Komt er een scheuring in de GG?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

SanderW

Berichtdoor SanderW » 22 feb 2005 10:14

jas schreef:
Raido schreef:Beter een kerk die neigt naar de GGiN dan een zak hooi waar van allerlei stromingen in verantwoord zijn zoals de PKN! PKN is momenteel niet meer dan een holding van een stuk of acht verschillende kerken, wat is het nut dan van een kerk? Dat is toch het een zijn in geloof en leer?

Er worden in de meeste pkn kerken zuiverder waarheden verkondigd dan in de gg. Het klinkt alleen niet zo zwaar. Maar jullie verlustigen jullie aan de vorm, die is blijkbaar belangrijker dan wat er gezegd wordt.

Ik ben zelf lid van de pkn maar merk dat het per plaats erg verschilt van hoe de gemeente is, eigenlijk hetzelfde als je bij de chr. geref. kerk veel aantreft. Binnen mijn gemeente is helaas een vrij grote groep vrijzinnigen die de waarheid absoluut geweld aandoen. Doordat ik mijn verantwoording wil nemen als gemeentelid ben ik niet lid geworden van een andere gemeente maar blijf ik de gemeente trouw. Ook ken ik pkn kerken die een heel stuk bijbelgetrouwer zijn. En tja, het klinkt idd minder zwaar dan de GG, maar door het veel mindere gebruik van de tale kanaans bereik je buitenkerkelijken wel een stuk beter. En buitenkerkelijken bereiken met het evangelie hoort ook bij je taak als christen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2005 11:07

jas schreef:
Raido schreef:Beter een kerk die neigt naar de GGiN dan een zak hooi waar van allerlei stromingen in verantwoord zijn zoals de PKN! PKN is momenteel niet meer dan een holding van een stuk of acht verschillende kerken, wat is het nut dan van een kerk? Dat is toch het een zijn in geloof en leer?

Er worden in de meeste pkn kerken zuiverder waarheden verkondigd dan in de gg. Het klinkt alleen niet zo zwaar. Maar jullie verlustigen jullie aan de vorm, die is blijkbaar belangrijker dan wat er gezegd wordt.
He laat mij nou ook eens een stereotype schetsen :P Natuurlijk is de PKN net zo goed Jezus kerk, maar wat is 'in de meeste PKN gemeentes' je hebt gewoon 10 verschillend soorten kerken...
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 feb 2005 11:11

Raido schreef:
jas schreef:

He laat mij nou ook eens een stereotype schetsen :P Natuurlijk is de PKN net zo goed Jezus kerk, maar wat is 'in de meeste PKN gemeentes' je hebt gewoon 10 verschillend soorten kerken...

Ja klopt ook wel. Ik wil ook niet zeggen dat ik het met de PKN eens ben. Ik zei slechts dat ze, als ik alleen op inhoud let, dichter bij de waarheid zitten dan veel zware kerken.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 22 feb 2005 11:23

SanderW schreef:Binnen mijn gemeente is helaas een vrij grote groep vrijzinnigen die de waarheid absoluut geweld aandoen. Doordat ik mijn verantwoording wil nemen als gemeentelid ben ik niet lid geworden van een andere gemeente maar blijf ik de gemeente trouw.

Ik ben het hier helemaal mee eens.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 feb 2005 11:43

Maja de Bij schreef:
SanderW schreef:Binnen mijn gemeente is helaas een vrij grote groep vrijzinnigen die de waarheid absoluut geweld aandoen. Doordat ik mijn verantwoording wil nemen als gemeentelid ben ik niet lid geworden van een andere gemeente maar blijf ik de gemeente trouw.

Ik ben het hier helemaal mee eens.

De vraag is dan, of trouw aan de gemeente ook trouw aan God betekent.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 22 feb 2005 11:49

Wel als je trouw blijft aan God midden in de gemeente en zodoende een tegengeluid kan laten horen en mensen op de juiste weg kan proberen te helpen. Zodra je je standpunten gaat verzwakken om bij de gemeente te passen gaat het fout.

mama
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mama » 22 feb 2005 12:16

sparow schreef:Misschien is dit iets? ->
http://www.biddenvoordegg.nl/

Ja, dit is zeker iets!! Het gebed is dé weg om iets te bereiken. Maar het is: Bidt en werkt. Niet alleen bidden. Reageren op onbijbelse preken via een brief of telefoontje. Steeds opnieuw reactie geven op onbijbelse uitdrukkingen of begrippen.

Ik heb eens in het jaarboek van de ger. gemeenten gekeken, van de ongeveer 56 dominees zijn er 30 die (ik) Bijbels (vind) preken! Dat is toch niet iets om pessimistisch over te worden. Daarom blijft het van het allergrootste belang om steeds opnieuw te reageren en je stem te laten horen als er iets gepreekt of gezegd wordt wat Bijbels niet ondersteund wordt.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 22 feb 2005 12:16

jas schreef:De vraag is dan, of trouw aan de gemeente ook trouw aan God betekent.

Nee, de vraag is eerder of trouw aan God ook trouw aan de gemeente betekent. Ik beantwoord die vraag met volmondig : ja.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 feb 2005 12:23

Maja de Bij schreef:
jas schreef:De vraag is dan, of trouw aan de gemeente ook trouw aan God betekent.

Nee, de vraag is eerder of trouw aan God ook trouw aan de gemeente betekent. Ik beantwoord die vraag met volmondig : ja.

Ik niet. Want door deze omdraaiing legitimeer je elke dwaling.
God blijft nl. altijd trouw aan Zijn Gemeente, aan Zijn Kerk, maar dat is niet altijd de kerk in zijn uitwendige verschijningsvorm. En een gemeente die ernstig afwijkt van de rechte leer, is niet trouw aan God.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 22 feb 2005 12:29

Maar dan kan je twee dingen doen, of die mensen laten dwalen en in de steek laten, of met hulp van God deze mensen geestelijk opbouwen en ze op de juiste weg terugbrengen. Mag jij mij vertellen welk van de twee naastenliefde is...
Een mooie gelijkenis hierbij is de herder die 1 schaap gaat zoeken die verdwaald is en daarvoor de rest van de kudde tijdelijk even alleen laat.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 feb 2005 12:39

SanderW schreef:Maar dan kan je twee dingen doen, of die mensen laten dwalen en in de steek laten, of met hulp van God deze mensen geestelijk opbouwen en ze op de juiste weg terugbrengen. Mag jij mij vertellen welk van de twee naastenliefde is...
Een mooie gelijkenis hierbij is de herder die 1 schaap gaat zoeken die verdwaald is en daarvoor de rest van de kudde tijdelijk even alleen laat.

Onder het mom van naastenliefde voert de satan de ene dwaling na de andere in. Ik doe niet mee aan die flauwekul. Het heeft niets met naastenliefde te maken. Kijk maar eens terug in de geschiedenis wat het blijven zitten in zo'n dwaalkerk heeft opgeleverd. De dwalenden trekken zich toch nergens wat van aan. De enige die concessies doen zijn degene die recht in de leer willen blijven, maar het door hun toegeeflijkheid niet meer zijn.

SanderW

Berichtdoor SanderW » 22 feb 2005 16:04

Dus jij bedoelt eigenlijk te zeggen dat ik toegeeflijk zal worden tegenover de vrijzinnigen in mijn gemeente? Dat vind ik nogal wat dat je dat durft te zeggen...

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 22 feb 2005 17:29

Dit topic ging over de gergem. Een discussie over trouw aan de kerk kan in een nieuw topic gevoerd worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

caprice

Berichtdoor caprice » 22 feb 2005 17:41

mama schreef:Ik heb eens in het jaarboek van de ger. gemeenten gekeken, van de ongeveer 56 dominees zijn er 30 die (ik) Bijbels (vind) fpreken!

En je hebt ze alle 56 meerdere keren gehoord? :roll:
Ik vrees dat je de emeritus-predikanten vergeten bent...

mama
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mama » 22 feb 2005 17:50

caprice schreef:
mama schreef:Ik heb eens in het jaarboek van de ger. gemeenten gekeken, van de ongeveer 56 dominees zijn er 30 die (ik) Bijbels (vind) fpreken!

En je hebt ze alle 56 meerdere keren gehoord? :roll:
Ik vrees dat je de emeritus-predikanten vergeten bent...

Nou, dat zou wel eens kunnen ja. Behalve de dominees dan die niet van hun honk komen. Wij hebben namelijk al jaren een emerituspredikant die bijna elke zondag ruilt, zodat we dan een andere dominee kunnen beluisteren.

Terug naar “Archief”