Berichtdoor Wilko » 24 mar 2003 13:32
"Als ik het goed begrijp keur je donatie af."
Ik vind het een middelmatige zaak als ik het zo eens mag zeggen. Maar ik ben er totaal niet van overtuigd of het wel goed is om donor te zijn, hoewel ik anderen er echt niet om veroordeel, want het staat niet met zoveel woorden in de Bijbel dat je donor of juist geen donor moet zijn. Voor mezelf zou ik het gewoon niet doen, daarmee vind ik 'afkeuren' dus een te zwaar woord.
"Als je uit principe geen donor wil zijn, moet je uit principe ook geen donororganen accepteren! Anders ben je wel erg egoistisch bezig hoor!"
Ik heb geprobeerd uit te leggen waarom ik dat niet zozeer egoistisch vind, maar wel dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft.
"Jij wilt wel leven met de nier of i.d. van iemand anders, en dat die dan in jouw ogen de fout in gaat, kan je niet schelen?"
De fout vind ik een te zwaar woord. Ik zou me d'r zelf niet echt lekker bij voelen als ik me op zou geven als donor. Ons lichaam is duur gekocht. Ik zou het ook best vreemd vinden om met andermans nier door het leven te gaan, maar ik vind wel dat de kansen die je geboden worden, dat je die aan moet nemen.