vervolg op "uw ziel"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 22 feb 2005 17:56

Cisca schreef:
Pierro schreef:Dan heb je mijns inziens toch een verkeerde indruk van wat het geloof inhoudt... Het betreft een relatie met God! Een liefdesdienst! Omdat Hij Zijn eigen Zoon aan ons gegeven heeft zodat wij gezuiverd kunnen worden in dat vergoten bloed! God heeft ons verder nog de bijbel gegeven, waarin staat Wie Hij is! En als je oprecht bidt en met alles in je Hem smeekt om genade dan zul je dat ook ontvangen! En niet altijd direct op onze tijd, maar dat is niet meer dan terecht, maar ontvangen zullen we het! Daar staat Zijn eigen Woord garant voor. En in je gebed mag je in alle oprechtheid Hem daar ook op wijzen en dan zal Hij je ook verhoren!

Je begrijpt het echt niet hè, dat blijkt wel.
Ik weet heel goed wat geloven is, ben daar heel serieus en oprecht mee omgegaan, daarom heeft het me destijds ook zo veel strijd gekost, om te moeten erkennen, dat hetgene wat me zo dierbaar was, niet bestond.

Wat mij betreft einde discussie, ik ga best ver, maar ben niet van plan alle details van m'n leven hier neer te zetten, dan kan ik beter een boek gaan publiceren, hoewel, het zou wel een hele serie worden, die moeite vind ik het niet meer waard.

Goed het zal wel zo zijn dan... Ik weet ook niet wat ik hier nog op moet zeggen... Als het jou werkelijk zo dierbaar was toen zou je er nu nog wel in geloven lijkt mij... Het zal dus van weinig waarde geweest zijn.
Maar ik sluit me bij Jansen (in een latere post) aan dat er nog hoop is voor je bij Jezus! Weet dat je altijd bij Hem terecht kunt, ongeacht hoe je bent of gehandeld hebt.... Dan kun je straks eeuwig delen in het geluk met Hem... En dan zal alles wat er hier op aarde gebeurt is, of je aangedaan is door mensen, volledig in het niets verdwijnen! Ik heb gezegd....[/i]

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 22 feb 2005 17:59

Marnix schreef:
Pierro schreef:
Marnix schreef:Hm, ik vind de veroordelende manier van reageren, hoe liefdevol die ook bedoeld mag zijn, niet zo vriendelijk overkomen.

Ze voelt zich gelukkig en dan zijn er anderen die gaan beweren dat ze dat niet is.... en gelijk reacties als: Och het bedroeft mij hoe je praat.... En dan vervolgens hopen dat die mensen nog naar je luisteren ook :)

Ik weet niet hoor maar dat soort "evangelisatiemethoden" lijken mij nou niet echt goed. Begin eens te luisteren naar mensen, naar argumenten, motivatie voor hun standpunt etcetera...

Misschien is het inderdaad wat veroordelend overgekomen maar daar mag je mij altijd op wijzen... Graag zelfs! Dat kan namelijk nooit de bedoeling zijn! Wat wel zo is; ik wil in de reacties op grond van de bijbel wel reageren... En als er dan meningen uitgesproken worden die daar lijnrecht tegenin gaan vind ik dat bedroevend. Dat is gewoon mijn persoonlijke mening en daar veroordeel ik niemand mee.... Het probleem is dat iedereen alles mag zeggen maar als ik iets constateer op grond van God's Woord en een reactie bedroevend vind dan mag dat ineens niet meer?!

Dat snap ik... maar verplaats je eens in de ander. Je zegt: dat je op grond van de bijbel reageert.... Maar wat heeft het voor een zin om mensen die niet geloven op grond van de bijbel te veroordelen als ze de bijbel wel kennen maar niet geloven? Ik denk dat dat weinig zal uitwerken. Natuurlijk mag je het erg vinden.... maar die ander heeft er niks aan als je dat zegt, sterker nog, het kan juist tegenstaan... Wat is dan de waarde van het tegen hem/haar zeggen? Je moet denk ik in zo'n geval niet iemand gaan vertellen wat hij/zij mist.... want dan heb je een negatieve insteek. Begin eens met wat jij hebt. En als dat geluk is en die ander heeft dat ook, zeg dan niet: Ja maar jou geluk is niet echt. Daar kun je niet over oordelen. Ga dan eens naar de overeenkomsten en de verschillen kijken. Dan kun je bijvoorbeeld ontdekken dat jou geluk misschien van langere duur is en meer perspectief geeft en daar over verder praten. Op die manier krijg je betere gesprekken dan wanneer je zegt: Dat vind ik droevig... dat motiveert zo iemand denk ik niet echt om er over door te gaan.

Dus het enige wat we kunnen doen is luisteren en verder niets? Ik probeer op grond van de bijbel nog aan te geven wat ik geloof. En als je dat tegenstaat dan kan dat, is jouw mening... Maar dat wil niet zeggen dat ik mijn mening niet mag geven hier. En de vraag is wat er zo iemand nog wel ooit zal motiveren om te praten... Maar goed, dat zal ik maar aan jou overlaten dan...

Riska

Berichtdoor Riska » 22 feb 2005 18:33

Pierro schreef: Als het jou werkelijk zo dierbaar was toen zou je er nu nog wel in geloven lijkt mij... Het zal dus van weinig waarde geweest zijn.

Ik vind dit een reactie die ver, heel ver beneden de maat is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 feb 2005 18:44

Inderdaad. :|

Heb jij wel enig idee van wat het leven inhoudt, Pierro? Weet je wel wat termen als 'dierbaar' betekenen en wat het is om te geloven en om niet te (kunnen) geloven?

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 22 feb 2005 18:50

Aragorn schreef:Inderdaad. :|

Heb jij wel enig idee van wat het leven inhoudt, Pierro? Weet je wel wat termen als 'dierbaar' betekenen en wat het is om te geloven en om niet te (kunnen) geloven?

Niet te kunnen geloven is onmogelijk! Iedereen kan geloven! Maar niet iedereen wil geloven. Daar ligt de kern van de zaak! En ik blijf van mening dat als je oprecht je zonden aan God belijdt en Hem bidt om geloof dat Hij dat ook zal geven. En ik ben het er zeker mee eens dat er donkere tijden kunnen zijn, maar ondanks dat moeten wij het nooit hier in dit leven of bij mensen zoeken maar alleen bij God!
Trouwens, wat bedoel je met de vraag of ik weet wat leven inhoudt?

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 22 feb 2005 18:52

Riska schreef:
Pierro schreef: Als het jou werkelijk zo dierbaar was toen zou je er nu nog wel in geloven lijkt mij... Het zal dus van weinig waarde geweest zijn.

Want?

Ik blijf erbij dat iets wat ons dierbaar is dat wij daar ten alle tijden aan vast blijven houden en er als het ware 'voor willen gaan'
En dat 'dierbare' kan ons zeker ontvallen maar dan heb ik het over het overlijden van een geliefde/dierbare bijvoorbeeld.
Maar als je stelt dat je geloof je wel dierbaar is/was maar het nu geen waarde (meer) voor je heeft dan vraag ik me in alle oprechtheid af in hoeverre het je echt dierbaar is/was.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 feb 2005 18:58

Pierro schreef:
Aragorn schreef:Inderdaad. :|

Niet te kunnen geloven is onmogelijk! Iedereen kan geloven! Maar niet iedereen wil geloven. Daar ligt de kern van de zaak! En ik blijf van mening dat als je oprecht je zonden aan God belijdt en Hem bidt om geloof dat Hij dat ook zal geven. En ik ben het er zeker mee eens dat er donkere tijden kunnen zijn, maar ondanks dat moeten wij het nooit hier in dit leven of bij mensen zoeken maar alleen bij God!
Trouwens, wat bedoel je met de vraag of ik weet wat leven inhoudt?

Daarmee bedoel ik dat het erop lijkt dat je geen enkel idee hebt van de hoogten en diepten die je kunt meemaken en dat 'je moet blijven geloven, dan komt het goed' dan niet meer dan een holle frase is.

En niet iedereen kan geloven, dat is onzin. Je kunt er meestal niet voor kiezen om ergens wel of niet in te geloven en niemand doet zomaar even afstand van z'n geloof omdat dat beter uitkomt. Dat doet pijn en dat doe je niet zomaar, je wordt ertoe gedwongen.

Pierro
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pierro » 22 feb 2005 18:59

Optimatus schreef:
Pierro schreef:
Optimatus schreef:
Riska schreef:

Precies, Riska, en waar Pierro over klaagde (vervlakking op Refoweb), beoefent hij met verve.

Want? Wat versta je trouwens onder die vervlakking?

Als jij je een dergelijk oordeel meent te moeten aanmatigen over iemand die jij niet kent, beschouw ik dat als een grove belediging voor (in dit geval) Riska en voor haar geloof. En het beledigen van mensen is een teken van vervlakking.

Ik weet niet of je de discussie gevolgd hebt maar het gaat hier om Ciska die zegt dat ze niet meer kan geloven ondanks het feit dat het haar wel dierbaar is/was (zoals ze enkele berichten terug postte)
Daarbij komt dat ik zeker de details uit haar leven niet ken, maar op basis van de antwoorden die ze tot nu toe gegeven heeft durf ik me wel af te vragen of haar geloof haar dan echt wel zo dierbaar was, gezien het feit dat ze nu constant zo fel meldt dat geloven geen/weinig waarde heeft en niet gelukkig maakt.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 feb 2005 19:08

Mensen jullie hebben het over iemand die meeleest. Soms is het beter met iemand te praten dan over iemand. Ook vragen stellen is beter dan gaan uitleggen waarom je op een bepaalde manier over iemand denkt. De volgende reactie is voor Cisca zelf.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Cisca

Berichtdoor Cisca » 22 feb 2005 19:31

Cisca schreef:Wat mij betreft einde discussie, ik ga best ver, maar ben niet van plan alle details van m'n leven hier neer te zetten, dan kan ik beter een boek gaan publiceren, hoewel, het zou wel een hele serie worden, die moeite vind ik het niet meer waard.

Terug naar “Archief”