Barmhartig en begripvol????

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Barmhartig en begripvol????

Berichtdoor Riska » 23 feb 2005 19:48

Het valt mij op dat in bepaalde items zo onbarmhartig en bijna liefdeloos gereageerd wordt.
Je moet strikt volgens bepaalde regels of wetten leven of volgens de Bijbel en als dat niet gebeurt, of als iemand aangeeft om diverse redenen
een worsteling te hebben (gehad) met God, word je om de oren geslagen met Bijbelteksten of met aanwijzingen hoe het wel zou moeten.
Alles wat ertegen in gebracht wordt, wordt afgedaan met: zonde, of een dwaalweg, of met "dat kan wel even zo zijn, maar dan moet het toch uitlopen op.." Er is altijd een verwijt richting degene die moeite heeft.

Vraag die bij mij opkomt is of de mensen die aan dit forum deelnemen altijd precies weten hoe het moet, nooit problemen hebben (gehad) met geloven, nooit getwijfeld hebben - of nooit twijfelen.
En of iedereen precies weet waar je uit moet komen na een strijd.
Op één plek, een andere schijnt niet goed te zijn.

Is het een kwestie van leeftijd - en daardoor misschien nog enigszins ongenuanceerd denken, dat er soms zo verschrikkelijk onbarmhartig gereageerd wordt naar mensen die een buitengewoon zware weg hebben of hadden te gaan?
Of is er gewoon alleen maar onbegrip voor deze mensen en alleen maar de boodschap dat het 'zus en zo moet' en anders niet?

Omdat ik telkens weer oploop tegen een bijna onbarmhartig reageren, zonder echt inleven in de ander en zonder enig teken van begrip voor de ander, zet ik het hier maar als vraag neer...

gurl
Mineur
Mineur

Re: Barmhartig en begripvol????

Berichtdoor gurl » 23 feb 2005 19:56

Riska schreef:Het valt mij op dat in bepaalde items zo onbarmhartig en bijna liefdeloos gereageerd wordt.
Je moet strikt volgens bepaalde regels of wetten leven of volgens de Bijbel en als dat niet gebeurt, of als iemand aangeeft om diverse redenen
een worsteling te hebben (gehad) met God, word je om de oren geslagen met Bijbelteksten of met aanwijzingen hoe het wel zou moeten.
Alles wat ertegen in gebracht wordt, wordt afgedaan met: zonde, of een dwaalweg, of met "dat kan wel even zo zijn, maar dan moet het toch uitlopen op.." Er is altijd een verwijt richting degene die moeite heeft.

Vraag die bij mij opkomt is of de mensen die aan dit forum deelnemen altijd precies weten hoe het moet, nooit problemen hebben (gehad) met geloven, nooit getwijfeld hebben - of nooit twijfelen.

Is het een kwestie van leeftijd - en daardoor misschien nog enigszins ongenuanceerd denken, dat er soms zo verschrikkelijk onbarmhartig gereageerd wordt naar mensen die een buitengewoon zware weg hebben of hadden te gaan?
Of is er gewoon alleen maar onbegrip voor deze mensen en alleen maar de boodschap dat het 'zus en zo moet' en anders niet?

Omdat ik telkens weer oploop tegen een bijna onbarmhartig reageren, zonder echt inleven in de ander en zonder enig teken van begrip voor de ander, zet ik het hier maar als vraag neer...

Tja ik denk dat het voor sommige mensen gewoon heel moeilijk is om je in te leven in anderen ofzo...ik weet niet precies hoe dat komt misschien zijn het gewoon eikels of komt het wel voort uit onzekerheid...het is nl makkelijker om alles volgens regeltjes te bekijken als te zeggen dat je iets misschien niet weet ofzo.
Ik moet zeggen dat ik het zelf ook wel eens moeilijk vind om me in te leven in anderen, soms snap ik gewoon niet dat iemand het niet zo ziet als ik... :oops:
En misschien als ik niet wat had meegemaakt was ik ook wel zo'n eikel geweest...en jij misschien ook wel...
Maar goed je kan twee dingen doen of ze negeren of voor ze bidden...
Ik denk trouwens niet dat het iets met leeftijd te maken heeft.
stomp niet af, blijf slijpen

Melody

Berichtdoor Melody » 23 feb 2005 19:59

De ervaring leert dat de mensen die het hardst schreeuwen vaak de grootste balk in hun oog hebben.

(sorry voor de onbarmhartige reactie, maar ik vind het zelf ook nogal frustrerend)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2005 20:07

Tja, het is enerzijds een gebrek aan levenservaring (en een daaraan gekoppeld gebrek aan inlevingsveromgen) denk ik, maar anderzijds zijn er ook mensen die wel van alles meegemaakt hebben maar daar gewoon niet echt lering uit trekken en dezelfde zwart-wit-denkbeelden aanhangen.

Het zijn hier toch lang niet altijd de ouderen die genuanceerd denken.. :wink:

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 23 feb 2005 21:26

Riska schreef:Het valt mij op dat in bepaalde items zo onbarmhartig en bijna liefdeloos gereageerd wordt.

Misschien moet ik hier maar niet eens reageren aangezien ik ernstig het vermoeden heb dat dit topic (mede) tegen mij gericht is....
Toch wil ik erop wijzen dat het mij ook pijn doet hoe er hier over bepaalde zaken gesproken wordt.... En dan met name over God...
En als je bedoelt dat het op 'één plaats' uitkomen over God gaat, dan ben ik daar absoluut van overtuigd. Ten alle tijden blijft er maar één plaats over en dat is aan Zijn voeten. En dat om het simpele feit dat ons hele leven in het teken van Zijn dienst moet staan!
Wat betreft het stukje ' het moet zus of zo ' weet ik niet precies waar je op doelt.... Als je in discussies je niet meer wilt laten leiden door God en de Bijbel, tja dan zul je het niet altijd met mij eens zijn aangezien ik dat altijd als uitgangspunt (probeer) te nemen....
Ik probeer me in ieder geval wel enigsinds in te leven in een situatie, maar dat is veelal heel lastig aangezien er op een forum maar beknopte informatie gegeven wordt. En dat kan leiden tot mogelijk wat pijnlijke reactie's. Ik probeer in ieder geval overal op te reageren met in het achterhoofd mijn uitgangspunt de Bijbel..... Mocht het vooringenomen of hard overkomen mag je mij er zeker op wijzen... Maar dat er andere meningen en visies zijn is onslosmakelijk verbonden aan een forum, hoe pijnlijk dit ook over kan komen soms......

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 23 feb 2005 21:27

Melody schreef:De ervaring leert dat de mensen die het hardst schreeuwen vaak de grootste balk in hun oog hebben.

(sorry voor de onbarmhartige reactie, maar ik vind het zelf ook nogal frustrerend)

Er is mij ook altijd gevraagd om concrete situaties toen ik dit soort opmerkingen plaatste.... (zie bijv. topic Inhoudelijke vervlakking)
Ik zou je nu ook willen vragen om toch iets concreter te zijn.....

Riska

Berichtdoor Riska » 23 feb 2005 21:59

Aragorn schreef:Het zijn hier toch lang niet altijd de ouderen die genuanceerd denken.. :wink:

Ik weet het, ik weet het. Ik zal geen namen noemen maar ik vind tegen alle "Bijbelse geweld" in af en toe een reactie van een - naar ik meen - negentienjarige, waar ik altijd weer vreugde aan beleef.

Pierro schreef:Misschien moet ik hier maar niet eens reageren aangezien ik ernstig het vermoeden heb dat dit topic (mede) tegen mij gericht is....

Lang niet alleen tegen jou, al vind ik dat je inderdaad af en toe bijna liefdeloos en onbarmhartig reageert - ik zeg het maar eerlijk. Maar je bent niet de enige...

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 23 feb 2005 22:04

Riska schreef:
Aragorn schreef:Het zijn hier toch lang niet altijd de ouderen die genuanceerd denken.. :wink:

Ik weet het, ik weet het. Ik zal geen namen noemen maar ik vind tegen alle "Bijbelse geweld" in af en toe een reactie van een - naar ik meen - negentienjarige, waar ik altijd weer vreugde aan beleef.

Wat versta je (hier) onder bijbels geweld? Is dat eigenlijk wel mogelijk?

Pierro schreef:Misschien moet ik hier maar niet eens reageren aangezien ik ernstig het vermoeden heb dat dit topic (mede) tegen mij gericht is....

Lang niet alleen tegen jou, al vind ik dat je inderdaad af en toe bijna liefdeloos en onbarmhartig reageert - ik zeg het maar eerlijk. Maar je bent niet de enige...

Wanneer dan? Ook gezien de situaties zoals die geschetst worden? En is het noemen van bijbelse zaken dan als onbarhmartig te bestempelen?
(zie verder mijn vorige reactie in dit topic)

Riska

Berichtdoor Riska » 23 feb 2005 22:20

Pierro,

Ik heb nog éénmaal in het andere topic gereageerd. Daaruit kun je een beetje opmaken wat ik bedoel.
Ik heb het gevoel dat jullie erg snel klaarstaan met een oordeel - het moet zus en zo en anders klopt het niet...

caprice

Berichtdoor caprice » 23 feb 2005 23:01

Riska schreef:Vraag die bij mij opkomt is of de mensen die aan dit forum deelnemen altijd precies weten hoe het moet, nooit problemen hebben (gehad) met geloven, nooit getwijfeld hebben - of nooit twijfelen.

Ja, en niet zo weinig ook.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=4149

Maar toch mocht dat een zoete tijd wezen, want toen lag het zo nauw en teer tussen God en mijn ziel.

Riska schreef:En of iedereen precies weet waar je uit moet komen na een strijd.

Inderdaad op één plek. Het moet altijd uitdrijven tot aan de voeten van Christus, een plekje laag bij de grond. Dan denk je niet zo groot meer van jezelf.

lindita
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor lindita » 23 feb 2005 23:38

Ik vind wel dat mensen hier soms keihard met Bijbelteksten smijten.
Iets meer inlevingsvermogen voor het feit dat iemand soms even de weg kwijt kan zijn o.i.d. mag idd wel wat meer.
:!:

Ik hoop overigens niet dat ik bij de door Riska beschreven personen hoor?? :?
Het is iig niet mijn bedoeling om hard over te komen!
the most important things in life are not things

caprice

Berichtdoor caprice » 24 feb 2005 06:12

lindita schreef:Ik vind wel dat mensen hier soms keihard met Bijbelteksten smijten.
Iets meer inlevingsvermogen voor het feit dat iemand soms even de weg kwijt kan zijn o.i.d. mag idd wel wat meer.
:!:

Gods Woord is een tweesnijdend scherp zwaard, maar je mag iets niet uit het verband rukken.

lindita schreef:Ik hoop overigens niet dat ik bij de door Riska beschreven personen hoor?? :?
Het is iig niet mijn bedoeling om hard over te komen!

Dat is ook nooit mijn bedoeling.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 feb 2005 10:51

Caprice schreef:Gods Woord is een tweesnijdend scherp zwaard, maar je mag iets niet uit het verband rukken

En dat doe jij met deze tekst, die niet en nooit bedoeld is om iemand mee neer te sabelen, die omdat er getwijfeld wordt, omdat er gestreden wordt, misschien niet helemaal volgens bijbels voorschrift (of hoe je het uitlegt) is, maar gebruikt is waar de kwestie van het volgen van Jezus aan de orde was. Waar gezinnen uit elkaar vielen/vallen omdat het ene deel wel, het andere deel van het gezin/de familie niet gelooft.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 24 feb 2005 16:18

Riska schreef:Is het een kwestie van leeftijd - en daardoor misschien nog enigszins ongenuanceerd denken, dat er soms zo verschrikkelijk onbarmhartig gereageerd wordt naar mensen die een buitengewoon zware weg hebben of hadden te gaan?

Misschien heeft het te maken met 'geestelijke leeftijd'?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 feb 2005 16:21

Gods Woord is een tweesnijdend scherp zwaard, maar je mag iets niet uit het verband rukken.
Maar daar hoef jij nog niet iemand geestelijk mee te onthoofden, zijn geloof aan mootjes te hakken en hem te vertrappen... Naar mijn idee zijn het vooral mensen die God alleen kennen als 'De God van de Bijbel' en niet als God van ervaring..

Die zeggen dat je niet boos mag zijn op God, omdat God goed is...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”