jean schreef:Jean schreef:
En natuurlijk moet dit met alle respect voor de persoon gedaan worden, maar niet met respect voor een meningRiska schreef:
Dan slaat elk gesprek, elke discussie dood.
Tenzij ik je verkeerd begrijp.
Als je bedoelt met respect voor de persoon in kwestie, maar ik ga hem/haar vragen stellen over zijn/haar mening, dus als je stelt dat je het niet eens bent met die mening, is het een ander verhaal, dat opent een gesprek/discussie.
Het is heel bijbels om het niet te tolereren dat mensen dwalen hoor. En ik heb toch uitgelegd dat het opgaat op het moment dat het wezelijke dwalingen zijn? Als het gaat om iemands behoud, dan hoef je geen respect te hebben voor iemands mening, als diegene daarmee dwaalt. Ik heb helemaal geen respect voor de Islam, echt niet, het is een godsdienst die eer die aan God toekomt, voor zichzelf opeist. Maar dat betekent niet dat ik vind dat alle moslims uitgeroeid moeten worden, of in een minder heftig geval, afgekeurd. Het is dan een feit dat ze dwalen, en daar moeten ze op aangesproken worden, maar ze zijn niet minder of wat dan ook. Hier hoef je niet inhoudelijk op te reageren, het is maar een voorbeeld.
Ik vraag me af, hoe deed Paulus dat nu ook alweer op de Aereopagus? Volgens mij zei hij niet: "jullie dwalen, bekeert u, stelletje blinde heidenen!" Nee, hij ging het gesprek aan, omdat hij zelf ook wel aanvoelde dat dat een betere manier was om die mensen te bereiken. Dat geldt nu nog steeds, en het is dus zeker wel 'erg' als een discussie doodvalt.
En dat discussies daarom soms doodvallen, wat zou dat geven? Als de waarheid gezegd is, dan is het toch duidelijk? En als het niet de waarheid is, nou, onderbouw dan maar eens een andere waarheid! Maar geef niet zomaar een brul dat het geklets is, zonder dat je het kunt weerleggen. Dat is de hele vraag van dit topic, als ik Pierro goed begrijp.
Als de waarheid gezegd is, is het goed? Dat ligt er maar net aan of iedereen het er mee eens is dat dat de waarheid is..

En als je de discussie dan afkapt met zulke 'waarheden' creeer je idd een schijnwerkelijkheid zoals sela al zei. De 'waarheid' mag dan misschien op je scherm staan, maar daar schiet je weinig mee op als iedereen van binnen nog heel wat andere ideeen heeft die echter niet geuit mogen worden.