"Ik zal voor je bidden"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 11:39

Ik vrees dat je laatste twee zinnen nou juist vaak et probleem, waarom zeg je dat op het forum? Zeg je ook tegen iemand als hij in het echte leven een probleem heeft, ik zal voor je bidden?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 11:49

Ja, als ik met iemand een gesprek heb gehad en hij/zij christen is en ik weet dat mijn gesprekspartner steun, kracht, liefde of wat dan ook van God nodig heeft dan beloof ik ook te bidden en doe ik dat ook. Ook als iemand met een keuze voor een studie, het zoeken naar een baan e.d. te maken krijgt kan je voor iemand bidden of God die persoon wijsheid mag geven in zijn/haar keuze.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 11:50

Ik niet ik zou dan of met haar bidden
Of voor haar bidden en het niet zeggen

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 11:51

Samen met iemand bidden is zeker goed. Maar als het gesprek via de mail gegaan is wordt dat toch wat lastig. ;)
Als iemand weet dat er voor hem/haar gebeden wordt geeft dat ook steun aan zo'n iemand. Zo bemoedig je als broeder/zuster die persoon dan ook weer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 feb 2005 11:57

SanderW schreef:Samen met iemand bidden is zeker goed. Maar als het gesprek via de mail gegaan is wordt dat toch wat lastig. ;)
Als iemand weet dat er voor hem/haar gebeden wordt geeft dat ook steun aan zo'n iemand. Zo bemoedig je als broeder/zuster die persoon dan ook weer.

Sander,
als de steun erin moet zitten dat je weet dat er iemand voor je bid, wat is dat dan voor steun?

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 12:00

De werkelijke steun die je echt nodig hebt komt van God. Maar het is wel fijn als je weet dat je broeders en zusters met je meeleven en om je heen staan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 12:14

SanderW schreef:De werkelijke steun die je echt nodig hebt komt van God. Maar het is wel fijn als je weet dat je broeders en zusters met je meeleven en om je heen staan.
maar dat kan op 1000 andere manieren toch?

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 12:16

Dat kan ook op andere manieren, maar dit is ook een manier. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 feb 2005 12:19

SanderW schreef:Dat kan ook op andere manieren, maar dit is ook een manier. :)
Ja maar, edoch.. Moet je dat ook zeggen? Om iemand te steunen door voor haar te bidden, waar gaat het dan om, om het 'voor haar' bidden of het 'bidden' voor haar.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 11 feb 2005 12:25

Als je van iemand houdt zeg je dat toch ook? Je kan ook denken van "dat merkt ze wel als ik een bos bloemen meeneem" Maar als je het mondeling zegt zal ze dat fijner vinden dan een bos bloemen. Als we alles zomaar moeten aannemen van elkaar zonder het tegen elkaar te zeggen wordt het naar mijn idee wel een kille wereld.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 11 feb 2005 12:45

Je vergelijking klopt niet Sander,

ik kan honderd keer zeggen dat ik een bos bloemen ga kopen, maar het gaat erom dat je de bloemen koopt.
Natuurlijk klinkt het heel meelevend om te zeggen dat je voor iemand gaat bidden, maar wat schiet de ander ermee op? Dit zeggen voegt toch niets toe? Hooguit dat de betrokken persoon iets gaat verwachten van jouw bidden, en daar moet hij/zij het nu maar net niet van verwachten.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: "Ik zal voor je bidden"

Berichtdoor groenrondballetje » 11 feb 2005 17:10

TheKeimpe schreef:Voordat ik aan mijn topic begin eerst een opmerking: ik wil niemand voor het hoofd stoten, ik bedoel niemand persoonlijk, maar ik wil alleen een vraag opwerpen.
Heel vaak als er op RW iets staat over iemand die iets erg meemaakt, dan schrijven medeforummers: "Ik zal voor je bidden" o.i.d.
De Farizeeërs stonden erom bekend dat zij op de hoeken van de straat stonden te bidden, voor iedereen zichtbaar...
De link is nu niet moeilijk meer. Zonder iemand van farizeïsme te willen betichten, maar waarom zet je op het forum neer dat je voor iemand zal bidden? Per PB kun je het toch ook aan iemand meedelen?

Lekker lastig onderwerp, echt iets om eerst voor wijsheid te bidden .... :wink:

Als automatisme of stopzinnetje heeft het natuurlijk generlei waarde :oops: , maar als blijk van oprecht medeleven is de de waarde onschatbaar groot :D en hoeft dat niet per se verborgen te worden.
Soms is het goed dat uit te spreken zodat ook andere de diepere waarde meekrijgen, iets wat met een PB-tje niet gebeurt; soms is een PB-tje beter omdat iedereen wel weet dat iets erg is, of iets erg moeilijk is ....

Wie wijs is kijkt in zijn eigen hart als hij/zij zegt "Ik zal voor je bidden" en bid voor zichzelf ...
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

gijsbertovereem

Berichtdoor gijsbertovereem » 22 feb 2005 21:19

Ik zeg zelf ook wel eens "Ik bid voor je", dit wil niet zeggen dat ik het niet doe als ik het niet zeg, maar soms kun je gewoon aan iemand zien dat die een steuntje in de rug nodig heeft, wat is er dan rijker dan iemand te kunnen steunen door je gebed..., en soms is het juist goed om dit te laten merken, er kunnen hele goede gesprekken uit voort komen.
Ik heb persoonlijk liever dat iemand het op het forum zet, dan voel ik mij niet genoodzaakt om te reageren, bij PB-en ligt dit anders voor mij, en waarschijnlijk ook voor een aantal anderen.

Terug naar “Archief”