jas schreef:Boekenlezer schreef:En om nou de koppeling te maken naar het onderwerp van deze discussie: in de GG en de GGiN bestaat de mening dat je dus speciaal de stem van God in je leven gehoord moet hebben, wil je kunnen zeggen dat je het waren geloof hebt. God moet dat dan dus nog eens een keer buiten de Bijbel zelf om, maar ongetwijfeld wel met bijbelwoorden (of niet!) nog een keer apart tegen je zeggen. ('Een tekst krijgen' heet dat dan.)
Wat is jullie mening daarover?
Een tekst krijgen kan zeker wel. Maar dat is dus niet volgens de Bijbel om. Maar ook is een tekst 'krijgen' weer een beladen term. Vaak zijn het immers teksten die reeds voor het 'krijgen' bij de receptor bekend waren. Ze schieten hem of haar te binnen, en dan heet dat een tekst 'krijgen'.
Het blijft subjectief.
Ik kan het nog veel sterker vertellen. God gaf mij niet een tekst, Hij gaf me een heel boek; de Bijbel.
Ik denk ook dat dat best kan. Al pleit ik wel voor nuchterheid hierin.
Dat God een mens gedachten te binnen brengt, in de vorm van bijvoorbeeld enkele bijbelteksten, die voor dat moment van belang zijn. Ja, dat kan best.
Dat kan God ook doen om een mens uit zijn zieleworstelingen te bevrijden. Als een mens onder de indruk is gekomen van zijn zonden, en als hij niet meer ziet hoe hij nog zalig kan worden. En dat God hem dan laat zien: het kan toch!
Subjectief of niet, het kan wel zéér verhelderend en helpend werken voor een mens!
Geen probleem allemaal, wat mij betreft. Maar ik pleit dus wel voor nuchterheid en terughoudendheid hierin. Ik ben er geen voorstander van om iedere zieleroersel te gaan interpreteren als iets bijzonders van God. Dat deden bijvoorbeeld de ledeboerianen. Dan ga je er helemaal op leven, dan wordt het het één en het al, en dat is niet goed. Dan verwordt het tot subjectivisme.
Een gegeven inzicht hoeft ook geen bijzondere bliksemflits te zijn, met veel sensatie. Nee, het kan ook heel gewoon voelen. Zo van: toen kwam ik op die gedachte.
Maar waar het mij om ging: in GG- en GGiN-kringen wordt iets dergelijks gezien als voorwaarde, om te kunnen zeggen: 'ik ben kind van God, ik behoor tot zijn volk.'
Dan zeg ik: 'nee, wij hebben de Bijbel. Die moeten we geloven.'
Wij worden niet gerechtvaardigd door een mystieke ervaring, maar door het geloof in Gods Woord.