Het 10e gebod

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 22 feb 2005 10:37

Het is zelfs Bijbels. Kijk maar: Gen 3:16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 22 feb 2005 11:02

Raido schreef:Nee, maar hij is niet van jou, en andersom... toch zeg en zie ik mijn vriendin als mijn vriendin, en als mijn vrouw later, en ik verlang naar later, met alles in alles... en ik vind dat niet verkeerd :)

helemaal eensch

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2005 11:10

joepie schreef:Het is zelfs Bijbels. Kijk maar: Gen 3:16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermeerderen de moeite uwer zwangerschap; met smart zult gij kinderen baren en naar uw man zal uw begeerte uitgaan, en hij zal over u heersen.
dat klopt ook joepie maar de vraag was meer, mag ik verlangen naar het man en vrouw zijn als ik nog gewoon verkering heb.

Je verlangt dus naar iets niet-zondigs, want seks binnen het huwelijk mag en is een van de mooiste dingen in je huwelijk, maar mag je verlangen naar die dingen..

Ik zeg ja..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 feb 2005 12:24

Wat is er verkeerd aan verlangen naar seks? Ik vind het ook als je geen verkering met iemand hebt normaal om ernaar te verlangen hor, alleen zolang het maar niet specifiek op iemand gericht is. De vraagstellingen aan Alie Hoek gaan hier ook vaak over. Everywhere Darkness, misschien vind je hier ook wat antwoorden tussen?!
Engaged @ 07-01-2005

joepie

Berichtdoor joepie » 22 feb 2005 13:10

Volgens mij is de vraag of je naar elkaar mag verlangen als je verkering hebt. Want de vraagsteller heeft een vriend. Waarmee ze verlangd volledig samen te zijn.

Ik gaf met de tekst aan dat begeren niet altijd zonde tegen het 10de gebod is.

Everywhere darkness

Berichtdoor Everywhere darkness » 22 feb 2005 13:30

zo mensen, wat een reacties! geweldig! toppie! bedankt allemaal! vind het erg fijn.

ik heb pas een dominee horen zeggen: begeerte is overspel. dan kom je toch ook weer in de knoei met die begeerte naar de gemeenschap. want dan overtreed je die tekst van: de man zal vader en moeder verlaten ... jullie kennen die tekst vast wel. maar dan heb je dus door die begeerte overspel gepleegd. dan overtreed je dus alsnog het 10e gebod. of zie ik dat nou zo krom?

ik weet ook wel dat die woorden die ik noemde niet de enigste woorden zijn in die tekst. maar toch lijken het mij de belangrijkste woorden.

het gaat mij ook niet alleen om de gemeenschap. ik weet wel dat het geestelijke er ook bij hoort.

joepie, jij zegt dat het niet altijd zonde is tegen het 10e gebod. hoe bedoel je dat precies?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 feb 2005 14:26

Blijk baar mag je van dominees wel begeren naar kinderen hebben, naar kinderen opvoeden, naar gelukkig samen zijn, na alle aspecten van het huwelijk, behalve naar de seksualiteit, omdat seksualiteit buiten het huwelijk niet goed gekeurd wordt. Maar begeerte naar seksualiteit binnen het huwelijk is ook fout volgens een aantal dominees, daar kan ik het niet mee eens zijn.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 22 feb 2005 15:01

Goed onderwerp.

Ik heb alleen nog geen argumenten gezien die het wel legaal maken te verlangen naar gemeenschap met je vaste vriend/vriendin, maar die het verlangen naar gemeenschap met iemand die [nog] niet je vriend/vriendind is afkeurt.
Als het argument is dat je mag verlangen naar seksuele gemeenschap als de ander niet 'in het bezit is' van iemand anders [lekker vage zin], dan mag ik dus verlangen naar iedere single die hier rondloopt?
Waar ligt de grens? Mag je het pas verlangen binnen verkeringstijd, of pas bij verloving iod?

Want het verlangen door singles naar seksuele gemeenschap hoeft echt niet alleen op lust gebaseerd te zijn.
..

joepie

Berichtdoor joepie » 22 feb 2005 15:10

Het tiende gebod gaat over het begeren wat van de naaste is.
Je mag gerust iets begeren wat "van Jou"is. Voor jou bestemd is.
Je mag samen toeleven naar het huwelijk, en daar hoort ook het verlangen bij, naar het samen 1 zijn.
Ik denk dat het bij ongehuwden ook voor kan komen dat ze begeren om getrouwd te zijn. Waarom zou dat niet mogen?
Daar slaat het tiende gebod niet op.
Wat van een ander is daar mag je niet naar begeren.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 22 feb 2005 17:54

Raido schreef:Blijk baar mag je van dominees wel begeren naar kinderen hebben, naar kinderen opvoeden, naar gelukkig samen zijn, na alle aspecten van het huwelijk, behalve naar de seksualiteit, omdat seksualiteit buiten het huwelijk niet goed gekeurd wordt. Maar begeerte naar seksualiteit binnen het huwelijk is ook fout volgens een aantal dominees, daar kan ik het niet mee eens zijn.

volgens mij is er zonder begeerte geen seksualiteit! als je geen begeerte heb daartoe dan doe je het toch niet?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 feb 2005 18:40

Everywhere darkness schreef:ik heb pas een dominee horen zeggen: begeerte is overspel. dan kom je toch ook weer in de knoei met die begeerte naar de gemeenschap. want dan overtreed je die tekst van: de man zal vader en moeder verlaten ... jullie kennen die tekst vast wel. maar dan heb je dus door die begeerte overspel gepleegd. dan overtreed je dus alsnog het 10e gebod. of zie ik dat nou zo krom?

ik weet ook wel dat die woorden die ik noemde niet de enigste woorden zijn in die tekst. maar toch lijken het mij de belangrijkste woorden.

Wat niet wil zeggen dat je ze los van elkaar kunt zien natuurlijk. Ze horen onlosmakelijk bij elkaar. En overspel is slechts dan aan de orde als er een ander in het spel is, in dit geval zou het hooguit als 'seks voor het huwelijk' kunnen gelden, maar het lijkt me allemaal nogal onzinnig.

Raido schreef:Blijk baar mag je van dominees wel begeren naar kinderen hebben, naar kinderen opvoeden, naar gelukkig samen zijn, na alle aspecten van het huwelijk, behalve naar de seksualiteit, omdat seksualiteit buiten het huwelijk niet goed gekeurd wordt.

Ja, want kinderen krijgen is een verplichte zegen. :|

Maar begeerte naar seksualiteit binnen het huwelijk is ook fout volgens een aantal dominees, daar kan ik het niet mee eens zijn.

Dat heb ik er nog nooit een horen zeggen en het lijkt me een idiote gedachtegang.

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 01 mar 2005 11:16

Marnix schreef:Hm begeren is misschien de overtreffende trap van? (Sterk verlangen)

Schoot me in gedachten:

Mijn ziel bezwijkt van sterk verlangen, mijn hart roept uit tot God die leeft. En aan mijn ziel het leven geeft. (psalm ...)

Dat is in ieder geval een goede manier van verlangen / begeren :wink:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2005 11:28

Tja het wordt wel eens vertaald met: Je zinnen zetten op... De waarschuwing is niet dat je je zinnen ergens niet op zou mogen zetten.. je mag het niet op wat van een ander is. Dat bepaalt of het goed of slecht begeren is.

Raido schreef:Blijk baar mag je van dominees wel begeren naar kinderen hebben, naar kinderen opvoeden, naar gelukkig samen zijn, na alle aspecten van het huwelijk, behalve naar de seksualiteit, omdat seksualiteit buiten het huwelijk niet goed gekeurd wordt. Maar begeerte naar seksualiteit binnen het huwelijk is ook fout volgens een aantal dominees, daar kan ik het niet mee eens zijn.

Aragorn schreef:Ja, want kinderen krijgen is een verplichte zegen. :|

Of ze zijn bang dat ze hun begeerte niet kunnen bedwingen en zodoende dus de op dit punt de fout in gaan. Denk er maar niet aan, dan kan je ook niet in de verleiding komen... maar of dat nou de goede optie is.... En het lijkt me ook niet echt reeel. Alsof het iets is wat je uitstekend kan controleren... alsof je een knop om kan zetten en die in mijn ogen gezonde begeerte dan weg is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”