voor twijfelende zoekende mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

voor twijfelende zoekende mensen

Berichtdoor @mic » 31 dec 2003 15:58

6 vragen:

1. Geloof je dat zondaar bent?
2. Geloof je dat Jezus alle zonden kan vergeven
3. Geloof je dat Jezus zonden wil vergeven van zondaren die Hem daarom vragen?
4. Geloof je dat Jezus jouw zonden wil vergeven als je daarom vraagt?
5. Heb je er wel eens oprecht omgevraagd? / vraag je er oprecht om?
6. En kun je dus geen andere conclusie kunt trekken dan dat Jezus voor jouw rechtvaardiging aan het kruis is gegaan?

Als je alle vragen naar eer en geweten oprecht met ja kunt beantwoorden geloof ik dat je bekeerd ben...

Voor mensen die daaraan twijfelen wil ik het wel onderbouwen.
(PB's ook welkom)
Laatst gewijzigd door @mic op 01 jan 2004 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 31 dec 2003 16:30

Ja maar helaas, ik ben niet bekeerd!

caprice

Re: voor twijfelende zoekende mensen

Berichtdoor caprice » 31 dec 2003 16:36

@mic schreef:5. Heb je er wel eens oprecht omgevraagd? / vraag je er oprecht om?

Als je alle vragen naar eer en geweten oprecht met ja kunt beantwoorden geloof ik dat je bekeerd ben...

Oprecht. Wat is oprecht. Ik weet het niet.
En het geloof dat je geschonken moet worden. Ik weet niet zeker dat ik het bezit. En een geloof is een zeker weten...

Dus ik twijfel nogal.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 dec 2003 17:42

punt 5 vind ik moeilijk. het feit dat wanneer je oprecht bent voot God vind ik moeilijk. tegen mensen vind ik niet moeilijk.
het is ook een stuk onzekerheid waar ik mee zit.
het raakt, volgens mij, wel de kern.

ja Caprice, alle punten moeten wel geschonken worden. dat is zo.
maar die worden toch aangereikt in Gods Woord?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

caprice

Berichtdoor caprice » 31 dec 2003 17:50

columbus schreef:punt 5 vind ik moeilijk. het feit dat wanneer je oprecht bent voot God vind ik moeilijk. tegen mensen vind ik niet moeilijk.
het is ook een stuk onzekerheid waar ik mee zit.
het raakt, volgens mij, wel de kern.

ja Caprice, alle punten moeten wel geschonken worden. dat is zo.
maar die worden toch aangereikt in Gods Woord?

Ja, maar het moet toch ook beleefd worden in het hart, duisternis weggenomen en Licht gekomen?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 31 dec 2003 17:56

ja, maar hoe zie jij dat Licht? als een fel licht? of als een soort van herkenning van ja! zo is dat! :?:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 31 dec 2003 20:35

caprice schreef:Ja, maar het moet toch ook beleefd worden in het hart, duisternis weggenomen en Licht gekomen?

over welke duisternis heb je het en over wel licht?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 01 jan 2004 02:13

hijwel schreef:
caprice schreef:Ja, maar het moet toch ook beleefd worden in het hart, duisternis weggenomen en Licht gekomen?

1 Johannes 1:
5 En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben, en wij u verkondigen, dat God een Licht is, en gans geen duisternis in Hem is.
6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet.
7 Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 jan 2004 13:17

essieee schreef:Ja maar helaas, ik ben niet bekeerd!
Hoe kun je niet bekeerd zijn als je wel gelovig bent? (en dan bedoel ik een waar geloof wat je volgens mij hebt als je op de 5 bovenstaande punten Ja kunt zeggen) Je weet het misschien nog niet zo van jezelf dan. Maar dat is iets anders.
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 jan 2004 13:19

caprice schreef:
@mic schreef:5. Heb je er wel eens oprecht omgevraagd? / vraag je er oprecht om?

Oprecht. Wat is oprecht. Ik weet het niet.
En het geloof dat je geschonken moet worden. Ik weet niet zeker dat ik het bezit. En een geloof is een zeker weten...

Dus ik twijfel nogal.
Kan een zondig mens ooit helemaal oprecht zijn tegenover God? Ik denk het niet. Kijk naar de DL: Bekering is een verandering van de wil: Een ongelovige wil niet bekeerd worden (want er is niemand die oprecht zoekt), als jij ergens een wil voelt om bekeerd te zijn (al is het uit jarloersheid) is het God die dat in jouw werkt, want uit jezelf zou je uberhaupt helemaal niets willen. Daar mag je je aan vastklampen.
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jan 2004 13:20

caprice schreef:
hijwel schreef:

1 Johannes 1:
5 En dit is de verkondiging, die wij van Hem gehoord hebben, en wij u verkondigen, dat God een Licht is, en gans geen duisternis in Hem is.
6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben, en wij in de duisternis wandelen, zo liegen wij, en doen de waarheid niet.
7 Maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, zo hebben wij gemeenschap met elkander, en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

Je zal nooit licht gaan geven, en nooit licht zien, als je gordijnen dicht houd en Zijn licht niet binnen laat.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jan 2004 13:23

@mic schreef:5 vragen:

(PB's ook welkom)

Mischien moet je er nog 1 puntje bijzetten, ook al hoeft dit niet van jou te komen.
6. Mag je geloven dat Jezus voor jou is gestorven?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 jan 2004 13:26

hijwel schreef:
@mic schreef:5 vragen:

(PB's ook welkom)

Mischien moet je er nog 1 puntje bijzetten, ook al hoeft dit niet van jou te komen.
6. Mag je geloven dat Jezus voor jou is gestorven?
Eehh dat vond ik eigenlijk de conclusie die je zelf mag trekken als je 4 en 5 met ja beantwoord, maar er zit iets in ja, kzal hem er ff bijzetten.
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jan 2004 13:29

@mic schreef: Eehh dat vond ik eigenlijk de conclusie die je zelf mag trekken als je 4 en 5 met ja beantwoord, maar er zit iets in ja, kzal hem er ff bijzetten.

Is dat alleen een conclusie? Volgens mij kan je vanuit je zelf nooit geloven in Jezus als jou verlosser. Geloof wordt gegeven, dus een conclusie is mischien de opdracht maar voor zo'n conclusie heb je God nodig (ik wel iig).

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 jan 2004 13:35

hijwel schreef:
@mic schreef: Eehh dat vond ik eigenlijk de conclusie die je zelf mag trekken als je 4 en 5 met ja beantwoord, maar er zit iets in ja, kzal hem er ff bijzetten.

Is dat alleen een conclusie? Volgens mij kan je vanuit je zelf nooit geloven in Jezus als jou verlosser. Geloof wordt gegeven, dus een conclusie is mischien de opdracht maar voor zo'n conclusie heb je God nodig (ik wel iig).
Nou ik heb persoonlijk door redenatie (die ik min of meer van Spurgeon heb) gezien dat het hetgene waar m'n onbekeerdheid in lag geen onwilligheid van God was, maar van mij, dat ik niet geloofde dat Hij z'n beloften waar zou maken. Als je gelooft erken je dat de Bijbel waar is. Als je erkent dat de Bijbel waar is erken je dat Jezus waar is, en dat Hij is wie hij zegt te zijn. Naar de wereld gekomen om zondaren te redden. Maar je weet dan ook uit de Bijbel dat Hij gekomen is om zondaren te redden en dat Hij geloof vraagt om ze te vergeven. Waarin moet je dan geloven? Juist wat hierboven dus staat. Soort cirkelredenering waar je 'in moet stappen' (d.w.z. geloven/ vertrouwen)
Afbeelding

Terug naar “Archief”