Wilt u donor worden? Of juist niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 22 mar 2003 16:29

ik weet het niet. die scheiding tussen geestleijk en letterlijk bestaat niet zo volgens mij.

Er zit nog een kant aan de zaak: wie zegt dat de medische mogelijkheden van dit moment wel de bedoeling van God zijn? Dát vindt ik nog het moeilijkste. Moet je het leven rekken als het eigenlijk stopt?

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 22 mar 2003 19:29

maar natuurlijk ben ik donor !!
ik zie geen enkele reden een ander iets niet te gunnen wat ze nodig hebben waneer ik het zelf niet meer nodig heb
want wie zijn wereldse bezittingen niet los wil laten na de dood is wel heeeel erg egoistisch !
dus waneer ik de pijp aan maarten heb gegeven mogen ze mijn onderdelen in de uitverkoop gooien
leaver dea as slaaf

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 24 mar 2003 08:29

Hijwel:
ff wat het eerst beteft..
heeft dit zin? Ik vind het een beetje dezelfde gedachte dat je je stemrecht maar aan je moedergeeft om haar een beslissing te laten menen.
Ik denk dat je nabestanden na gaan wat jij zou hebben gedaan.
En wie weet nou het beste wat jij zou gaan doen.
Ik denk dat ik dat zelf het beste weet....

Je nabestaanden weten dan toch dat jij donor wil zijn? Alleen moeten zij toestemming geven voor ze wat uit je lijf gaan halen. Dat is dus 'een extra zekerheid' dat ze het niet te vroeg doen zeg maar. Zo zie ik dat tenminste.
Leef of je honderd jaar wordt, maar morgen kunt sterven!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 24 mar 2003 10:36

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 24 mar 2003 11:03

"Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben..."

Of mogen we met ons lichaam doen wat we willen? Is dat niet belangrijk, als je ziel maar gered is. Waarom heeft Jezus dan naar lichaam en ziel moeten lijden?
Ook komt de grote waarde van het begraven en het opgebaard worden naar voren. In de Bijbel worden de lichamen ook begraven, er wordt met respect mee omgegaan.

Verder vind ik het flauw gezegd, dat niet-donoren geen donororganen mogen accepteren. Omdat degenen die hun organen ter beschikking stellen, daar zelf de verantwoordelijkheid voor nemen. Je moet het zo zien: Electriciteit gebruiken op zondag, van het Openbaar Vervoer gebruik maken terwijl deze ook op zondag werken. Zo zijn er meer dingen.

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 24 mar 2003 11:05

Is dit niet het laatste wat je voor je naaste kan doen?

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 24 mar 2003 11:14

Wilko schreef:
Verder vind ik het flauw gezegd, dat niet-donoren geen donororganen mogen accepteren.

Als ik het goed begrijp keur je donatie af. Dan ben ik het met het bovenstaande van jou niet eens. als je uit principe geen donor wil zijn, moet je uit principe ook geen donororganen accepteren! Anders ben je wel erg egoistisch bezig hoor! Jij wilt wel leven met de nier of i.d. van iemand anders, en dat die dan in jouw ogen de fout in gaat, kan je niet schelen?

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 24 mar 2003 13:32

"Als ik het goed begrijp keur je donatie af."

Ik vind het een middelmatige zaak als ik het zo eens mag zeggen. Maar ik ben er totaal niet van overtuigd of het wel goed is om donor te zijn, hoewel ik anderen er echt niet om veroordeel, want het staat niet met zoveel woorden in de Bijbel dat je donor of juist geen donor moet zijn. Voor mezelf zou ik het gewoon niet doen, daarmee vind ik 'afkeuren' dus een te zwaar woord.

"Als je uit principe geen donor wil zijn, moet je uit principe ook geen donororganen accepteren! Anders ben je wel erg egoistisch bezig hoor!"

Ik heb geprobeerd uit te leggen waarom ik dat niet zozeer egoistisch vind, maar wel dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft.

"Jij wilt wel leven met de nier of i.d. van iemand anders, en dat die dan in jouw ogen de fout in gaat, kan je niet schelen?"

De fout vind ik een te zwaar woord. Ik zou me d'r zelf niet echt lekker bij voelen als ik me op zou geven als donor. Ons lichaam is duur gekocht. Ik zou het ook best vreemd vinden om met andermans nier door het leven te gaan, maar ik vind wel dat de kansen die je geboden worden, dat je die aan moet nemen.

Lotte
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lotte » 24 mar 2003 13:43

Nou sorry hoor, maar ik vind je redenering niet echt kloppen. Als jij zelf door een orgaandonatie zou blijven leven, zou je het wel doen, maar met een raar gevoel. (dat heeft iedereen die een orgaan van iemand anders krijgt.) Maar als je wat af moet staan zou je het niet doen. Terwijl je lichaam na je dood tot stof vergaat, en bij de opstanding een nieuw lichaam krijgt! als je dan met een orgaan iemand zou kunnen helpen, lijkt mij dat niet verkeerd. Wat zou je dan doen als bv jouw moeder of jouw broer een nier nodig had? Terwijl jij een geschikte nier hebt en je bent in staat om die te missen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 mar 2003 19:10

Hijwel:
Quote:
ff wat het eerst beteft..
heeft dit zin? Ik vind het een beetje dezelfde gedachte dat je je stemrecht maar aan je moedergeeft om haar een beslissing te laten menen.
Ik denk dat je nabestanden na gaan wat jij zou hebben gedaan.
En wie weet nou het beste wat jij zou gaan doen.
Ik denk dat ik dat zelf het beste weet....

Je nabestaanden weten dan toch dat jij donor wil zijn? Alleen moeten zij toestemming geven voor ze wat uit je lijf gaan halen. Dat is dus 'een extra zekerheid' dat ze het niet te vroeg doen zeg maar. Zo zie ik dat tenminste.

Ow dat wist ik niet... owke ik zal me ouders eens vragen of ze er net zo over denken als ik... want die zijn nog geen donor...
Maar ik neem denk ik maar zelf de besllissing...
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 mar 2003 19:23

wie had het over de zegeningen van de vooruitgang? Vroeger had je zulke moeilijke discussies niet, dan stierf je aan je ziekte.
Ik heb ook een hekel aan de gedachte om mijn organen aan een ander af te staan. Wil God dat daardoor het leven van een ander verlengd word? En wat is dat voor persoon? Zijn je organen daar wel aan besteed?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mar 2003 10:32

En wat is dat voor persoon? Zijn je organen daar wel aan besteed?
Ieder mens heeft nog een ziel voor de eeuwigheid!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 10:43

Ieder mens heeft nog een ziel voor de eeuwigheid!
hm.. daar wordt in het algemeen weinig mee gedaan. We hoeven de plaats van God niet in te nemen. Als je 'zielen voor de eeuwigheid' wil redden zijn er wel betere middelen te bedenken dan je organen zonder getuigenis af te staan aan een wildvreemde. De meeste mensen zijn normaal ook niet zo meelevend met de ziel van een ander.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mar 2003 13:59

Ik denk dat het beter is om allebij te doen getuigen in dit leven en om je naaste te helpen naar dit leven.

waarom nemen wij de plaats van God in als wij organen afstaan na dit leven.

Ik zal je een voorbeeld proberen te geven:
Er licht een man op de rand van een afgrond en dreigt in een rafijn te vallen.
Help jij die man dan? Ja toch?
Verleng jij dan zijn leven? Ja toch?
Neem jij dan de plaats van God over? Nee je gebruikt de gaven die je hebt gekregen om deze man te reden.

Nou er is iemand die ziek is hij licht op de rand van de dood. Jij kan hem helpen.
Help jij die man dan? Ja toch?
Neem jij dan de plaats van God over? Nee je gebruikt de gaven die je hebt gekrege om deze man te reden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 mar 2003 14:28

Wie zegt dat God wil dat we organen transplanteren :?:

Terug naar “Archief”