Houden van een vrouw, hoe moet dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 feb 2005 18:08

Cathy schreef:*off-topic*
Kijk, ik vind het een beetje unfair en hypocriet om af te geven op het feminisme waaraan we, ondanks het feit dat het een on-chr. stroming was, veel te danken hebben voor onze huidige positie. Van de dingen die zij bewerkstelligd hebben plukken nu ook christen- vrouwen de vruchten.

Inderdaad. Alhoewel de eerste generatie feministen het gewoon zelf nog niet zo begrepen hadden. :)

En als je dit soort dingen gewoon in je achterhoofd houdt is er geen vuiltje aan de lucht. :-oo

Ach ja, met een beetje goeie wil van beide kanten kom je een heel eind.

* ook een verschil waar ik me over blijf verbazen; als vrouwen iets mankeren is sex het eerste wat ze uit hun hoofd zetten.
Mannen zetten dit nooit en never uit hun hoofd, geloof ik. :?

Dat is biologisch prima te verklaren. :wink:

Nancie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nancie » 22 feb 2005 19:00

en toch geloof ik dat ik wel normaal ben

:mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 feb 2005 19:17

Nancie schreef:en toch geloof ik dat ik wel normaal ben

Dat is inderdaad ook typisch vrouwelijk ja. 8)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 feb 2005 19:58

wozz schreef:Hoewel je dan wat afdwaalt van het onderwerp wat in dit topic besproken wordt... of niet?

Topic...? Onderwerp!
Of spreken we geen Nederlands meer? :x
:wink:

Ach, je moet het soms ruim zien, hè. :P
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 feb 2005 20:44

Cathy schreef:*off-topic*
Kijk, ik vind het een beetje unfair en hypocriet om af te geven op het feminisme waaraan we, ondanks het feit dat het een on-chr. stroming was, veel te danken hebben voor onze huidige positie. Van de dingen die zij bewerkstelligd hebben plukken nu ook christen- vrouwen de vruchten.

Nou ja goed, die indruk die ik ervan heb komt ook vooral voort uit een paar indrukken van jááren geleden, uit het weinige wat ik ervan gelezen heb.

Cathy schreef:*on-topic*
Er is inmiddels al veel gezegd, een paar imo belangrijke dingen op een rijtje:
Wij zijn op zoek naar veiligheid en geborgenheid en daarbij testen we (onbewust) het manlijk deel der natie op o.a. betrouwbaarheid, geduld, interesse en vasthoudenheid.

Tja, ik heb ook door aardig wat zure appels heen gebeten, en zéér lang volgehouden. Maar desondanks blijkbaar toch zonder resultaat...

'k Ben een man met diesel-eigenschappen: komt niet zo snel op gang, maar als ie eenmaal op gang is... Een beetje een kat-uit-de-boom-kijker dus.
(Voor de dames: met diesel bedoel ik geen kledingmerk, maar op voertuigen die op de brandstof diesel rijden.
Mannen begrijpen dit meteen, maar dames, die niet zo aan auto's denken, maar meer aan make-up en kleding is het wellicht wat lastiger te vatten.)

Verder had ik hierbij zoiets van: Ja, oké, mij best als er sprake is van een interessante dame voor wie ik wel interesse heb.
Maar ik vind het nogal eens irritant, als ik gewoon met een normale dame van doen heb die ik vooral gezellig vind, maar waar ik verder niets bijzonders in zie.
Of zo iemand - in wie ik verder niets zie - waardevol voor mij is? Jazeker! Da's leuk hoor, als je als jongen en meisje gewoon eens alles kan vertellen tegen elkaar in alle openheid. Héérlijk is dat! ('k Heb dergelijke contacten ook wel gehad.)
Nee, ik ben niet zo van: niet-verliefd, dus niet interessant. (Zoals ze wel zijn op de relatie-websites...)

Cathy schreef: (Het feit, Boekenlezer dat je het al 9 pagina's volhoud, maakt mìj al nieuwsgierig naar de 'real-lezer'. :lol: )

Date-je...? :wink: :lol:

Cathy schreef:Maar zijn ook bang om teveel uit te lokken. Daar door lijken we vaak een beetje vreemd, misschien.

't Kan er inderdaad vréémd aan toe gaan, ja...!!
Dat wordt dus uitkijken met die 'hints'! Voor je het weet bedoelen ze er héél wat anders mee dan wat je hoopt... en daar sta je dan als man in je hempie! s:|

Cathy schreef:Vroeger werkte ik graag op de IC, daar lagen veel mannen buiten westen en kon ik hen rustig m'n (platonische) liefde/genegenheid geven zonder problemen.*

Ja ja, dus net zoiets als ik die graag een kat of een hond aait, als 'ie zo'n beest ziet. (Ik kan het een beetje jammer vinden als zo'n beest door z'n baasje bij me wordt weggehaald, als veronderstellende irritant te zijn voor mij...)
Dan kan ik echt vertederd worden van binnen, al bij het zien van zo'n dier. Maar voor de rest zit er niks aan vast.

Cathy schreef:Wij communiceren indirecter dan mannen.
We zijn emotioneler en socialer; ...

Dus wij zijn a-sociaal! :mrgreen:
En bedankt! :x ( :lol: :wink: )

Cathy schreef:...kunnen beter luisteren en luisteren ook 'tussen de regels door'. Horen dan soms dingen die niet 'gezegd' worden, en kunnen dan soms verkeerde conclusies trekken, of juist heel doordachte.
En als je dit soort dingen gewoon in je achterhoofd houdt is er geen vuiltje aan de lucht. :-oo

...èn als de auto's stoppen met de lucht te vervuilen! :D

Cathy schreef:* ook een verschil waar ik me over blijf verbazen; als vrouwen iets mankeren is sex het eerste wat ze uit hun hoofd zetten.
Mannen zetten dit nooit en never uit hun hoofd, geloof ik. :?

Hmmm, als je 31 bent en je hebt het nooit gehad, verdwijnt de neiging ook wel om er al te veel aan te denken...
Maar ja, ook dan denk je er wel eens aan.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 23 feb 2005 08:18

Boekenlezer schreef:
wozz schreef:Hoewel je dan wat afdwaalt van het onderwerp wat in dit topic besproken wordt... of niet?

Topic...? Onderwerp!
Of spreken we geen Nederlands meer?

Ach, je moet het soms ruim zien, hè.

wozz schreef:Ik heb me door alle posts op dit topic heen ‘geworsteld’ dus ik hoop dat ik niet dingen aan het herhalen ben.

Je kon me er al eerder op aanvallen hoor... ;)
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

wozz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wozz » 23 feb 2005 08:22

Ik heb ooit een stukje van Alie Hoek-van Kooten gelezen (op Refoweb vragen) over de verschillen tussen man en vrouw. Dat was dan ook natuurlijk gericht op het gezin/huwelijk, dus misschien herken je niet alles er in.

Vijf verschilpunten tussen man en vrouw
Het blijkt dat een man anders tegen het huwelijk aankijkt dan een vrouw.

Voor een vrouw zijn de volgende 5 punten erg belangrijk:

1. Genegenheid, tederheid.
2. Kunnen praten over allerlei gevoelens zonder dat er meteen gedacht wordt dat er iets opgelost moet worden. Een man denkt dan meteen dat hij een probleem op moet lossen, wat dus helemaal niet hoeft. Het erover kunnen praten is voor een vrouw al heel belangrijk en veel problemen vallen niet eens op te lossen.
3. Eerlijkheid en openheid. Een vrouw voelt vaak aan dat er iets niet klopt en ze heeft pas rust als ze werkelijk weet wat er aan de hand is.
4. Financiële verzorging. De vrouw wil graag dat er op financieel gebied geen zorgen zijn.
5. Tot slot is het voor haar heel belangrijk dat ze weet dat ze er niet alleen voor staat, maar dat de man ook echt een vader is het gezin.

Voor de man zijn de volgende 5 punten belangrijk:

1. Seksuele omgang is voor een man heel erg belangrijk. Als de vrouw geen zin heeft, voelt hij zich persoonlijk afgewezen door haar.
2. Een man ziet het huwelijk als dat je kameraden bent van elkaar.
3. Verder vindt een man het belangrijk dat zijn vrouw er goed verzorgd uitziet.
4. Ook vindt een man een goed lopend huishouden belangrijk. Hij weet best wel dat er van hem in deze tijd ook wel het een en ander verwacht wordt op huishoudelijk gebied, maar toch mist hij dat overzicht wat de vrouw wel vaak heeft.
5. Tot slot is het van groot belang dat een vrouw respect voor hem heeft, dat zij hem waardeert. Als een vrouw op haar man neerkijkt, gaat het echt niet goed.

Verreweg de meeste vrouwen zullen zich erg herkennen in de vrouwelijke standpunten en dat geldt ook voor de man. Dingen die vrouwen heel vanzelfsprekend vinden, zijn voor de man helemaal niet zo vanzelfsprekend en dat geldt andersom natuurlijk ook. Om die reden is het zo belangrijk het bovenstaande te weten om zo de ander echt te leren kennen.

Hoe komt dit op anderen over? Ik herken een hoop dingen wel, met betrekking tot mezelf dan.
Identificatie

Ik denk eerlijk gezegd dat u niet eens wilt weten wie ik ben

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2005 10:16

wozz schreef:
Boekenlezer schreef:

Topic...? Onderwerp!
Of spreken we geen Nederlands meer?

Ach, je moet het soms ruim zien, hè.

wozz schreef:Ik heb me door alle posts op dit topic heen ‘geworsteld’ dus ik hoop dat ik niet dingen aan het herhalen ben.

Je kon me er al eerder op aanvallen hoor... ;)

Ja, dat weet ik. En ik zou het ook bij talloze andere personen kunnen doen. :wink:
Daarin ging het niet speciaal om jou of zo hoor. In hart en nieren ben ik een beetje een taalpurist, en deze keer liet ik dat eens merken. Maar ik houd me in de regel in, want anders word ik zo'n zeurpot, die geen enkel resultaat bereikt met z'n kritiek. Mensen zijn immers toch veel te eigenwillig om andermans mening ook maar enigzins te laten wegen in hun gedrag. Vandaar dat ik er eigenlijk nooit wat van zeg. [-(
Maar in dit geval liet ik mijn eigen smaak dus eens gelden. [|:)
Net zoals met dat zelfrespect bij de dames wat ik waardeer: ik waardeer ook respect voor de eigen taal, wat tot uiting komt in het gebruik van eigen woorden, i.p.v. naäpen van andere talen. (Staat voor mij tegenover de 'weg met ons'-mentaliteit.)

sela

Berichtdoor sela » 23 feb 2005 10:19

'Nel centro di Olanda' ? :shock: :)
of kan dat wel? puur een andere taal...

volgens mij is er misschien nog een aspect wat nog niet aan de orde gekomen is...

er zijn mensen [zowel mannen als vrouwen] die op woorden en zinsbouw etc. letten. die daar oog voor hebben.
en ook mensen die [ook mannen en vrouwen] die meer om de sfeer van een zin letten.

als de die eerste en tweede bij elkaar zet, heb je regelmatig misverstanden. de 1 valt het gebrek van de ander op. terwijl de ander het met de sfeer probeert duidelijk te maken zonder oog te hebben voor de schoonheid van de taal.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2005 10:45

wozz schreef:Ik heb ooit een stukje van Alie Hoek-van Kooten gelezen (op Refoweb vragen) over de verschillen tussen man en vrouw. Dat was dan ook natuurlijk gericht op het gezin/huwelijk, dus misschien herken je niet alles er in.

Vijf verschilpunten tussen man en vrouw
Het blijkt dat een man anders tegen het huwelijk aankijkt dan een vrouw.

Héél anders?
Ik herken ook wel dingen uit het vrouwelijke rijtje!

wozz schreef:Voor een vrouw zijn de volgende 5 punten erg belangrijk:

1. Genegenheid, tederheid.

Vind ik ook héél belangrijk. Een huwelijk waarin de vrouw vooral een 'lekker ding' zou zijn en die me in erotisch opzicht gigàààntisch weet te prikkelen en stimuleren, maar bij wie ik ten diepste niet zo iets heb van: "Wat is ze een schat!!", spreekt mij niet erg aan. Ze moet voor mij meer zijn dan een erotisch object! Sterker nog: dan maar liever wat minder dat erotische, en meer van de echte, zich gevende liefde.
Dus: zo vreemd vind ik dit helemaal niet!
Maar als je je op de manier van de echte liefde aangetrokken voelt, blijft dat erotische nooit uit is mijn ervaring.
Ik heb dat voor mezelf wel eens zo verwoord: De ερος (eros= de erotische liefde) kan alleen maar goed functioneren binnen het kader van de αγαπη (agapè= de zich gevende liefde).
(Sorry dat ik nu ook woorden uit vreemde talen gebruik, maar soms ontkom je er niet aan. Ik zei dan ook dat ik diep van binnen wel een beetje een taalpurist ben, maar dat lukt nooit om dat 100% in praktijk te brengen, en dat wil ik ook niet, want dat is me veel te verkrampt.)

wozz schreef:2. Kunnen praten over allerlei gevoelens zonder dat er meteen gedacht wordt dat er iets opgelost moet worden. Een man denkt dan meteen dat hij een probleem op moet lossen, wat dus helemaal niet hoeft. Het erover kunnen praten is voor een vrouw al heel belangrijk en veel problemen vallen niet eens op te lossen.

Ook niet raar. Heb ik zelf ook best wel eens. Gewoon lekker over dingen kunnen praten en zo je hart luchten, en er niet gelijk mee aan de slag willen om het op te lossen.

wozz schreef:3. Eerlijkheid en openheid. Een vrouw voelt vaak aan dat er iets niet klopt en ze heeft pas rust als ze werkelijk weet wat er aan de hand is.

Eerlijkheid en openheid vind ik ook héél belangrijk!
Ik denk dat ik daar in mijn vorige bijdragen (kijk, dáár is de taalpurist! een ander zou zeggen: postings) ook op gehamerd heb.

wozz schreef:4. Financiële verzorging. De vrouw wil graag dat er op financieel gebied geen zorgen zijn.

Ik heb ook een schurfthekel aan rood staan en geldgebrek. Ik heb dan ook een flink spaartegoed waar ik in geval van nood op kan teren.

wozz schreef:5. Tot slot is het voor haar heel belangrijk dat ze weet dat ze er niet alleen voor staat, maar dat de man ook echt een vader is het gezin.

Heb ik geen ervaring mee, dus dat vind ik moeilijker in te schatten. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je als vader geen aandacht voor je kinderen zou hebben.

wozz schreef:Voor de man zijn de volgende 5 punten belangrijk:

1. Seksuele omgang is voor een man heel erg belangrijk. Als de vrouw geen zin heeft, voelt hij zich persoonlijk afgewezen door haar.

Tja, ik heb nog nooit een vrouw benaderd voor seksuele omgang. Ik kan me hier ook niet direct heel levendige en heldere voorstellingen bij maken.
Maar ik herken het wel op een andere manier:
- Ik voel me als man persoonlijk afgewezen en daardoor gekrenkt als ik graag iets gezelligs wil met een héél leuke dame, maar zij wil niet. Tenzij zij dat gewoon openhartig en verbaal kenbaar maakt, in een vertrouwde en open sfeer.
- Nog erger heb ik dat als ze dat niet gewoon zegt, maar als ik het gevoel heb dat ze me ontloopt, om een ontmoeting uit de weg te gaan. Dat voelt vernederend!

wozz schreef:2. Een man ziet het huwelijk als dat je kameraden bent van elkaar.

Zeker weten!
Als dat ontbreekt, mist voor mijn besef een essentieel stuk gezelligheid.
Maar ik heb ergens gelezen dat vrouwen dit ook belangrijk vinden.

wozz schreef:3. Verder vindt een man het belangrijk dat zijn vrouw er goed verzorgd uitziet.

Klopt!
Een goed verzorgde vrouw is immers een stuk aantrekkelijker.

wozz schreef:4. Ook vindt een man een goed lopend huishouden belangrijk. Hij weet best wel dat er van hem in deze tijd ook wel het een en ander verwacht wordt op huishoudelijk gebied, maar toch mist hij dat overzicht wat de vrouw wel vaak heeft.

Kan ik me heel veel bij voorstellen!
Ik run zelf een huishouden, en heb een schurfthekel aan rommel, maar worstel er tegelijkertijd mee: hoe houd ik dat binnen de perken!

wozz schreef:5. Tot slot is het van groot belang dat een vrouw respect voor hem heeft, dat zij hem waardeert. Als een vrouw op haar man neerkijkt, gaat het echt niet goed.

Dat geloof ik direct!
Ik wil me inderdaad wel gerespecteerd voelen door een vrouw, anders heb ik al zoiets van: dit vind ik niet leuk meer.

wozz schreef:Verreweg de meeste vrouwen zullen zich erg herkennen in de vrouwelijke standpunten en dat geldt ook voor de man. Dingen die vrouwen heel vanzelfsprekend vinden, zijn voor de man helemaal niet zo vanzelfsprekend en dat geldt andersom natuurlijk ook. Om die reden is het zo belangrijk het bovenstaande te weten om zo de ander echt te leren kennen.

Hoe komt dit op anderen over? Ik herken een hoop dingen wel, met betrekking tot mezelf dan.

De conclusie lijkt me wel duidelijk: ik herken me wel in beide punten!
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 23 feb 2005 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2005 11:04

sela schreef:'Nel centro di Olanda' ? :shock: :)
of kan dat wel? puur een andere taal...

Sì sì, abito nel centro di Olanda! È italiano, una lingua bellissima!

Respect voor de eigen taal neemt de bewondering voor andere talen nog niet weg. Vooral een kleine 15 jaren geleden was ik een heuse talengek.

Hier een staaltje van wat ik nog weet uit die tijd:

Спасибо! Я не говорю по-русский.
Ты говорыш по-русский?

Maar engelse woordjes middenin een nederlandse zin, als er met gemak andere goede nederlandse woorden voor zijn, nee, daar houd ik niet zo van. Dat voelt voor mij als taalvervuiling.
Als ik het doe omdat ik er moeilijk aan ontkom, zet ik die engelse woorden tussen ''.

sela schreef:volgens mij is er misschien nog een aspect wat nog niet aan de orde gekomen is...

er zijn mensen [zowel mannen als vrouwen] die op woorden en zinsbouw etc. letten. die daar oog voor hebben.
en ook mensen die [ook mannen en vrouwen] die meer om de sfeer van een zin letten.

als de die eerste en tweede bij elkaar zet, heb je regelmatig misverstanden. de 1 valt het gebrek van de ander op. terwijl de ander het met de sfeer probeert duidelijk te maken zonder oog te hebben voor de schoonheid van de taal.

Ik denk dat ik vooral veel aandacht voor woorden en grammaticale zinsbouw heb. Kan ook moeilijk anders als talenliefhebber.

sela

Berichtdoor sela » 23 feb 2005 11:15

dat vermoeden heb ik ook ja, dat boekenlezer tot de eerste categorie behoort...

russisch? wow! 'cool' man!

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 23 feb 2005 14:43

Laten we het hier ook on-topic houden en niet over taal gaan discussieren!
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 feb 2005 15:16

sela schreef:...

Ja, ik heb mooie kanten. Daarin ben ik altijd zwaar miskend door de dames bij wie ik avances probeerde te maken! 8) Hadden ze dat beseft, dan hadden ze me wel aangeklampt om mij nóóit meer los te laten!
Maar ja... dames zijn nu eenmaal vreemde wezens, en stellen waarschijnlijk ook vreemde prioriteiten. :(

(En zo zijn we ook weer gelijk binnen het onderwerp! :roll: )

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 24 feb 2005 12:24

Boekenlezer schreef:
sela schreef:...

Ja, ik heb mooie kanten. Daarin ben ik altijd zwaar miskend door de dames bij wie ik avances probeerde te maken! 8) Hadden ze dat beseft, dan hadden ze me wel aangeklampt om mij nóóit meer los te laten!
Maar ja... dames zijn nu eenmaal vreemde wezens, en stellen waarschijnlijk ook vreemde prioriteiten. :(

(En zo zijn we ook weer gelijk binnen het onderwerp! :roll: )

(nu even als niet mod (je hebt het netjes verweven trouwens) )

Jij hebt meerdere dames nodig? Je spreekt zo in het meerdere: dames, ze me aangeklampt...

Ik weet niet met welk soort vrouw jij in aanraking bent gekomen, maar ik herken me niet in 'vreemd wezen' en ook niet in andere beschrijvingen die jij geeft... en toch ben ik een vrouw :mrgreen:

Het zou ook kunnen dat jij teveel prioriteiten stelt... toch?
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Terug naar “Archief”