g., natural selection, mutation, genetic drift) are presented as SCIENTIFIC THEORIES.

Ja zo is het maar net, het zijn theoriën.

groenrondballetje schreef: * Several theories have been proposed and debated. It is far from clear how evolution proceeds in every detail.

Men weet het dus eigenlijk toch niet echt, ondanks dat men het geobserveerd heeft en beschreven en zelfs gedemonstreerd?

groenrondballetje schreef:In summary, Darwin established the FACT of evolution, and proposed a THEORY, natural selection, to explain the mechanism of evolution.

Wat heeft Darwin gezien dan. Heeft hij de evolutie wel zien gebeuren, dat wist ik niet.

De link die je opgeeft en waar je de citaten vandaan hebt, is er echt eentje van een evolutie aanhanger. "Bewijsstukken" die hem te pas komen, worden wel genoemd, maar de bewijsstukken die hem slecht uitkomen, worden stilletjes verzwegen.
Er worden ook wel erg rare argumenten gegeven op die link.
Gewervelden die allemaal een overeenkomst hebben: het skelet. En volgens de schrijver daar betekent dat dat alle gewervelden een gemeenschappelijke oorsprong hebben.
Ja, ergens ben ik het daar wel mee eens, die oorsprong is onze Schepper, die zijn goede ontwerp van het skelet voor veel schepsels heeft gebruikt.
Dan wordt de ontwikkeling van een embryo genoemd, die allerlei toestanden van de evolutie zou doorlopen. Flauwekul. Een embryo moet toch groeien, het is toch niet vreemd dat dat vormeloos begint en langzaam aan vorm begint te krijgen.
Dan wordt de archaeopteryx weer eens genoemd als ware het een overgangsvorm tussen reptiel en vogel, terwijl de echt wetenschappers het wel eens zijn dat het gewoon een vogel is.
Dan worden de rudimentaire organen genoemd, alsof het overblijfselen zijn van een vroeger leven. Onkunde wordt hier aangevoerd alsof het kunde is. Mensen krijgen steeds minder rudimentaire organen. Niet omdat ze in latere generaties uit geëvolueerd zijn, maar omdat we het nut van die organen leren kennen.
En verwacht je nu van ons dat we de conclusie onderaan de pagina serieus nemen?

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 26 feb 2005 23:54

kees61 schreef:
groenrondballetje schreef:Evolution as a fact and a theory

Dat kan natuurlijk niet. Een feit en een theorie tegelijk.

Dat kan wel degelijk. Een wetenschappelijke theorie is wat anders dan een wetenschapelijk feit. Kort gezegd komt het er op neer dat een theorie een verklaring geeft en een interpretatie biedt voor de feiten. Als u die link had gelezen, was u daar zelf al achter gekomen.

groenrondballetje schreef:Evolution--the process by which the genetic composition of a population changes over time--is a FACT.

Als hier de evolutie volgens darwin bedoeld wordt, dan is dat niet waar. Dat is slechts een theorie.

Darwin sprak over variatie. Hij wist destijds nog niet dat genetica daar aan ten grondslag lag. Het gaat dus wel degelijk over hetzelfde.

groenrondballetje schreef: * This process is all that is required to produce the diversity and similarity of all life on this planet today.

Als hier bedoeld wordt, de evolutie zoals Darwin er over dacht, alle leven begonnen als 1 cellig organisme en verworden tot ieder levend wezen dat nu op aarde leeft, dan is het onzin. Als God alles kant en klaar geschapen heeft dan is de evolutie niet eens nodig.

Het gaat niet alleen om het leven van nu, maar al om het leven dat ooit bestaan heeft op aarde. De evolutietheorie geeft een wetenschappelijke verklaring voor deze diversiteit van het leven door gemeenschappelijk afstamming met modificatie.

groenrondballetje schreef: * Evolution has occurred; it still is occurring; it has been directly observed, documented, demonstrated, and described. Supporting evidence for it is overwhelming (and obtained from a wide range of scientific fields).

Jaja men weet er alles al vanaf. Wie heeft er geobserveerd dat een reptiel in een vogel veranderde? Of dat een aapmens apen en mensen voortbracht?

Welke rechter heeft geobserveerd dat een moordenaar iemand doodschoot? Betekent dit dat hij geen zinnig oordeel kan geven over de moord en de dader? Natuurlijk niet. Aan de hand van indirect bewijs kan het verleden gereconstrueerd worden. In de rechtspraak gebeurt dit, historici gaan zo te werk (welke historicus heeft bijvoorbeeld Alexander de Grote geobserveerd? Toch weten zij veel van hem!) en de biologen die de geschiedenis van het leven onderzoeken (paleontologen) gaan zo te werk. Het begrijpen van dit principe is essentieel als je iets over het verleden (zoals de geschiedenis van het leven) wilt weten!

Wetenschappers weten met grote zekerheid dat vogels van dinosauriërs afstammen omdat al het bewijs in die richting wijst (net als dat in een rechtszaak al het bewijs naar de moordenaar wijst). Als u hier het fijne van wilt weten, kun u hierover genoeg informatie vinden op het internet en in betreffende wetenschappelijke literatuur. Dit geldt ook voor de evolutie van de mens. Al het bewijs (paleontologisch, genetisch, anatomisch, enz.) wijs er na dat de moderne mens afstamt van andere mensachtigen en die weer van aapachtigen. Voor deze afstamming is veel fossiel bewijs. Kijk bijvoorbeeld eens naar het onderstaande plaatje

Afbeelding

De Overgang van aapachtigen naar mensachtigen naar moderne mens is geleidelijk geweest, zoals Darwin voorspelde en is terug te zien in het fossielenbestand

groenrondballetje schreef:The mechanisms by which evolution occurs (e.g., natural selection, mutation, genetic drift) are presented as SCIENTIFIC THEORIES.

Ja zo is het maar net, het zijn theoriën.

Juist ja, wetenschappelijke theorieën, geen gissingen of vaag vermoeden. Een wetenschappelijke theorie geeft een kloppende en samenhangende verklaring voor een wijde reeks fenomenen.

Men weet het dus eigenlijk toch niet echt, ondanks dat men het geobserveerd heeft en beschreven en zelfs gedemonstreerd?

Dat men niet alle details weet is heel normaal in de wetenschap en komt in elke discipline voor. Dit wil niet zeggen dat meen geen globaal idee heeft hoe dingen werken en zijn gegaan, in tegendeel zelfs.

Wat heeft Darwin gezien dan. Heeft hij de evolutie wel zien gebeuren, dat wist ik niet.

Darwin observeerde het ontstaan van soorten, macro-evolutie dus. Het ontstaan van soorten is nog veel vaker waargenomen en beschreven. Zie bijvoorbeeld: Observed Instances of Speciation Kijk ook eens naar de referenties!

De link die je opgeeft en waar je de citaten vandaan hebt, is er echt eentje van een evolutie aanhanger. "Bewijsstukken" die hem te pas komen, worden wel genoemd, maar de bewijsstukken die hem slecht uitkomen, worden stilletjes verzwegen.
Er worden ook wel erg rare argumenten gegeven op die link.

Alles wat op talk.origins staat is de gangbare wetenschappelijk kennis op het gebied van evolutie. Er wordt verwezen naar gangbare wetenschappelijke boeken, peer-reviewd wetenschapsbladen en zelfs naar de meest gerenommeerde wetenschappelijke bladen als Nature en Sience.
Gewervelden die allemaal een overeenkomst hebben: het skelet. En volgens de schrijver daar betekent dat dat alle gewervelden een gemeenschappelijke oorsprong hebben.

De evolutie van de gewervelden is uitgebreid gedocumenteerd in het fossielenbestand. Sla eens een boek als Vertebrate Paleontology (ik weet de schrijver zo niet uit m’n hoofd) eens open! Dit of soortgeljke boeken zijn standaardwerken in biologie-opleidingen. Ook op het internet is hier al heel veel over te vinden.
Ja, ergens ben ik het daar wel mee eens, die oorsprong is onze Schepper, die zijn goede ontwerp van het skelet voor veel schepsels heeft gebruikt.

Wat is een goed ontwerp? Waarom hebben wij een staartbeentje? Waarom is het skelet van een vis veel beter om efficiënt in het water te zwemmen dan dat van bijvoorbeeld een dolfijn? Evolutie geeft antwoord op dit soort vragen, een Schepper ook?

Dan wordt de ontwikkeling van een embryo genoemd, die allerlei toestanden van de evolutie zou doorlopen. Flauwekul. Een embryo moet toch groeien, het is toch niet vreemd dat dat vormeloos begint en langzaam aan vorm begint te krijgen.

Waarom ontwikkeld een embryo bijvoorbeeld 10 tot 12 staartwervels, die vervolgens in een later stadium weer afgebroken worden? Evolutionair prima te verklaren? Ook vanuit het idee van een Intelligente Schepper?
Dan wordt de archaeopteryx weer eens genoemd als ware het een overgangsvorm tussen reptiel en vogel, terwijl de echt wetenschappers het wel eens zijn dat het gewoon een vogel is.

Ik ben erg benieuwd naar het bewijs voor deze claim. De archaeopteryx heeft namelijk vele reptielkenmerken.
Dan worden de rudimentaire organen genoemd, alsof het overblijfselen zijn van een vroeger leven. Onkunde wordt hier aangevoerd alsof het kunde is. Mensen krijgen steeds minder rudimentaire organen. Niet omdat ze in latere generaties uit geëvolueerd zijn, maar omdat we het nut van die organen leren kennen.

Rudimentaire organen hoeven niet nutteloos te zijn. Dat is een creationistisch idee, niet een wetenschappelijke. Een rudimentair lichaamsdeel is een onderdeel van een organisme dat in omvang is afgenomen gedurende de evolutie omdat de functie waarvoor het diende significant verminderde of totaal overbodig is geworden. Een voorbeeld hiervan is ons staartbeentje met de daarop aanhechtende spieren die het zouden kunnen bewegen als het niet vergroeid was. Wat moeten we met spieren die wervels kunnen bewegen die bij de mens vergroeid zijn? Het zijn evolutionaire restanten van onze voorgangers die hun staart wel konden bewegen.

En verwacht je nu van ons dat we de conclusie onderaan de pagina serieus nemen?

De kop in het zand steken is een andere optie.

Vriendelijk groet,

Bart Klink
Laatst gewijzigd door Bart Klink op 27 feb 2005 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart Klink

Berichtdoor Bart Klink » 26 feb 2005 23:58

Boekenlezer schreef:Tsjonge, dat is nogal wat tekst, wat er achter die links zit! Moet ik dat echt allemaal gaan lezen...?? :o
Toen ik het stukje tekst doorlas wat jij als antwoord op mijn bericht had gegeven, dat hier leesbare stukje, dacht ik: dat bevestigt slechts wat ik dacht: de microevolutie wordt bewezen, maar de macroevolutie niet. Het gaat daar namelijk over microevolutie!
Tot op heden ben ik er dus nog niet van overtuigd dat macroevolutie te bewijzen valt, maar microevolutie wel.

Misschien moet u (Boekenlezer) dan eens wat relevante boeken gaan lezen? Dit is een aardige introductie: 29 Evidences for Macroevolution

Terug naar “Archief”