Geloofszekerheid in de GerGem (in NL)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Re: Geloofszekerheid in de GerGem (in NL)

Berichtdoor caprice » 21 feb 2005 19:15

Jansen schreef:Ik heb een vraag aan de GerGem-ers (in NL) onder ons. Ik ben niet zo thuis in jullie kringen (ben zelf een GB-er) en ik vraag me af wat jullie geleerd wordt m.b.t. tot de geloofszekerheid. Mogen jullie zeggen dat Christus jullie Zaligmaker is en dat jullie behouden zijn (als Christus als Konig regeert in je leven) ? Of wordt jullie geleerd dat je pas weet of je gered bent op de Dag des Oordeels? Moeten jullie in stille afwachting verkeren of het wellicht toch eens ooit mocht staan te gebeuren dat jullie gered woorden?
Kunnen jullie ook de ‘vreugde des Heils’ ervaren of moeten jullie het ganse leven gebukt gaan onder de angst voor de verdoemenis? Hoe zit dat? Hoe wordt dat jullie geleerd en ben je het met die leer eens? :?:

Ja, geloofszekerheid is er en mag er zijn. Het zou denk ik onbijbels zijn als dat niet zo was.

*Heb hier verder niets gelezen*

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 feb 2005 19:36

Boekenlezer schreef:En om nou de koppeling te maken naar het onderwerp van deze discussie: in de GG en de GGiN bestaat de mening dat je dus speciaal de stem van God in je leven gehoord moet hebben, wil je kunnen zeggen dat je het waren geloof hebt. God moet dat dan dus nog eens een keer buiten de Bijbel zelf om, maar ongetwijfeld wel met bijbelwoorden (of niet!) nog een keer apart tegen je zeggen. ('Een tekst krijgen' heet dat dan.)
Wat is jullie mening daarover?

Een tekst krijgen kan zeker wel. Maar dat is dus niet volgens de Bijbel om. Maar ook is een tekst 'krijgen' weer een beladen term. Vaak zijn het immers teksten die reeds voor het 'krijgen' bij de receptor bekend waren. Ze schieten hem of haar te binnen, en dan heet dat een tekst 'krijgen'.
Het blijft subjectief.
Ik kan het nog veel sterker vertellen. God gaf mij niet een tekst, Hij gaf me een heel boek; de Bijbel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 feb 2005 19:41

jas schreef:Ik kan het nog veel sterker vertellen. God gaf mij niet een tekst, Hij gaf me een heel boek; de Bijbel.

Dat vind ik dan wel weer een mooie! :D

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 feb 2005 20:12

En om nou de koppeling te maken naar het onderwerp van deze discussie: in de GG en de GGiN bestaat de mening dat je dus speciaal de stem van God in je leven gehoord moet hebben, wil je kunnen zeggen dat je het waren geloof hebt. God moet dat dan dus nog eens een keer buiten de Bijbel zelf om, maar ongetwijfeld wel met bijbelwoorden (of niet!) nog een keer apart tegen je zeggen. ('Een tekst krijgen' heet dat dan.)
Ik zal het voorzichtig uitdrukken: ik vind het künz van de bovenste plank! Dat is echt niet zo..

Er zijn gevallen bekend van mensen die een stem in hun hoofd hoorden, bijvoorbeeld op het moment dat ze een bepaalde keuze moesten maken. Als ze dan later de Bijbel gingen lezen, ontdekten ze tot hun verbazing dat de woorden die ze toen gehoord hadden in de Bijbel blijken te staan!
Ik zeg ook niet dat het niet kan, alleen dat ik er niet zo in geloof. God heeft ons een boek gegeven wat wij Bijbel noemen, daar kun je al heel veel in kwijt, ik heb het ook wel eens, dan sta ik voor een keuze en dan opeens een stemmetje in je hoofd dat je antwoord geeft.. Soms een Bijbeltekst inderdaad, maar is dat God? Volgens mij als je Gods stem zou horen, knal dan finaal op de grond van schrik, als je nog niet dood bent.. Ik zal niet zeggen dat God geen gewetensstemmetjes kan gebruiken..

Er wordt ook gezegt dat onweer de stem van God is, ik heb vaak geluisterd, maar hoor geen stemmen in het onweer..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 feb 2005 20:23

jas schreef:
Boekenlezer schreef:En om nou de koppeling te maken naar het onderwerp van deze discussie: in de GG en de GGiN bestaat de mening dat je dus speciaal de stem van God in je leven gehoord moet hebben, wil je kunnen zeggen dat je het waren geloof hebt. God moet dat dan dus nog eens een keer buiten de Bijbel zelf om, maar ongetwijfeld wel met bijbelwoorden (of niet!) nog een keer apart tegen je zeggen. ('Een tekst krijgen' heet dat dan.)

Een tekst krijgen kan zeker wel. Maar dat is dus niet volgens de Bijbel om. Maar ook is een tekst 'krijgen' weer een beladen term. Vaak zijn het immers teksten die reeds voor het 'krijgen' bij de receptor bekend waren. Ze schieten hem of haar te binnen, en dan heet dat een tekst 'krijgen'.
Het blijft subjectief.
Ik kan het nog veel sterker vertellen. God gaf mij niet een tekst, Hij gaf me een heel boek; de Bijbel.

Ik denk ook dat dat best kan. Al pleit ik wel voor nuchterheid hierin.
Dat God een mens gedachten te binnen brengt, in de vorm van bijvoorbeeld enkele bijbelteksten, die voor dat moment van belang zijn. Ja, dat kan best.
Dat kan God ook doen om een mens uit zijn zieleworstelingen te bevrijden. Als een mens onder de indruk is gekomen van zijn zonden, en als hij niet meer ziet hoe hij nog zalig kan worden. En dat God hem dan laat zien: het kan toch!
Subjectief of niet, het kan wel zéér verhelderend en helpend werken voor een mens!

Geen probleem allemaal, wat mij betreft. Maar ik pleit dus wel voor nuchterheid en terughoudendheid hierin. Ik ben er geen voorstander van om iedere zieleroersel te gaan interpreteren als iets bijzonders van God. Dat deden bijvoorbeeld de ledeboerianen. Dan ga je er helemaal op leven, dan wordt het het één en het al, en dat is niet goed. Dan verwordt het tot subjectivisme.
Een gegeven inzicht hoeft ook geen bijzondere bliksemflits te zijn, met veel sensatie. Nee, het kan ook heel gewoon voelen. Zo van: toen kwam ik op die gedachte.

Maar waar het mij om ging: in GG- en GGiN-kringen wordt iets dergelijks gezien als voorwaarde, om te kunnen zeggen: 'ik ben kind van God, ik behoor tot zijn volk.'
Dan zeg ik: 'nee, wij hebben de Bijbel. Die moeten we geloven.'
Wij worden niet gerechtvaardigd door een mystieke ervaring, maar door het geloof in Gods Woord.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 feb 2005 20:27

Aragorn schreef:
jas schreef:Ik kan het nog veel sterker vertellen. God gaf mij niet een tekst, Hij gaf me een heel boek; de Bijbel.

Dat vind ik dan wel weer een mooie! :D

't Is een prachtige als je voor de geestelijke keuringscommissie moet verschijnen, die de bevoegdheid heeft om mensen van het domein der onbekeerden toe te laten tot het domein der bekeerden na afgenomen examinaal gesprek. Schijn je te hebben in zeer rechtse kringen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Jansen
Mineur
Mineur

Berichtdoor Jansen » 21 feb 2005 20:51

jas schreef:

Het blijft subjectief.

Ik geloof ook zeker wel dat het kan gebeuren en dat God het ook doet, maar ik geloof niet dat het noodzakelijk is om zekerheid van behoudenis te krijgen. Ik geloof dat God tot ons wil spreken maar dat niet altijd en tegen iedereen doet, hij doet het op Zijn tijd en wijze.
En ik ben het met jas eens dat er ook misbruik wordt gemaakt van dit soort ervaringen. Er zijn mensen die beweren van alles en nog wat 'ontvangen' te hebben, zelfs dingen die Gods Woord tegenspreken.
Verder wil ik het werk van de Geest niet in twijfel trekken, ik heb zelf ook wel eens Gods stem ervaren (zo noem ik het maar omdat het geen physiek horen was). Ik verlang echt dat God meer met Zijn Geest in mijn leven en dat van anderen gaat werken, dat de profetie uit Joel 2 (?) in vervulling zal gaan. (Zolang het maar overeenkomt met het Woord natuurlijk *toevoeging voor jas*) :wink:
Gods verborgen omgang vinden
zielen, waar Zijn vrees in woont;
't heilgeheim wordt aan Zijn vrinden,
naar Zijn vreeverbond getoond.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 21 feb 2005 21:06

Heel mooi boekje voor mensen die iets willen weten over de zekerheid van het geloof:

Hebt u zekerheid? van J.C. Ryle ISBN 905030303X
(Ik weet niet of het nog is te bestellen, dat zou ik dan na moeten kijken)

Het is een heel mooi boekje waarin Ryle wijst op de zekerheid van het geloof in Christus. Dat het niet iets is wat moet (er worden mensen zalig die denken zelf niet zalig te zijn), maar dat het wel voor de gelovige hier op aarde bemoedigend kan zijn. Dat de gelovige zo mag opklimmen in de trappen van de heiligmaking.
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

caprice

Berichtdoor caprice » 21 feb 2005 22:18

Ik ken dat boekje, en het is echt aan te bevelen.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 22 feb 2005 01:32

jas schreef:
Maarten schreef:Ik heb het vaak genoeg in de GG gehoord: Je kunt het weten, je kunt zekerheid krijgen.

Ik wil het niet indelen in fasen, zoals anderen wel doen. Maar ik denk dat iedere wedergeborene zekerheid kan krijgen.

Het is de leer van Dordt dat men geen zekerheid kan krijgen, maar zekerheid moet krijgen. Dit hebben onze Dordtse vaders krachtig verdedigd tegen de remonstranten die met hun leer van onzekerheid een baar der zee gelijk waren.
Daar ben ik het mee eens. In het geloof is zekerheid, dus waar geloof is, is zekerheid. Ieder gelovige moet staan naar zekerheid en zal die ook vinden als hij zoekt.
The one thing you can give and still keep is your word.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 22 feb 2005 12:15

Wat ik nooit zo begrijp, is dat er niet alleen onzekerheid is over de eigen behoudenis, maar ook over die van anderen.
Dan hoor je van uitspraken: die rennen met met zn allen aan het Avondmaal ,terwijl de helft ervan niet eens bekeerd is.

Dan vallen mn ogen echt uit mn oogkassen.. :|
Engaged @ 07-01-2005

SanderW

Berichtdoor SanderW » 22 feb 2005 12:16

Vind ik ook. Hoe kan je zomaar van anderen beoordelen of degene wel goed gelooft of niet? Paulus waarschuwt ons niet zomaar om een ander niet op zijn/haar geloof te beoordelen maar om juist de ander te respecteren en te helpen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 feb 2005 12:26

SanderW schreef:Vind ik ook. Hoe kan je zomaar van anderen beoordelen of degene wel goed gelooft of niet? Paulus waarschuwt ons niet zomaar om een ander niet op zijn/haar geloof te beoordelen maar om juist de ander te respecteren en te helpen.

Dat hangt er vanaf. Als de uitwendige levenswandel van mensen totaal niet strookt met wat de Bijbel ons leert, mag je je dat zeker afvragen en zelfs afkeuren en veroordelen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

SanderW

Berichtdoor SanderW » 22 feb 2005 12:31

Maar dan niet achter iemand zijn rug om. Dan kan je beter op een vriendelijke manier een gesprek met zo'n iemand aangaan en hem/haar erop wijzen wat jou niet correct lijkt. Wie weet hoe dankbaar zo'n iemand dan kan zijn. Want wie weet weet die persoon van zichzelf geeneens dat het niet klopt met een christelijke levenswandel...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 feb 2005 12:32

M@rije schreef:Wat ik nooit zo begrijp, is dat er niet alleen onzekerheid is over de eigen behoudenis, maar ook over die van anderen.
Dan hoor je van uitspraken: die rennen met met zn allen aan het Avondmaal ,terwijl de helft ervan niet eens bekeerd is.

Dan vallen mn ogen echt uit mn oogkassen.. :|

Dat is niet slechts onzekerheid over over andermans behoudenis, het is zekerheid over andermans onbekeerdheid! ( :shock: )
Nu kàn dat inderdaad bestaan, bijvoorbeeld als je een notoir vloekende en spottende collega hebt. Maar ik denk dat hier wat anders speelt: het vermoeden dat de betreffende personen de favoriete mystieke weg niet hebben afgelegd. Dus: geestelijke hoogmoed, opgeblazenheid, liefdeloze zelfverheffing.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 22 feb 2005 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”