Jongeren uit de kerkdienst houden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 feb 2005 23:57

jas schreef:Mensen wordt toch eens wakker. Het is erg dat jongeren uit de kerk moeten blijven om het parkeerterrein te bewaken. Niet vanwege die éne dienst die ze eens in de zoveel tijd moeten missen, (God bekeert toch op Zijn tijd), maar omdat we in een maatschappij leven die ons tot het nemen van dergelijke maatregelen noodzaakt.
Het is een gevolg van de verloedering in ons land dat we niet ongestoord een kerkdienst kunnen bijwonen. Dat we, terwijl we in de kerk zitten, niet meer één en al aandacht bij de preek kunnen zijn, maar dat de gedachten steeds moeten afdwalen naar onze materiële goederen op het parkeerterrein van de kerk.
Wat is dan van deze kwaden de minste? Dat het parkeerterrein onbeheerd is en iedereen daar steeds met zn gedachten naar afdwaalt, of dat één persoon toezicht houdt op dat terrein en de rest vrij en ongedwongen naar de preek kan luisteren?
Wie wijs is, mag het zeggen.

Ik kan mij volledig vinden in deze reactie van Jas. Waarom moet er altijd zo moraliserend gedaan worden. Ik heb dat interview in het RD met die Prof gelezen, en hij komt er absoluut niet sterk uit.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2005 00:51

Is dat ook ergens online te lezen? Ik kan me overigens niet voorstellen dat een heel interview over deze kwestie ging.. wat was het onderwerp?

caprice

Berichtdoor caprice » 23 feb 2005 06:43

Aragorn schreef:Is dat ook ergens online te lezen? Ik kan me overigens niet voorstellen dat een heel interview over deze kwestie ging.. wat was het onderwerp?

Het werd gezegd m.b.t. dit onderwerp:
http://www.refdag.nl/website/dossier.php?id=1147

De uitspraak van de professor staat in het interview met drie mensen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 23 feb 2005 13:54

Aragorn schreef:Is dat ook ergens online te lezen? Ik kan me overigens niet voorstellen dat een heel interview over deze kwestie ging.. wat was het onderwerp?

Lees anders ook de openingspost eens :wink:

PeterD

Berichtdoor PeterD » 23 feb 2005 13:55

jas schreef:
PeterD schreef:
panda schreef:je kunt ook denken:'wat scheelt mij die auto". Het Evangelie is toch belangrijker....En anders ga je toch met de fiets.

Ganschelijck eensch

Ik heb nog nooit zulk kortzichtig geredeneer gehoord. Dat soort prietpraat komt van menschen die het hardst schreeuwen als hun materieel eigendom foetsie is.

Niet meer luisteren dan :mrgreen: :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2005 14:19

panda schreef:je kunt ook denken:'wat scheelt mij die auto". Het Evangelie is toch belangrijker....En anders ga je toch met de fiets.

Uiteraard, mooi vroom gesproken... en het slaat nergens op. Tuurlijk is het evangelie belangrijker maar wil je daarom een auto van duizenden euro's gewoon laten jatten? En denk je nou echt dat iedereen op de fiets naar de kerk kan komen? Ooit gehoord van kleine kinderen, bejaarden, weer waar niet door valt te fietsen etcetera?

Natuurlijk, ga gerust op de fiets naar de kerk, of haal je schouders op als je hoort dat je auto is gejat.... Prima dat jij er op zo'n fantastische manier mee om kan gaan, dat is toch wel een grote gave die je hebt gekregen. Maar denk de volgende keer dat je reageert alsjeblieft even een beetje na... en probeer je es in anderen te verplaatsen :?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2005 15:37

Ik stel voor dat we de kinderchreche ook maar afschaffen: wat scheelt mij die kinderen, het Evangelie is toch belangrijker. 8)

panda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor panda » 23 feb 2005 19:53

meningen verschillen nog altijd,maar om jongeren tijdens de eredienst auto's te bewaken? sorry, die mening kan ik niet delen, en dan de kindercreche daarom ook maar af te schaffen, slaat nergen op.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2005 20:13

panda schreef:meningen verschillen nog altijd,maar om jongeren tijdens de eredienst auto's te bewaken? sorry, die mening kan ik niet delen, en dan de kindercreche daarom ook maar af te schaffen, slaat nergen op.

Het probleem is dat je argument niet klopte, dat probeerde ik duidelijk te maken met het voorbeeld van de creche. Dat het evangelie belangrijk is zegt namelijk nog niets over het belang van je auto en of je daar misschien ook een beetje op zou moeten letten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2005 23:16

Inderdaad, er wordt hier niet beweerd dat het evangelie heel belangrijk is. Maar dat wil niet zeggen dat je dus je auto moet laten jatten. Als dat echt veelvuldig gebeurt kan je zeggen: Tja, jammer dan... we gaan gewoon verder en laten nog meer auto's jatten. Lijkt me geen optie... en wat het voorbeeld van de creche betreft: Als het evangelie echt zo ontzettend belangrijk is kun je de babies ook mee de kerk in nemen... dat gehuil is wel storend maar niemand hoeft dan de preek te missen ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 24 feb 2005 15:29

Panda, lees eerst eens alle postings hier op dit forum goed door! De discussie die jij nu weer opent hadden we net 'beeindigt'.
Je noemt nu allerlei zaken die we in het midden van dit forum ook al hebben be'sproken'.

Je vormt je misschien een oordeel over iets waar je niet zoveel van afweet, of waarin je je niet kan verplaatsen.
For example: die prof had het in dat artikel over onze gemeente. Door misverstanden had hij begrepen dat jongeren bij ons wachtlopen. Maar dat is niet waar. Het zijn vooral volwassenen tussen de 30 en 60. Iets wat ik al eerder genoemd heb op dit forum.

Tip: lees eerst alle postings nog eens door en, als je die dan nog hebt, kom dan met andere/nieuwe argumenten!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 24 feb 2005 22:32

In onze gemeente hang een camera die de fietsenberging bewaakt (waarvan monitorschermpje in de bank bij de koster), 'vertrouw op God en zet je fiest op slot' denk ik dan, maar ja Assen staat nu eenmaal hoog op de ranglijst qua fietsendiefstal

karel1 schreef:Je kunt natuurlijk ook een beveiligingsbedrijf inhuren, met een onkerkelijke bewaker. Wellicht dat die door het open raam nog een gezongen regeltje van een psalmversje oppikt, waardoor ie gegrepen wordt.

hmm, en dan een ander niet christen het werken tijdens de dienst klusje maar op laten knappen...
vind ik nog steeds net zo scheinheilig als dat de auto's je te kostbaar zijn...

maar goed de ene gemeente z'n fiesten de andere z'n auto's :D
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Terug naar “Archief”