wozz schreef:Ik heb ooit een stukje van Alie Hoek-van Kooten gelezen (op Refoweb vragen) over de verschillen tussen man en vrouw. Dat was dan ook natuurlijk gericht op het gezin/huwelijk, dus misschien herken je niet alles er in.
Vijf verschilpunten tussen man en vrouw
Het blijkt dat een man anders tegen het huwelijk aankijkt dan een vrouw.
Héél anders?
Ik herken ook wel dingen uit het vrouwelijke rijtje!
wozz schreef:Voor een vrouw zijn de volgende 5 punten erg belangrijk:
1. Genegenheid, tederheid.
Vind ik ook héél belangrijk. Een huwelijk waarin de vrouw vooral een 'lekker ding' zou zijn en die me in erotisch opzicht gigàààntisch weet te prikkelen en stimuleren, maar bij wie ik ten diepste niet zo iets heb van: "Wat is ze een schat!!", spreekt mij niet erg aan. Ze moet voor mij meer zijn dan een erotisch object! Sterker nog: dan maar liever wat minder dat erotische, en meer van de echte, zich gevende liefde.
Dus: zo vreemd vind ik dit helemaal niet!
Maar als je je op de manier van de echte liefde aangetrokken voelt, blijft dat erotische nooit uit is mijn ervaring.
Ik heb dat voor mezelf wel eens zo verwoord: De ερος (eros= de erotische liefde) kan alleen maar goed functioneren binnen het kader van de αγαπη (agapè= de zich gevende liefde).
(Sorry dat ik nu ook woorden uit vreemde talen gebruik, maar soms ontkom je er niet aan. Ik zei dan ook dat ik diep van binnen wel een beetje een taalpurist ben, maar dat lukt nooit om dat 100% in praktijk te brengen, en dat wil ik ook niet, want dat is me veel te verkrampt.)wozz schreef:2. Kunnen praten over allerlei gevoelens zonder dat er meteen gedacht wordt dat er iets opgelost moet worden. Een man denkt dan meteen dat hij een probleem op moet lossen, wat dus helemaal niet hoeft. Het erover kunnen praten is voor een vrouw al heel belangrijk en veel problemen vallen niet eens op te lossen.
Ook niet raar. Heb ik zelf ook best wel eens. Gewoon lekker over dingen kunnen praten en zo je hart luchten, en er niet gelijk mee aan de slag willen om het op te lossen.
wozz schreef:3. Eerlijkheid en openheid. Een vrouw voelt vaak aan dat er iets niet klopt en ze heeft pas rust als ze werkelijk weet wat er aan de hand is.
Eerlijkheid en openheid vind ik ook héél belangrijk!
Ik denk dat ik daar in mijn vorige bijdragen (kijk, dáár is de taalpurist! een ander zou zeggen: postings) ook op gehamerd heb.
wozz schreef:4. Financiële verzorging. De vrouw wil graag dat er op financieel gebied geen zorgen zijn.
Ik heb ook een schurfthekel aan rood staan en geldgebrek. Ik heb dan ook een flink spaartegoed waar ik in geval van nood op kan teren.
wozz schreef:5. Tot slot is het voor haar heel belangrijk dat ze weet dat ze er niet alleen voor staat, maar dat de man ook echt een vader is het gezin.
Heb ik geen ervaring mee, dus dat vind ik moeilijker in te schatten. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat je als vader geen aandacht voor je kinderen zou hebben.
wozz schreef:Voor de man zijn de volgende 5 punten belangrijk:
1. Seksuele omgang is voor een man heel erg belangrijk. Als de vrouw geen zin heeft, voelt hij zich persoonlijk afgewezen door haar.
Tja, ik heb nog nooit een vrouw benaderd voor seksuele omgang. Ik kan me hier ook niet direct heel levendige en heldere voorstellingen bij maken.
Maar ik herken het wel op een andere manier:
- Ik voel me als man persoonlijk afgewezen en daardoor gekrenkt als ik graag iets gezelligs wil met een héél leuke dame, maar zij wil niet. Tenzij zij dat gewoon openhartig en verbaal kenbaar maakt, in een vertrouwde en open sfeer.
- Nog erger heb ik dat als ze dat niet gewoon zegt, maar als ik het gevoel heb dat ze me ontloopt, om een ontmoeting uit de weg te gaan. Dat voelt vernederend!
wozz schreef:2. Een man ziet het huwelijk als dat je kameraden bent van elkaar.
Zeker weten!
Als dat ontbreekt, mist voor mijn besef een essentieel stuk gezelligheid.
Maar ik heb ergens gelezen dat vrouwen dit ook belangrijk vinden.
wozz schreef:3. Verder vindt een man het belangrijk dat zijn vrouw er goed verzorgd uitziet.
Klopt!
Een goed verzorgde vrouw is immers een stuk aantrekkelijker.
wozz schreef:4. Ook vindt een man een goed lopend huishouden belangrijk. Hij weet best wel dat er van hem in deze tijd ook wel het een en ander verwacht wordt op huishoudelijk gebied, maar toch mist hij dat overzicht wat de vrouw wel vaak heeft.
Kan ik me heel veel bij voorstellen!
Ik run zelf een huishouden, en heb een schurfthekel aan rommel, maar worstel er tegelijkertijd mee: hoe houd ik dat binnen de perken!
wozz schreef:5. Tot slot is het van groot belang dat een vrouw respect voor hem heeft, dat zij hem waardeert. Als een vrouw op haar man neerkijkt, gaat het echt niet goed.
Dat geloof ik direct!
Ik wil me inderdaad wel gerespecteerd voelen door een vrouw, anders heb ik al zoiets van: dit vind ik niet leuk meer.
wozz schreef:Verreweg de meeste vrouwen zullen zich erg herkennen in de vrouwelijke standpunten en dat geldt ook voor de man. Dingen die vrouwen heel vanzelfsprekend vinden, zijn voor de man helemaal niet zo vanzelfsprekend en dat geldt andersom natuurlijk ook. Om die reden is het zo belangrijk het bovenstaande te weten om zo de ander echt te leren kennen.
Hoe komt dit op anderen over? Ik herken een hoop dingen wel, met betrekking tot mezelf dan.
De conclusie lijkt me wel duidelijk: ik herken me wel in beide punten!