Hoe lees jij de Bijbel???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 feb 2005 00:43

mw schreef:heeft het ook een reden waarom jullie voor het bijbel lezen bidden?

ik vraag God of hij mijn vragen wil benantwoorden.. mij wijsheid wil geven voor iets wat ik nog moet gaan doen.. Of dat hij de juiste keuze laat zien die ik moet nemen. Of gewoon dat hij mij iets wil leren!

en het gebeurt zo vaak dat God rechtstreeks antwoord geeft op mijn vragen vanuit de bijbel! (echt wonderlijk, eerst twijvelde ik dat God het echt deed, maar nu is het een vanzelfsprekenheid geworden: ik vraag God wat en God antwoord in de bijbel)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Hoe lees jij de Bijbel???

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2005 12:50

Afat82 schreef:Hoe lees jij de Bijbel?

Achterstevoren en op z'n kop! :mrgreen:

Nou ja goed, dat was weer zo'n geintje wat spontaan bij me bovenkomt bij het zien van die titel.
Momenteel ben ik bezig in Jeremia.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jeftha

Berichtdoor Jeftha » 24 feb 2005 19:46

meestal sla ik gewoon ergens open,

maar als we op catechesatie ergens uit gelezen hebben ofzo,

dan lees ik dat gedeelte meestal savonds weer een keertje :!:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 feb 2005 23:39

Ik vind het het slechtste systeem wat er is, om de Bijbel zo willekeurig te lezen naar waar hij 'openvalt'. Zo zullen er gedeeltes zijn die nooit gelezen worden. Bovendien is de kans dat de Bijbel op bepaalde plaatsen vaker openvalt groot. Zo zal de Bijbel zelden of nooit openvallen bij Genesis 1 t/m 3.
In de toepassing van dit Bijbelleessysteem zou je dus net zo goed de hand van de satan kunnen zien als de hand van God. Dus weg er mee.
Gewoon systematisch op volgorde lezen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 24 feb 2005 23:45

jas schreef:Ik vind het het slechtste systeem wat er is, om de Bijbel zo willekeurig te lezen naar waar hij 'openvalt'. Zo zullen er gedeeltes zijn die nooit gelezen worden. Bovendien is de kans dat de Bijbel op bepaalde plaatsen vaker openvalt groot. Zo zal de Bijbel zelden of nooit openvallen bij Genesis 1 t/m 3.
In de toepassing van dit Bijbelleessysteem zou je dus net zo goed de hand van de satan kunnen zien als de hand van God. Dus weg er mee.

De hand van Satan? Alsjeblieft jas, laten we toch niet zo ontzettend overdrijven. (ik heb trouwens ook wel een degelijker manier van bijbel lezen dan hem open laten vallen). :!:
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 feb 2005 23:48

Jansen schreef:
jas schreef:Ik vind het het slechtste systeem wat er is, om de Bijbel zo willekeurig te lezen naar waar hij 'openvalt'. Zo zullen er gedeeltes zijn die nooit gelezen worden. Bovendien is de kans dat de Bijbel op bepaalde plaatsen vaker openvalt groot. Zo zal de Bijbel zelden of nooit openvallen bij Genesis 1 t/m 3.
De hand van Satan? Alsjeblieft jas, laten we toch niet zo ontzettend overdrijven. (ik heb trouwens ook wel een degelijker manier van bijbel lezen dan hem open laten vallen).

Het is net zo overdreven als wat degenen zeggen die op die manier met God 'communiceren.'
Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is een slecht systeem. En echt waar, probeer maar eens je Bijbel te laten openvallen op Gen. 3.
Dat zal je nog niet mee vallen. En nog wel zo'n belangrijk hoofdstuk. Dat wordt dan nooit meer gelezen!
Soms overdrijf ik inderdaad, maar om dingen aan de kaak te stellen is dat wel eens nodig.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 feb 2005 00:52

ik denk dat je wel gelijk hebt ja, al ben je weer ouderwets ongenuanceerd :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 feb 2005 10:41

God bestuurt toch alle dingen? Ook jou hand toch? Ik bid elke keer als ik de bijbel opsla of God de juiste bladzijde open wil slaan. En dat gebeurt! Of geloof je daar niet in. Je hebt het over "de kans" bij God zijn er geen kansen. God bestuur mijn en jou hand (als wij daar om vragen). Of geloof je nu in 1 keer in toeval?

Ik had gister een beetje oneenigheid en het liep allemaal niet zo lekker. Ik vroeg God: "wilt u mij laten zien wat ik moet doen?". Ik sloeg de bijbel open en las dit: "Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen. Als u boos wordt, zondig dan niet: laat de zon niet ondergaan over uw boosheid.

toevallig he? God laat ons dingen toevallen! das toevallig! Zo heb ik nog wel 100 voorbeelden waarop God op deze manier tot mijn spreekt. Ik zeg niet dat dit de enige manier is, maar het is een manier die God gebruikt!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 25 feb 2005 10:48

Ik lees niet zo zeer op volgorde, maar vooral daar waar ik de gaten voel in mijn kennis. Toen ik veel wist van het NT, ging ik me veel in het OT verdiepen. Maar ja, die is dan weer zo vréselijk dik, dat je daarin ook wat handvaten moet gaan aanbrengen. Indeling in 3 delen: thora, profeten en geschriften. Dat bleek wel goed te werken. Spreekt dan ook gelijk voor zich dat je bij de thora moet beginnen. (Is iets anders dan die compleet doorlezen. Ik heb me vooral in Deuteronomium verdiept, en over Genesis wist ik al behoorlijk wat van eerder.) De profeten vallen daarop terug. Maar voor het lezen van de profeten is het ook weer handig om bijvoorbeeld Koningen - behoort overigens ook tot de profetengroep - te kennen.
Ik ben niet zo'n systematische van-voor-tot-achter-alles-doorlezend-lezer, zeker niet met zulke veelzijdige en veel-studie-vereisende-boekwerken als de Bijbel.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 feb 2005 12:02

Boekenlezer schreef:
Ik ben niet zo'n systematische van-voor-tot-achter-alles-doorlezend-lezer, zeker niet met zulke veelzijdige en veel-studie-vereisende-boekwerken als de Bijbel.

Juist dan is het belangrijk om de hele Bijbel te lezen. Anders ga je nooit de onderlinge samenhang tussen de delen zien. De weg der zaligheid komt juist tot uitdrukking door de Bijbel geïntegreerd te lezen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 25 feb 2005 12:12

hijwel schreef:God bestuurt toch alle dingen? Ook jou hand toch? Ik bid elke keer als ik de bijbel opsla of God de juiste bladzijde open wil slaan. En dat gebeurt! Of geloof je daar niet in. Je hebt het over "de kans" bij God zijn er geen kansen. God bestuur mijn en jou hand (als wij daar om vragen). Of geloof je nu in 1 keer in toeval?

Nee, maar wel in de eigen verantwoordelijkheid van de mens. Jouw redenering volgend is het ook Gods hand als je iemand dood steekt.

hijwel schreef:Ik had gister een beetje oneenigheid en het liep allemaal niet zo lekker. Ik vroeg God: "wilt u mij laten zien wat ik moet doen?". Ik sloeg de bijbel open en las dit: "Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen. Als u boos wordt, zondig dan niet: laat de zon niet ondergaan over uw boosheid.

Ja, en zo zijn er nog duizenden teksten die ook van toepassing zouden kunnen zijn.
hijwel schreef:toevallig he? God laat ons dingen toevallen! das toevallig! Zo heb ik nog wel 100 voorbeelden waarop God op deze manier tot mijn spreekt. Ik zeg niet dat dit de enige manier is, maar het is een manier die God gebruikt!

Op deze manier gebruik je de Bijbel als de I Tjing, als een orakel. Ik denk dat dit gewoon giga fout is. Zeker als je daarnaast ook niet gewoon de Bijbel systematisch leest. Of geloof je dat God niet eveneens door Zijn Woord kan spreken als je de Bijbel wel op volgorde leest? Dan is zelfs de kans nog veel groter dat je een echt antwoord krijgt. Want dan kun je zeggen: "Is het geen wonder, dat dit nou net aan de beurt was om gelezen te worden?"

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 25 feb 2005 12:15

Ik lees de Bijbel als ik bij mijn vriend ben, gewoon waar zij gebleven zijn. En bij catechisatie (belijdenis) lezen we iedere keer weer een ander stukje.
Afbeelding

Jeftha

Berichtdoor Jeftha » 25 feb 2005 12:35

nou, stel je begint bij genesis, je leest elke dag 1 hoofdstuk;

dan ben jij bejaard als je bij openbaringen bent,

en als je nou willekeurig openslaat dan lees je de éne dag uit Genesis, de andere dag mattheus, en dan weer openbaringen.

of zie ik dat dan weer verkeerd :?: :?: :?:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 feb 2005 12:49

hijwel schreef:God bestuurt toch alle dingen? Ook jou hand toch? Ik bid elke keer als ik de bijbel opsla of God de juiste bladzijde open wil slaan. En dat gebeurt! Of geloof je daar niet in. Je hebt het over "de kans" bij God zijn er geen kansen. God bestuur mijn en jou hand (als wij daar om vragen). Of geloof je nu in 1 keer in toeval?

Nee, maar wel in de eigen verantwoordelijkheid van de mens. Jouw redenering volgend is het ook Gods hand als je iemand dood steekt.

ik zeg er bij "als wij daar om vragen". Als wij God om wijsheid vragen zal hij ons dat geven.. Ik geloof dat God antwoord kan geven op onze vragen als wij systamatisch lezen. (ook al is de "kans" nog kleiner dat je het juiste gedeelte leest :roll: ) Maar waar geloof je nou in? Als ik God vraag of hij antwoord wil geven en ik vertrouw er op dat Hijzelf mijn handen bestuurt dan mag ik geloven dat ik het juiste gedeelte opensla. (of is het dan in 1 keer toeval?).

hijwel schreef:Ik had gister een beetje oneenigheid en het liep allemaal niet zo lekker. Ik vroeg God: "wilt u mij laten zien wat ik moet doen?". Ik sloeg de bijbel open en las dit: "Leg daarom de leugen af en spreek de waarheid tegen elkaar, want wij zijn elkaars ledematen. Als u boos wordt, zondig dan niet: laat de zon niet ondergaan over uw boosheid.

Ja, en zo zijn er nog duizenden teksten die ook van toepassing zouden kunnen zijn.

ja God heeft mij gisteravond vast niet geantwoord op mijn vragen. Hij heeft mij echt niet laten zien wat ik moest doen.. Kom op zeg! God zei tegen mij: "hijwel, spreek maar gewoon de waarheid. En maak voor zonsondergang nog alles goed!" En zo is het gebeurt! God bestuurt mijn handen.

hijwel schreef:toevallig he? God laat ons dingen toevallen! das toevallig! Zo heb ik nog wel 100 voorbeelden waarop God op deze manier tot mijn spreekt. Ik zeg niet dat dit de enige manier is, maar het is een manier die God gebruikt!

Op deze manier gebruik je de Bijbel als de I Tjing, als een orakel. Ik denk dat dit gewoon giga fout is. Zeker als je daarnaast ook niet gewoon de Bijbel systematisch leest. Of geloof je dat God niet eveneens door Zijn Woord kan spreken als je de Bijbel wel op volgorde leest? Dan is zelfs de kans nog veel groter dat je een echt antwoord krijgt. Want dan kun je zeggen: "Is het geen wonder, dat dit nou net aan de beurt was om gelezen te worden?"

daar geloof ik in! God gebruikt alle manieren om antwoorden te geven op onze vragen. Ik heb ook niet beweerd dat de manier van mij "de enige juiste" manier is van bijbellezen. Ik weet alleen zeker dat God op deze manier spreekt! En ik geloof graag dat God tot jou spreekt in systematisch lezen van de bijbel. Tenslotten is de bijbel een wonderlijk boek rechtstreeks uit de hemel.

joepie

Berichtdoor joepie » 25 feb 2005 14:33

Wij hebben de Bijbel al op allerlei manieren gelezen.
Gewoon na ons trouwen vooraan begonnen en helemaal uit gelezen.
Daarna hebben we de Bijbel met een dagboekje gelezen.
Toen weer van voren af aan.
En we lezen gewoon ook stukken die we nodig hebben voor de Bijbelstudie, voor de gesprekken aan tafel. Voor de preek nabespreking.
Nu lezen we de Bijbel weer met een Bijbels dagboekje.
En ze mogen om de beurt een Bijbel boek uit kiezen die ze graag gelezen willen hebben. Zo zijn we nu Ruth aan het lezen.

En ik moet zeggen dat ik ook geloof dat als je God vraagd om je te helpen dat Hij dat kan doen door je een stuk te laten lezen die jij ziet als van toepassing. Zo hebben wij dat ook vaak meegemaakt.
We hebben zelfs zeer regelmatig door de weeks ergens een discussie over en dan komt het zondags in de preek voor. Alsof de Dominee zou weten van onze discussie. Maar dat is niet zo, het is God die dat bestuurd. Daar geloof ik in.

Om dan te zeggen dat God het dan ook bestuurd als je iemand doodslaat is natuurlijk weer een onzin opmerking. Want dat gaat recht tegen Zijn geboden in.

Terug naar “Archief”